Jag målade en sliten innerdörr från -73 i gabon-fanér (?) vit häromsistens, men den ser inte så fin ut längre. Den är mörkflammig, så jag gissar att den var oljad vilket jag bommade. Hur fixar man det? Ska man försöka värma bort färgen, tvätta med något lösningsmedel och försöka igen? Eller kan man måla på något sorts spärrskikt ovanpå nuvarande elände? Färgen jag använde är helt vanlig vattenbaserad färg (Beckers Aqua) för snickerier inomhus.
 
Hej
Vilken dundermiss!!
När gamla gabondörrar ska ommålas ska de först tvättas med målartvätt sedan grundas med en grundfärg av alkyd typ därefter 2 ggr med en lackfärg.
Fråga färghandeln efter en flockroller.
Problemet är att alla dessa dörrar har fått en släng av möbelpolish och därför är ojämnt sugande.
Hälsningar Anders
 
Suck. Det som retar mig mest var att jag gjorde precis som färghandeln (en av de stora drakarna dessutom!) rekommenderade, det var inget att fundera på - bara måla på.

Men problemet kvarstår, ska jag försöka ta bort färgen och börja om på nytt - men rätt, eller kan man använda den befintliga flammiga färgen som grund för ny - korrekt - målning?

Följdfråga - hur tar man då lämpligast bort färgen? Varmluft, funkar det?
 
...och nu när jag läser ditt svar igen inser jag att jag inte fattat vad en flockroller är. Är det något man tar bort gammal färg med?
 
Hej igen.
Att ta bort vattenbaserad lackfärg är ingen hit det blir bara dynga av allt.
Köp en sickling eller en färgskrapa av god kvalite och ta bort allt målat, därefter enligt anvisn.
En flockroller är en skumgummiroller som det ligger ett lager av ett matr som liknar sammet. EMBO har dessa i sitt sortiment. Närmast sprutlackerat du kan komma utan spruta.
www.embo.se
Lycka till / Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.