God morgon

Postade ett inlägg om huruvida man kunde "gå bakom mäklarens rygg" , men har efter övervägande släppt den idén!
Fallet gäller en budgivning på ett hus där säljaren kommer med ett motbud där vi idag är 250 000 ifrån varandra... Jag tycker inte att mäklaren sköter det snyggt, hon lovar att ringa, men hör inte av sig, säger saker som känns påhittade, osv...
Nu till frågan, är det fel av mig som köpare att ta kontakt direkt med säljaren och "tala vett" med honom? Hur upplever ni det?
Jag ser det som att jag inte har jätte mycket att förlora på det!

Tack och hej
// repseJ
 
A
Som köpare gör ju du ju inget fel om du kontaktar säljaren hade det varit tvärtom så..

Jag hade ringt om mäklaren inte skött sitt jobb korrekt.
 
Klart du kan ringa honom men räkna inte alltid med att kunna "prata vett" med denne.

Risken finns att säljaren helt enkelt inte vill sälja till er då ni upplevs som stökiga och krångliga. Min familjemedlem nekade köpare som gick förbi mäklaren då denna anlitades just för att hon skulle slippa ha med försäljningen att göra.

Men du kan absolut testa, har säljaren inga andra alternativ så är ni ändå intressanta. Dock så betvivlar jag att mäklaren är så illa som du tror då denne också tjänar på att bli av med huset.

Om du ändå upplever att mäklaren undanhåller saker så bör du anmäla denna till fastighetsmäklarnämnden
 
Om ni är enda spekulanten, vad tror ni då mäklaren har för intresse sv att förhala affären med er? Som annan har sagt, mäklare vill vidare till nästa affär, för henne är det snabba affärer och antalet affärer som räknas, inte de sista hundratusen på EN affär. Kan det vara så att det är säljaren som är lite "krånglig" och mäklaren försöker medla utan att ni förstår det?
 
Håller för övrigt med Kinglolle ang säljarens ev reaktion. Om det var JAG som var säljare skulle jag bli sur om någon tog kontakt med mig direkt. Jag håller gärna lite distans i sådana här saker och det är ju en stor anledning till varför man betalar mäklare. Å andra sidan finns det nog andra som reagerar precis tvärt emot. :)
 
Det är väl högst personligt hur man uppfattar att bli kontaktad av presumtiva köpare men personligen skulle jag inte gilla det alls, jag betalar ju mäklaren en himla massa tusen för att bla slippa just det.
 
A
Aldrig ens tänkt tanken att folk betalar pengar till mäklare för att slippa ha kontakt med köparen.

Vad är det som är så farligt med att tala med en eventuell köpare???
 
Redigerat:
Alfred Jonsson skrev:
Aldrig ens tänkt tanken att folk betalar pengar till mäklare för att slippa ha kontakt med köparen.

Vad är det som är så farligt med att tala med en eventuell köpare???
Det kan vara vilka skäl som helst. Säljaren kanske är utomlands, upptagen, döende, vem vet.

Be mäklaren framföra att du vill tala med säljaren, mäklaren behöver inte veta varför.
 
A
mycke_nu skrev:
Det kan vara vilka skäl som helst. Säljaren kanske är utomlands, upptagen, döende, vem vet.

Be mäklaren framföra att du vill tala med säljaren, mäklaren behöver inte veta varför.
Om säljaren är utomlands,döende så lär väl mäklaren antyda detta eller?

Är han upptagen så får man vill ringa igen.

En normal köpare frågar ju varför säljaren säljer detta "unika objekt"

Jag hade bara aldrig tänkt tanken att folk betalar pengar till mäklare bara för att slippa ha kontakt med köparen. (hoppas de inte skall bo nära i framtiden)

Jag trodde folk hade mäklare för att få ut max pris på objektet samt slippa alla eventuella juridiska problem.

Hade jag känt att en säljare verkligen inte vill tala med mig som säljare så hade jag börjat undra vilka dolda fel som finns i huset.
 
Redigerat:
Det låter lite som när vi hade med en riktigt, riktigt dålig mäklare att göra. Jag tror inte han är mäklare längre - men för säkerhetsskull; mäklaren heter väl inte Eckre?

Det finns mäklare som förhalar för att de har andra affärer att hantera eller av andra suspekta orsaker. Vi gick förbi mäklaren och kontaktade dennes chef som redde ut situationen och vårt bud blev accepterat.
 
mariatherese skrev:
Det låter lite som när vi hade med en riktigt, riktigt dålig mäklare att göra. Jag tror inte han är mäklare längre - men för säkerhetsskull; mäklaren heter väl inte Eckre?

