Då du inte verkar vara lagd åt pelletseldarhållet och då du snålar in både på gammal panna och gammal brännare är det mycket bättre att du går över till värmepump.

Moderatpolitikernas elkablar till kontinenten och baltstaterna med påföljande kontinentala elpriser får du ta som ett extra angenämt pålägg på mackan. Alltid kan du rädda någon baltstackare från svältdöden. Var och en ordnar sin egen framtid med sina egna problem.
 
johanpelle skrev:
Då du inte verkar vara lagd åt pelletseldarhållet och då du snålar in både på gammal panna och gammal brännare är det mycket bättre att du går över till värmepump.

Moderatpolitikernas elkablar till kontinenten och baltstaterna med påföljande kontinentala elpriser får du ta som ett extra angenämt pålägg på mackan. Alltid kan du rädda någon baltstackare från svältdöden. Var och en ordnar sin egen framtid med sina egna problem.

Du har nog rätt. För inte kan man väl få RUT-avdrag för någon som ordnar med pelletspannan :)
 
Henrikke skrev:
Klockrent!

Det börjar luta åt en

[länk]

Någon som har erfarenheter?

Imorse hade förresten brännaren stoppat för pelletsen var slut. Det var jävligt sköj att fixa det inann jobbet.
Jag har nästan en likandan, en 1145 10 kw som är kopplad mot ackumulatortank. I veckan rengjorde jag två filter, det är i princip det enda gjort med den sedan installationen i oktober 2009....
 
mexitegel skrev:
Jag har nästan en likandan, en 1145 10 kw som är kopplad mot ackumulatortank. I veckan rengjorde jag två filter, det är i princip det enda gjort med den sedan installationen i oktober 2009....

Ok. Vad e grejen med ack-tankar? Jag har inga sånna nu? Går det inte åt en helsikes massa energi att hålla dem varma? Eller har jagfattat helt fel?
 
Nja, jag använder min som VVB-idag men den har lite mer godis i sig så jag kan koppla på solfångare mm. i framtiden. Visst värmeläckage har den såklart, men det beror ju på hur mycket isloering det finns. I mitt fall så läcker den lagom mycket så jag inte behvöver någon radiator i det utrymmet, det håller sig rutn 20 grader per automatik.
 
Henrikke skrev:
1,7 säck hat = 131 kWh.

Juholts verkningsgrad kanske 70% = 91 kWh.

Håller med, fortfarande mkt när det e kallt i huset och massa isolering.
Vad som är viktigt vid isolering av hus är "Det måste vara Tätt"med kontrollerad ventilation.
Förstår att detta är väldigt svårt i ett befintligt hus:S
 
Västerhaninge 17 skrev:
Vad som är viktigt vid isolering av hus är "Det måste vara Tätt"med kontrollerad ventilation.
Förstår att detta är väldigt svårt i ett befintligt hus:S
Du har givetis rätt. Huset e ju från 50-talet och när vi rev ner skal-teglet så var allt virke kärnfriskt, så jag ville inte blanda in plast. Däremot vindpapp och utegips och sen såg jag till att skarva isoleringen på bästa sätt.

Men jag undrar fan varför det drar så mkt fortfarande. Pelletsåtgången ökar med sjuuuukt mkt bara jag startar den förbaskade cirkulationspumpen...
 
Mikael_L
Ja, jag funderar också.
Själv skulle jag alltid sätta hög prio på att finna ev fel eller brister där värmen försvinner.

Men 91kWh/dag motsvarar nästan 4kW kontinuerligt. Den effekten låter inte märklig en dag med 20 minusgrader, men om det även drar det under dagar med några plusgrader är det kanske något skumt.

Men jag är inte alls så säker på att det är något fel.
Om huset t.ex. drar 16MWh på ett år (6 månader med 91kWh/dag) så är det ju inte oherrans mycket på något vis, för ett lite äldre hus.
Men det låter som att ni har fått det relativt väl tilläggsisolerat.

Jaja, hatar ni pelletspysslet ska ni självklart överväga bergvärme.
Gör en kalkyl bara så ni inte lurar er. Räkna med kalkylränta på bundna pengar (eller låneränta på lånade) räkna med ett kompressorbyte var 8-10'e år (förhoppningsvis blir det mer sällan, men men. Det finns även annat som kan krångla).
Räkna också med ett högre elpris, säg 20% högre än idag, eller något sådant.
Även pelletspriset lär gå upp, säkerligen lika mycket.
 
Tack Mikael. Ja, jag har räknat på det och vänt det in och ut. Jag tror att verkningsgraden kanske kan vara ännu lägre och då är det ju en stor förlust i det. Byggnadsfirman som gjorde jobbet ansåg att huset e duktigt isolerat och jag litar på dem.

Jag har precis beställt en Nibe 1245 och det känns riktigt skönt.

Tack för alla reflektioner och tankar. Snart är pannan ett minne blott!
 
S
grattis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.