Hej!

Har varit och spenderat julklappspengarna (för 10 år framåt) på en Munters Homedry 11 till vår torpargrund.

Vi tröttnade på golvdraget och tänkte köra den i konstant fläktläge för att skapa undertryck i grunden.

Men när jag läser manulen så blir jag inte riktigt klok.
Hygrostaten sitter på en kabel som man enligt manulen ska sätta imomhus
1-1.5m ovan golv, vad är det för nisse som kom på det?
Jag skan väl inte mäta luftfuktigheten i bostaden när maskinen som avfuktar
är i grunden?

Hur ska man få igenom hygrostat-dosan genom golvet?
Ska man behöva sabba garantin och skruva isär maskinen för att koppla ur kabeln?

Jag kanske gör en tankevurpa när jag skriver det här men konstruktionen verkar
korkad så sätt.

Sista frågan, ska stanna förbi Lindab imorron o köra torrluftsslang, fick diametern
till ca 102mm, kan det stämma?
 
Hej Jocke

Kan det inte vara så enkelt att hygrostaten skall sitta en bit upp
från "golvet" i ditt kryputrymme?

Tänk dig att monteringsanvisningen är skriven för en
källarvåning i stället för en låg krypgrund.

MVH //KoW
 
Hej TräKnackarn

Ja tänker man så, så stämmer det ju :cool:

Har tyvärr inte 1-1,5m hög grundmur så det får bli att man sätter
hygrostaten så långt från maskinen som möjligt så den inte mäter den
avfuktade luften.

Det går mindre ström då iofs :) :cool:
 
Kröp under huset några timmar igår installerade Munters-maskinen

Det var dammigt och trångt som f-n så jag har gått med i viktväktarna för att kunna
byta filter i framtiden i maskinen, 40cm mellan mark & blindbotten på mitten av huset  :cool:

Hur som helst, rekommenderad installation är att ha maskinen i ena hörnet av grunden.
Slangen som returnerar tillbaka processad luft drar man diagonalt till andra hörnet av huset.
Problemet är det att jag satt på 6m slang men den är inte tillräckligt lång, så den kommer inte under mitten på huset till andra sidan av grunden, dvs. den ligger inte diagonalt mot maskinen sett.
Och 6m slang är max enl. manulen.

Kommer avfuktningen fungera som den ska ändå i andra halvan av grunden där varken maskin eller slang finns?

Jag har inte lyckats få alla ventilerna täta, kan det vara detta som gör att maskinen konstant leverarar ut varmluft i kondens-slangen utanför huset ?

Eller gör den det när man kör med kontstant fläktläge för att skapa undertryck?

Det var torrt i grunden och maskinen har gått sen igår kväll så det borde inte vara fukt under huset som processas, snarara uteluft.

Erfarenheter emottages tacksamt


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.