Hej

Försöker hitta andra som beskriver hur de byggt grund när de byggt ihop två byggnader som står "knut i knut", men hittar inte.

De befintliga husen är ett hus på torpargrund med golvbjälklag (bostadshuset) och ett med jordgolv med natrustenar i grundmuren på båda.

Hur löser man med paddningen??
Konstruktionen till tillbyggnaden blir varmgrund - helst.
Gjuter man en sula för att bygga grunden med lecablock sedan?
Eller kan man t ex mura med leca på stark cellplast som sula? Det torde väl vara bättre med tanke på fukt och frost?

Men kanske är det bättre för de befintliga husens skull att man bygger på plintar?? Har lite funderingar (om det ens är realistiskt) att sedan fylla på med naturstenar löst i mellanrummet och målar stenarna så att det inte skiljer sig så mycket från befintliga byggnaderna. Då blir det ju lite fläkt i grunden med.
Då behöver man inte vara så rädd att förstöra en befintlig grund.

Dessutom är grundstenarna betydligt mer oregelbundna i brygghuset. Kan man lägga grunden till den nya delen så att man lägger bjälklaget i motsatt riktning än på boningshuset? Från gaveln och utåt.

Är jag helt ute och cyklar??
Funderingar önskas från er som har kunskap eller erfarenhet eller idéer =O)

Så här ser det ut:
 
  • mindre005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar om det inte är bäst att du anlitar en konstruktör för att räkna på det där. Förstår jag det rätt att byggnaderna ska sammanlänkas med en tillbyggnad?

Vad menar du med paddningen? Du får säkert gräva ut och fylla upp med makadam så att nya huskroppen inte sjunker.

Jag flyttar den här tråden till grund och markarbeten där jag tror att du har större chans att få svar på din fråga.
 
Tack Marlene!

Behöver man inte kanske alltid padda dräneringslagret?

Konstruktör blir det nog - men jag behöver själv förbereda mig =O)

/Henrietta
 
A
Anlita en bra markentreprenör.
 
Du ska gjuta en sula med markisolering under. På den kan du antingen fortsätta att gjuta grunden eller så kan du mura med Leca. På utsidan kragar du ut isoleringen minst 600mm, insidan plast på marken och isolering både på mark och grund väggarna. Du måste ha minst 150mm kapillärbrytande lager(makadam) under allting som du måste padda.
 
Hur löser man det längs de gamla grunderna?
Gjuter ett stöd längs naturstenarna under marknivån? För att kunna padda för de nya grundsulorna (grund för muren) sen.

Matti-75 - vad betyder att man "kragar ut isoleringen"?

Man ser så många olika sett att isolera grundmurar. Utöver isoleringen på marken alltså.
Ibland ser man isolering både utvändig och invändigt på muren:
http://postimage.org/image/1795851fo/
Ibland INTE alls på grundmuren:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4421&contextPage=5945
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4422)
Ibland endast invändigt på grundmuren:
http://www.lfs-web.se/krypgrund-varmgrund.htm
Eller endast utvändigt: http://www.rockwool.se/råd+och+anvisningar/isolera+rätt/nybyggnad/grundkonstruktioner

Har det med jordens beskaffenhet att göra, på vilket sätt man väljer att isolera? Bjälklaget/golvens isolering eller byggsätt? Eller är det bara olika skolor?

Det som förvånat mig är att jag inte sett några projektbilder (så klart kan de finnas utan att jag hittat dem) där man haft markisolering UNDER den gjutna sulan under muren! Har bara sett en konstruktionsritning på något linande - nästan längst ner på sidan finns ritningen:
http://avfuktare-krypgrund.se/
 
S
en grej som problematiskt är att husen har satt sig ner i marken rejält.
sen kommer du vilja bygga ihop båda husen.
sen marken du kommer gräva upp kommer bete sig på ett annat sätt än dom två husen.
du kommer inte ha ett hus, du kommer ha tre hus.
men allt går ju att lösa.
kontakta konstruktör som kan lösa detta åt dig.

sen ska man absolut inte börja isolera den nya delen utan att isolera gamla grunderna.
billig lösning att inte isolera.
även skillnad på vad och var bygger när man byggre
 
Vet att det ska bara se ut som ett hus - men är egentligen tre huskroppar med det färdiga tillbygget =O)
 
S
jag menar istället för att få ett ihopbyggt hus.
kommer du få tre hus som rör sig olika
 
precis vad jag menade =O)
Har läst på och förstått såpass mycket. Man bygger inte ihop i ordets egentliga mening - det ser bara ut så - eller? Skarvar ihop med rörliga fogar.

Att huskroppar rör sig olika finns det redan exempel på, på det befintliga huset:
I mitten finns ett parti man har gjutit platta 1984. Det syns väl på väggarna. I alla fall på utsidan på ytterväggarna har det blivit en spricka vid båda skarvarna till de gamla väggarna - då man har byggt murat ihop ytterväggarna, tror jag iaf.
På insidan vet jag inte om det är pga detta som tapeten spricker - men gipsskivorna har rört sig rejält på flera ställen, både på ytterväggarna och mellanväggarna.
 
S
det är det som dom skruvat i som rört sig inte gipsen.
huset/husen kommer alltid röra sig. sen är dom ej gjorda för att "nya" påfund så som gips eller isolering.

menar ej att du inte ska bygga ihop. menar bara att det krävs god planering, fylld plånbok och noggranna markarbeten.
finns det bestämmelser om hur du får bygga? eventuellt kan ju kommun sätta stop
 
Nope bor numera på landet - så det är nog bygganmälan bara som gäller. Har inte kommit så långt ännu att det blivit dags att fixa sånt.

Och - så klart är det inte gipset som ryckt sig loss från reglerna =O)
Det är nog inte riktigt rätt språk jag använder =O/
Menade bara att det syns just i skarvarna av gipset att den delen av huset som gjordes - om har rört sig annorlunda i förhållande till de gamla delarna.

Tyvärr har vi ingen tjock plånbok - men mycket gott om tid och tålamod. Och skulle det visa sig inte vara genomförbart så inget tvång heller - vi klarar oss med de utrymmen vi har! En grovkök är en extraförmån även om man har lerig hund =O)
Jag är mycket tacksam för alla er som orkar skriva om det de kan och det de själva gjort på här!
 
S
haha trevligt med hund. då kan han gräva åså.

förlåt om jag skriver dumt . det va positivt menat.

behöver ni plats så satsa. men vill spara å ha pengar över till annat så glöm i tillbyggnaden.

utrymmen krävs ibland. min tjej köper böcker. hon har många hyller meter medans jag har väl bara två -tre meter.
 
hon =O) Vida gräver helst ute på böndernas marker... och ser därefter ut också efter promenaderna =O) Resultat - en kålsvart dalmatiner.

Så nog blir det ett tillbygge - men får ta sin tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.