Jag vet att detta tagits upp vid ett flertal tillfällen tidigare och jag har försökt att utläsa vad vi ska göra i vårt läge. Men jag hittar ingen exakt likadan situation och det är ju givetvis inte konstigt för alla affärer är väl ganska unika i sig. Nåväl, såhär ligger det till.

Vi vann en hård budgivning om ett hus som passar oss som handen i handsken på alla sätt. Storlek, läge, planlösning etc. Det är ett gammalt hus och även ett dödsbo (friskrivningsklausul). Säljaren satte ett lägre pris än mäklaren ville från början för de var mer noga att bli av med huset än att få så mycket pengar som möjligt för det. Det stack ändå iväg några 100' över utgångsbud.

Vi har skrivit kontrakt med besiktningsklausul och har nu besiktat huset. Mycket var som vi redan sett/trott, dags att byta tak och se över ventilation etc men när vi inspekterade källaren så finns det rejält med fukt i grund och en bit upp i väggarna. Golvkonstruktionen i flera rum är uppreglade originalgolv (träkonstrutktion på betong) som med all sannolikhet har börjat ruttna. Dessa behöver rivas ut och även en del av väggkonstruktionen och givetvis är det första vi tänkt göra är att dränera om. Detta är inget vi själva kunde se/upptäcka innan budgivningen och nu tänker vi oss att vi säkert har "akuta" utgifter på ca 200 000:- (dränering/nya golv). Dränering har vi räknat med att göra inom kommande 5 år oavsett men detta känns mer akut och inget vi kan skjuta på framtiden. Rummen där riskkonstruktion i golv och delvis vägg befinner sig måste kunna nyttjas så snart som möjligt.

Nu undrar jag om ni skulle försökt förhandla ner priset något eller om man bara ska köra på och ta smällen. Vi kan ju aldrig framöver gå tillbaka till någon säljare för att påpeka någon brist så detta är ju enda och sista chansen att försöka köpslå. Dock vill vi ju inte att köparen ska gå vidare till nästa budgivare på listan. Det vi kan tänka oss som lite motprestation är ju att ta över huset tidigare vilket de flaggat för att de gärna vill samt fixa bort de sista möblerna och prylarna som är kvar i huset.

Goda råd vore fint, detta är dessutom min första postning på detta fantastiska forum som jag än så länge bara betraktat som gäst...
 
Hej! Det är roligt att hitta sitt hus som man gillar.Men nu är det ju så att ni har deltagit i en budgivning och vunnit den. Ägarna har dessutom en friskrivningsklausul så då har man den vetskapen innan budgivningen börjar. Vinner man så gäller köpt är köpt men hänsyn skall också tagas till er undersökning som ger möjligheten att hoppa av.Det är väl inget som hindrar att ta en diskussion med säljarna. Antingen går de med på det eller så går köpet till nästa i kön som kanske har alla kostnader med i beräkningen. Därför gick dom inte högre för att deras kalkyl då redan var maxad. Så prata med säljarna för det är dom som bestämmer.
 
Du kan ju alltid se om det går att pruta med en motprestation som de kan vara intresserade av så att de också känner att de vinner något. Annars så är det ju svårt att pruta när det varit en hård budgivning för det enda ni kan komma med är i så fall att ni inte köper huset och då kan de ju precis som du säger gå till nästa person och fråga.
 
Tack för svar. Säljarna känns inte alls oresonliga och vi fick bra kontakt vid båda mötena. Jag har väl inte tänkt att gå in med en summa som jag vill pruta med utan snarare lägga upp det som att detta var vad vi inte kunna räkna med innan och det skulle kosta ca (summa) att åtgärda. Kan ni tänka er att hjälpa oss genom att sänka priset lite och att vi dessutom kan ta över huset mer eller mindre omgående för att sätta igång med åtgärder. Då har vi inte hotat utan snarare vädjat och då är det väl säljarnas samvete mer som får stå till svars. Det värsta som kan hända är ju att de inte vill gå ner en krona...
 
Jag tycker ni låter väldigt resonabla. Jag sitter själv och skall sälja hus inom några månader och då är det ju liknande frågeställningar man funderar över. Jag tycker absolut att ni skall höra med säljarna - går mäklaren till nästa köpare så frågar han förmodligen varför och det är inget som inte säger att den köparen också backar.

Nej, lägg korten på bordet så kommer ni säkert överrens.
 
Tack :) Jag vill verkligen inte vara någon jobbig typ som ska pruta och bråka i efterhand. Jag vill som sagt bara nå en lösning så att alla blir nöjda.

Då återstår ju frågan om man ska gå via mäklaren eller om man ska vända sig direkt till säljaren?
 
Jag skulle ta det med säljaren direkt.
 
Ja, det verkar lite som ni redan har bestämt er, och mest egentligen vill ha bekräftelse. Det du föreslår är det verkligen ingenting fel med, utan snarare ett av dom trevligare sätten att säga att det var mer fel än vi förväntat oss.

Nu ska man så klart inte förvänta sig att en nedsättning av priset kan relateras till kostnaden att åtgärda problemen i någon större utrstäckning, eftersom åtgärderna kommer att resultera i sprillans nytt, och det var ju inte det som såldes.

