Hej!
Vänder mig till den församlade expertisen i min nöd.
Bor i ett tegelradhus från 1950. Tydligen är det så att när man byggde området så fick de som skulle flytta in i huset frågan om att spränga bort berget under eller ej. Av någon anledning så valde man att ej göra det för mitt hus och grannens. Det gör att jag har cirka 20 kvm som består av jordrester och berg, gammalt stämplingsvirke osv.

På den andra sidan ligger radhuslängans nivå 50 cm högre vilket jag märker av då markfukten gör att väggarna tar stryk längst ner. Det verkar som att golvet i källaren i den delen som är iordninggjord är en sula med kanske 10 cm tjocklek (i bästa fall).

I den delen om inte sprängdes ur har man gjutit en grund för matkällare (som ni ser till vänster på bild 2 och 4). Mellan mig och grannen är det cirka 135 cm med just nu stående vatten i botten. Ytterväggarna är dränerade. Eftersom det är markvatten som samlas där upp, vad ska jag göra?

Jag närde först en tanke om att fylla med makadamkross och så gjuta grovbetong över skiten för att åtminstone få det lite fräschare. Att laserskära den stora knotan på rätt många ton framför är nog inte rimligt kostnadsmässigt i förhållande till utbytet.

Väggarna tänkte jag måla med genomsläpplig silikatfärg, lägga kross och så grovgjuta över men vad gör jag med gropen? Visst, jag ska ta bort allt organiskt men om jag gräver ur för en dränkpump (om det går), vart leder jag vattnet? Det är cirka 4 meter under trappa och elrum fram till närmaste avloppsledning.

Senare kommer jag säkert ställa frågan om ventilationen men det tar vi då.

Är det någon av er som har stött på liknande problem eller vet vart man ska vända sig för rätt expertis?

För er som undrar så har vi gjort i ordning en del som vinkällare (bild 4) med avloppsrör i tegel från Nyströms Cement i Rö. Tyvärr finns de vad jag vet inte i bag-in-box-format... :wow:

Alla svar mottages tacksamt!
Mvh Stefan (Saelen)
 
  • og1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • og2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • og3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • og4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, fick tyvärr inte så mycket respons på mina frågor... :wow:

Om jag förenklar frågeställningen såhär då:
I gropen där det samlas markvatten, vad kan jag göra för typ av golv för att vattnet ska kunna 'rinna under' det? Min tanke är att lägga Lecakulor och/eller makadamkross och så betong över för att binda ytan. Synpunkter?

Den andra frågan är:
- är det värt att försöka bila ner ett avloppsrör 4-5 meter till närmaste befintliga avlopp och så försöka få ner en dränkpump med nivåvakt eller är det overkill?
 
Måste du bila ner avloppsrör. Går det inte bara att dra en slang från dränkpump med nivåvakt? Hänga i taket?
 
Hmm, jo det skulle ju kunna fungera. Då slipper man ju problem med bakvatten...

Men då blir ju frågan hur man gör en snygg anslutning inne i tvättstugan. Ny golvbrunn, rör från duschkabin och tvättmaskin. Finns det någon golvbrunn som grejar tre inlopp i gallret?
 
Tillbaks till ursprungsfrågan igen. Ponera att jag lägger ner en dränkpump på djupaste stället som blir åtkomlig med en trumma och inspektionslucka. Men om jag vill bygga golv på ytan, vad blir då bäst?
Jämna av med makadamkross eller Leca i botten för att markvattnet ska kunna flyta, cellplast som kapillärbrytare och så gjuter man ett betonggolv ovanpå det. Inspektionslucka ovanför trumman.

Funkar det eller finns det bättre alternativ ?
 
Utan att ha varit där är det svårt att komma med något definitivt men jag hade nog föredragit att få bort vattnet med en grundvattenpump. Ett gjutet golv på dränerande massor med en pumpgrop vore väl inte fel?

Om du har fritt vatten stående där nu så bör du agera omgående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.