Det finns mäklare som förhalar för att de har andra affärer att hantera eller av andra suspekta orsaker. Vi gick förbi mäklaren och kontaktade dennes chef som redde ut situationen och vårt bud blev accepterat.
Mäklaren heter inte Eckre nej...


Tack så mycket för alla inputs, kul att så många bidrar med sina åsikter... Det var lite som jag räknat med, ett parti mot och ett parti med. Jag själv är kluven... Fortfarande!
 
Fast jag håller med om att kontakta säljarna är riskabelt.
 
Alfred Jonsson skrev:
En normal köpare frågar ju varför säljaren säljer detta "unika objekt"
Du har väl som köpare inte ett dugg med att göra VARFÖR jag som säljare säljer huset!!!
 
Alfred Jonsson skrev:
Om säljaren är utomlands,döende så lär väl mäklaren antyda detta eller?

Är han upptagen så får man vill ringa igen.

En normal köpare frågar ju varför säljaren säljer detta "unika objekt"

Jag hade bara aldrig tänkt tanken att folk betalar pengar till mäklare bara för att slippa ha kontakt med köparen. (hoppas de inte skall bo nära i framtiden)

Jag trodde folk hade mäklare för att få ut max pris på objektet samt slippa alla eventuella juridiska problem.

Hade jag känt att en säljare verkligen inte vill tala med mig som säljare så hade jag börjat undra vilka dolda fel som finns i huset.
Juridiken kring en husförsäljning är inte speciellt svår och den sköter banken åt dej för en betydligt lägre kostnad än vad mäklaren tar.

Varför skulle det bli högre pris om en mäklare säljer?? Jag säljer tjänster på mitt jobb och är en betydligt bättre säljare än flera mäklare jag träffat på :cool: Kan väl rent av vara så att jag som ägare av fastigheten faktiskt kan ge ett ärligare intryck (just för den personliga kontakten) och därför kan pressa ut ett högre pris?

Hus med rätt läge säljer sig själva där jag bor, lockar i bästa (värsta?) fall 40 familjer på visningen och det är ett himla sjå att ha kontakt med alla dessa, speciellt när affären nästan är i hamn och det ska börja prutas efter besiktning eller liknande.
Det betalar jag mäklaren för att ta hand om, jag träffar köparen när han är beredd att skriva kontrakt med mej.

Håller med Enk Projektet, köparen har inte ett dugg med att göra varför jag säljer.

När vi sålde ett hus i en liten kommun där efterfrågan var mer normal sålde jag huset själv, pappersjobbet gjorde mäklaren som höll i huset vi köpte för en liten summa.

Så ring inte mej ;)
 
A
Enk Projektet skrev:
Du har väl som köpare inte ett dugg med att göra VARFÖR jag som säljare säljer huset!!!
Du har givetvis rätt till din åsikt och säljaren har givetvis rätt att inte behöva ha kontakt med köparen eller berätta VARFÖR man säljer.

Det jag skrev var att JAG när jag köper hus/lägenheter vilket jag gjort en hel del alltid frågar varför säljaren vill sälja och får jag inget bra svar så undrar jag lite varför och drar öronen åt mig för man undrar jag vad de har att dölja.

Jan-Å skrev:
Juridiken kring en husförsäljning är inte speciellt svår och den sköter banken åt dej för en betydligt lägre kostnad än vad mäklaren tar.
Många anser det ändå "tryggt" med en mäklare, kolla bara in mäklarnas reklam.

Jan-Å skrev:
Varför skulle det bli högre pris om en mäklare säljer?? Jag säljer tjänster på mitt jobb och är en betydligt bättre säljare än flera mäklare jag träffat på :cool: Kan väl rent av vara så att jag som ägare av fastigheten faktiskt kan ge ett ärligare intryck (just för den personliga kontakten) och därför kan pressa ut ett högre pris?
Om du inte fattar varför en mäklare som förmodligen i de flesta fall har större erfarenhet utav att sälja och marknadsförhus objekt så tycker jag du verkar lite naiv..

Jan-Å skrev:
När vi sålde ett hus i en liten kommun där efterfrågan var mer normal sålde jag huset själv, pappersjobbet gjorde mäklaren som höll i huset vi köpte för en liten summa.

Så ring inte mej ;)
:cool: hmm liten kommun

Titta på det här objektet, tror du verkligen att det skulle kunna sälja sig utan mäklare?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-kungshamn-sotenas-kommun-stenhuggaregatan-16-3151575

Ägaren försökte först sälja det själv vilket slutade med konkurs och 25 anställda fick sparken dagen innan julhelgen. Underleverantörerna har inte fått betalt så snart sparkas det fok även i från dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.