I ett sånt här läge finns ett antal andra sätt att resonera, men dom är inte aktuella för er verkar det som, er förhandlingsposition är dessutom svag eftersom ni verkar ha bestämt er och är beredda att betala fullt pris trots besiktningsresultatet.

Så er plan är helt ok tycker jag.
 
Nä, vi har inte som avsikt att backa ur eller att hota med det. Risken för säljaren dock om vi skulle backa ur är att köpare 2 kan backa sitt bud med ca 300' eftersom köpare 3 hoppade av tidigt. Så visst har vi lite trumf på det viset. Och att pruta in nyproduktion är ju heller inte avsikten. Men att mötas 50/50 nånstans vore ju toppen eftersom det skulle påskynda vår renovering av dessa problem avsevärt.

Ska tala med säljaren relativt omgående, tisdag är sista dag för oss att häva köpet enligt kontraktet.
 
Om jag var säljaren, skulle jag resonera så här (baserat på hur jag med mycket lite/ingen information om husets skick föreställer mig det). Ta nu inte detta som något påhopp, jag vill bara ge dig en heads-up på hur din säljare skulle kunna resonera.

Kostnad för dränering skulle jag inte gå med på någon rabatt för. Det tycker jag en köpare borde ha räknat med från början på ett sånt här hus.

Jag hade kanske gått med på en viss nedsättning om det visat sig att det finns skador på golvreglingen. Men "sannolikt" är lite svagt, och 50/50 skulle jag tycka är alldeles för mycket, det blir ju ett helt nytt fint golv. Jag hade kanske sagt att jag kan tänka mig att återbetala x kronor om det vid en renovering genomförd senast datum x visar sig att det finns rötskador på mer än 10% av träet i golvreglingen. (observera dock att den här typen av överenskommelser alltid öppnar för tolkningar som kan vara grogrund för tvist)

Jag hade också med eftertryck påtalat att det redan från början tydligt har informerats om att huset säljs med friskrivningsklausul och att köparen då förväntas ta höjd för dolda fel, även sådana som inte uppdagas vid en besiktning. Jag hade därför tyckt att det inte är helt ok att begära nedsättning av budet pga problem som upptäcks redan nu, särskilt inte "sannolika" problem, dvs problem som möjligen inte ens finns. Jag hade också påpekat att huset är x år gammalt och de sannolika problem som nämns är vad man kan förvänta sig av ett så gammalt hus. (det är alltså inte ens säkert att de skulle ha klassats som dolda pga åldern)

Risken finns att köpare nr 2 backar 300 tusen om ni hoppar av, ja. Men skulle jag hamna i den sisten som säljare skulle jag ta om budgivningen med er två. Och jag skulle hålla det för osannolikt att ni som högsta budgivare skulle släppa huset till tvåan för så mycket mindre pengar. Ni har trots allt lagt flera tusen på en besiktning och är fortfarande beredda att köpa huset om än till en reducerad kostnad.

Ja, så skulle säljaren kunna resonera. Å andra sidan vill dom antagligen ha en enkel smidig försäljningen (eftersom de valt friskrivning), och det kan vara till er fördel. Det kan vara bra att ha dessa saker i bakhuvudet när ni lägger upp er strategi nu.

Jag hoppas att det går bra och att ni kan ha lite nytta av mina tankar.
 
Mycket bra thomasx! Det skulle ju helt klart kunna bli ett sådant scenario. Jag tar absolut inte illa upp, det gör mig bara mer förberedd :)

Nån med fler tankar?
 
Risken för säljaren är också att den andre budgivaren redan har släppt objektet och gått vidare till nästa hus. När man inte vinner en budgivning så är det inte ovanligt att man förklarar för sig själv att det var bra att man inte köpte det huset. Mäklare har sagt mig att det är inte ovanligt att förlorande budgivare inte längre är intresserad om vinnaren backar av någon anledning.

Att det är ett dödsbo kan också göra att man inte är så noga med 100.000:- hit eller dit. Man vill ha en snabb affär och bli av med problemet. En rejäl slant är det oavsett och förmodligen har de redan funderat på vad de skall göra med pengarna. Troligtvis visste inte säljarna heller om fastighetens större brister och inser problematiken.
 
O
Du kan alltid testa att pruta ned priset. Men jag tror inte att du kan få ner priset med 200´.
Enligt mitt eget resonemang, dräneringen borde du redan vid besöket när du läst prospektet förstått var i behov av att ses över... testa att pruta ned priset med 100´ lyckas du så har du kommit långt!

Sedan så med mitt egna resonemang så ser jag en källare med golv som inte är av betong så hade jag själv räknat med att fuktskador.
 
Även misstänkt läckage på ett par vattenledningar samt ledningar på värmesystemet. Något vi funderat på att gå vidare med...

Nåja, förväntar mig inga underverk men lite nedgång på priset vore ju skönt, varje tusenlapp gör ju att man har mer marginal att åtgärda med.
 
Riggen skrev:
Det stack ändå iväg några 100' över utgångsbud.
Riggen skrev:
..., varje tusenlapp gör ju att man har mer marginal att åtgärda med.
Dags att sätta tusenlapparna i proportion?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.