noone70 skrev:
Man ska ha rätt bra koll på exakt vad som behövs om man ska handla själv. Nu vet jag inte vad det är för grejer du ska köpa och hur stora summor det rör sig om, men när jag skulle koppla in vårt värmegolv hade jag köpt allt vi behövde (trodde jag) via Rinkaby rör. Men det visade sig att jag missat nån liten pryl så rörisen var tvungen att åka till dahl iaf. vilket innebar 2-3 timmar extra, dels för att åka dit och handla och dels för att reda ut vad som saknades... poff så var en del av det jag sparade på att handla via Rinkaby rör borta. Nu sparade vi ändå rätt mycket pengar för vi handlade så mycket från Rinkaby, men lite surt var det iaf. :(

Ett alternativ är att du säger att det här är vad jag kan köpa grejerna för och be han att matcha det. Förmodligen kommer han göra en rätt bra affär ändå med tanke på att han förmodligen har rätt feta rabatter. :D
Dock, så saknas det ju ALLTID något när en röris kommer hem till en (då de ska ha med sig grejerna/stå för inköpen). Och man får sedan betala tidtaxa för deras inköpsrunda SAMT påslagen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Skulle/har alldrig betalat en spänn för nått som hantverkaren glömt ta med sig. Däremot extrabeställningar på plats skulle jag inte säga nått om.
En vvs-bil SKA vara välutrustad med material för "alldagligt arbete" och fyllas på efter varje jobb.
Priser ska göra upp före varje beställt jobb, görs ej detta kan man ej klaga.
Och du som kund har rätt att se vilka påslag firman har för allt material, och de har rätt till påslag de är så de kan överleva, den ska dock vara "rimlig".
Vvs-firmorna har olika rabatter på olika delar av grossisternas sortiment.
 
Hur kan du mena att kunden har rätt till att se påslagen?? det är affärshemligheter mellan hantverkaren och dennes grossist. Får du se påslagen när du handlar hos någon annan. Jag har aldrig fått veta vilka påslag ICA har på sina limpor eller lösgodis.
 
elmont skrev:
Hur kan du mena att kunden har rätt till att se påslagen?? det är affärshemligheter mellan hantverkaren och dennes grossist. Får du se påslagen när du handlar hos någon annan. Jag har aldrig fått veta vilka påslag ICA har på sina limpor eller lösgodis.
Hur ser du då på avtal som tecknas enligt ABS 09 ÄTA och där avtal tecknas på löpande räkning. Du tycker inte att kunden där har rätt att se fakturorna?
 
Helt klart kan man avtala om att man får betala ett % påslag på nettopriset och då visar man vad man betalar för kunden. Det är mycket vanligt när man tecknar entreprenadavtal, men det är lika ovanligt att man visar sina priser på löpande arbeten som sker utan avtal eller om man har lämnat ett fast pris.
Jag har vid upprepade tillfällen skrivit att folk ska teckna avtal innan man påbörjar arbeten, det är till godo för både köpare och säljare för då vet alla vad som gäller.
Ps
Jag hanterar själv fakturor som baseras på ett påslag på nettokostnad för mycket stora summor varje år.
 
Jag förstår Suhaggs fråga. Hur ska man som kund hantera exempelvis en röris som hänvisar till en grossists prislista för ett jobb? Ska man be rörkrökaren skicka över en prislista på de produkter som han planerar att använda och be om hans påslag/rabatt så kan man kolla den förväntade materialkostnaden?

De flesta hantverkare är ju väldigt överens om att har man inte frågat om priset innan så kostar det vad det kostar och det kan jag till viss del köpa, men hur i hela fridens namn får man en röris att innan jobbet påbörjas speca kostnaden för de delar som ska användas? Går det överhuvudtaget? Att bara hänvisa till en prislista innebär ju att det i princip kan kosta vad som helst beroende på vilka delar som används.
 
mr_bygg skrev:
Jag förstår Suhaggs fråga. Hur ska man som kund hantera exempelvis en röris som hänvisar till en grossists prislista för ett jobb? Ska man be rörkrökaren skicka över en prislista på de produkter som han planerar att använda och be om hans påslag/rabatt så kan man kolla den förväntade materialkostnaden?

