Hej

Jag har installerat en bergvärmepump, det blev en ivt Green linne och jag borrade 170 meter.
Allt funkar riktigt bra men jag tycker att pumpen startar nästan varge timme, är detta rätt?

Jag förstår att den får jobba mer om det är kallare ute, men det startar ca 2 gånger i timmen om det är -4 grader ute.
Är detta rätt? Eller kan jag göra nått på inställningarna?

Med vänlig hälsning Olle
 
Vad är det för modell på din green line pump?
Hur stort är huset?
Har du radiatorer eller golvvärme?
Har du extra tank typ volym eller arbetstank?

Kolla hur många starter du får på ett helt dygn, 48 starter är definitivt för många.
 
Jag har modellen Greenline HE C7
Huset är på ca 90 m2, jag har radiatorer, jag ingen extra tank, den som sitter i pumpen med varmvatten är på 185 liter.
Det sitter en övertrycksventil där vattnet går ut till radiatorerna där droppar det rätt mycket och jag måste tömma en liten hink var 3 vecka, det droppar mest när det ligger runt nollan ute.

Allt funkar bra annars men man vill ju inte att pumpen ska stå och jobba i onödan.
 
Har du dåligt isolerat hus och små raddar .kan det bli många starter..Det som förbrukas måste ersättas ..även innetempen har ju betydelse

Mvh
 
Nej det är bra isolerat, och radiatorerna är nya, tänkte på att jag kanske ska öppna fullt på alla radiatorer och sänka värmen på bergvärmepumpen, kan det ha någon betydelse om man har smala rör till radiatorerna?
 
Raddarna skall alltid vara fullt öppna med b-v...(Kan ju strypas lite i dom rum som ev skall hållas lite svalare...;)Du skall ju försöka ha så låg temp ut du kan=låta hela radden värma...med låg temp...(ju större raddar ju bättre
 
Redigerat:
Tack, går och öppnar alla fullt nu..
 
Justera flödet över varje radiator så det skiljer ca 5 grader mellan in ut på radiatorn lite större diff i rum som brukar bli för varma och ca 5 grader på resten.
 
Oki ska testa det,
Tycker att pumpen får starta så ofta, men det kanske är så det ska vara, det är -10 nu och den startar 2 gånger per timme och går ca 15 min, per gång.
Såg nån sida som hette www.husdata.se men det är lite för avancerat för mig.
 
Det går att justera hur ofta vp ska starta men tyvär är jag för dålig på ivt reglering men det bör finnas andra som kan men justera radiatorerna först.
 
Japp jag börjar med det, tack för hjälpen.
 
Kanske helt fel ute men jag får för mig att pumpen går enligt kapacitet, dvs överdimensionerad med 7kW och 170m borrhål, till ett väl isolerat hus på endast 90m2.
Bör effekten inte bli många start och stopp om pumpen har mera effekt än behovet är?
 
Hej anders jupp helt riktigt man kan säga att värmefördelningen blir lite fel.Risken är om man tar en för stor pump så får man många start och stopp om systemet är för litet.Men å andra sidan så kan väll inte en pump vara för stor när det är riktigt kallt.
 
Om den startar 2 gånger per timman och går endast en kvart bör det med justeringar få den att gå i 30 minuter och då kommer man ner till hälften så många starter per dygn vilket är ok annars är det mera vatten som gäller.
 
Tack för alla svar.
Jag tog till en lite större pump för jag tänkte bygga ut ca 50 m2 i framtiden.
Jag håller på att renovera ett rum i huset och därför tagit bort en radiator undertiden jag rustar.
Jag tycker att pumpen har börjat gått fler gånger efter det, eller så är de att jag inbillar mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.