De flesta hantverkare är ju väldigt överens om att har man inte frågat om priset innan så kostar det vad det kostar och det kan jag till viss del köpa, men hur i hela fridens namn får man en röris att innan jobbet påbörjas speca kostnaden för de delar som ska användas? Går det överhuvudtaget? Att bara hänvisa till en prislista innebär ju att det i princip kan kosta vad som helst beroende på vilka delar som används.
Du kan ju alltid be om att få ett påslag på nettoprislistan. Vill inte röris det finns det säkert fler att tillgå...
 
"Problemet" är väl att även dom som driver ett VVS företag vill ha så myckt betalt för det dom utför som dom kan. Och eftersom det är relativt få som vill ha ett jobb där man skitar ner sig och inte har så speciellt bra betalt är det ett underskott på yrkesmän. Då är dom naturligtvis inte dummare än att dom tar ut vad dom kan, vill inte kunden betala så har dom nya kunder som väntar.
 
Kunden har rätt till specad faktura , men har inte rätt att begära att få se fakturorna
 
Krilleman
elmont skrev:
"Problemet" är väl att även dom som driver ett VVS företag vill ha så myckt betalt för det dom utför som dom kan. Och eftersom det är relativt få som vill ha ett jobb där man skitar ner sig och inte har så speciellt bra betalt är det ett underskott på yrkesmän. Då är dom naturligtvis inte dummare än att dom tar ut vad dom kan, vill inte kunden betala så har dom nya kunder som väntar.
Vet inte om jag kan hålla med om det, dagens rörmokeri är väldigt "rent" kontra hur det varit. Plus att det finns för få utbildningsplatser som har bra kvalite på sin VVS-utbildning!

Och folk runt omkring mig i "vardagslivet" tjänar inte mer än mig. (taxeringskalendern är fantastisk!!!) Tex industri, mekaniker, kontorsfolk, sjuksköterskor.

Så tjänar rörisar över lag dåligt? Vi jobbar merparten på fasta tider, 7-16, och om man jämnför med tex industrin med skift och allt vad det innebär... Nej, vi ligger högt om man tittar på vad en "svensson" tjänar. Och vi ligger överst i hela bygg-sektorn! Och då borde det ju vara ännu svårare att rekrytera snickare med ditt argument... Men som alla yrkesgrupper är man aldrig nöjd. Men det är ju inte unikt för rörisar...

Men för att gå tillbaka till TS problem så be din röris om en katalog! Åtminstonde kan du ju få låna en... Grossisterna ger bort dom gratis, ny årskatalog kommer runt April varje år!

Runt mälardalen är det vanligt att kunden betalar grossistens grundpris!
 
Redigerat:
Vad är det som är "fel" att VVS företagaren vill tjäna så mycket som möjligt?
Att det råder brist på utbildade rörmockare?
eller??
 
Krilleman
elmont skrev:
Vad är det som är "fel" att VVS företagaren vill tjäna så mycket som möjligt?
Att det råder brist på utbildade rörmockare?
eller??

Som sagt, det är inget fel...

Frågar man sin mekaniker när man lämnar in din bil vad han köper sina reservdelar för?! Nej, man betalar vad grundpriset är.........
 
O
Tycker det är alltid lika roligt med den här diskutionen om hantverkares påslag.
en sak man inte får glömma när det gäller påslaget är att hantverkaren tar över över garantiansvaret.
 
Personligen har jag inget emot att de har ett påslag så länge det är skäligt.

Men det finns vissa som verkligen suger ut allt de bara kan av kunden. Jag har i en tidigare tråd beskrivet hur en rörmockare vägrade ta på sig jobbet om han inte fick leverara ALLT som hade med rörmockeriet, inkl golvskivorna till värmegolvet. Skivor som min snickaren hade fått hämta, montera och lägga slangen i, innan han lade golvet. Allt rörmockaren hade behövt göra var att komma dit och koppla in vattnet... ett jobb som kanske tar 30 timmar (högt räknat). Jag räknade lite, på skoj, vad han skulle göra i timmen på det jobbet och timpriset hamnade långt över 2000kr. Förmodligen närmare 3000kr...

Att han vill leverara rör, kopplingar mm är självklart för mig för han har garantiansvar och någonstans ska han ju oxå tjäna pengar. Men här var de prylar som han inte såg skymten av( förutom på fakturan).

Ja det är en fri värld, han har rätt att säga nej och vi kan välja en annan rörmockare och det gjorde vi. Men det är sådana typer som ger hantverkare dåligt rykte och gör att frågan om påslag är så känslig.
 
Och det är så det fungerar på bilverkstaden, i klädbutiken, på restaurangen, hos frisören mm mm. Det kallas fri företagsamhet och kapitalism.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.