Hej
jag undrar om det finns NÅGON som vet hur man bygger en varmkompostför matrester och trädgårdsmaterial??? Eller om ni vet vart man kan vända sig för
ritningar och råd?
Tacksam för all hjälp som finns  ;)
God fortsättning / Bebban
 
Problemet med just varmkompost är att den inte bara måste vara isolerad utan också absolut mus/rått-tät dvs den måste ihopfogas på milimetern. Höljet bör vara i plåt eller hårdplast. Isoleringen minst tio cm och insidan bör vara i hållbart material som inte förstörs av komposteringen. Den bör helst kunna delas så att man inte bara kan tömma den utan även, då och då, spola den ren. Uppriktigt tror jag inte det är ekonomiskt försvarbart att bygga en varmkompost själv såvida man inte har tillgång till verkstad där man bl a kan svetsa ihop komposten noggrannt.

Min stora varmkompost är nu 20 år gammal och fungerar fortfarande mycket bra. Jag tömmer den 2 ggr/året och plockar isär den (6 delar) 1 g/året och spolar den ren - den blir ganska äcklig  ;). Men min kompost var redan vid anskaffningen dyr - drygt 4.000 kr. Idag finns det relativt billiga varmkomposter i plast. Min har ett ytterhölje av plåt och insida, som håller isoleringen, av ngn form av konstnät i kombination av hålad plåt.

Du måste dessutom begära godkännande från kommunens miljömyndighet där man kommer att granska konstruktionen.
 
Varför inte göra en Google-sökning på din rubrik ;)
"ungefär 717 svenska sidor för bygga varmkompost. (0,12 sekunder)"
eller sök på din kommuns hemsida :)
 
Vi har planer på att mura en varmkompost i tegel; den blir i alla fall råttsäker. Kanske någon som har tankar om, synpunkter på eller erfarenhet av det?
 
Det är möjligt att det går men nackdelen kanske främst är att den inte är flyttbar. Mer isolering än tegelvägg förmodar jag behövs uppåt landet. Tänk också på att den släpper ut en hel del lakvatten vilket inte är så bra för omkringliggande växtlighet så den bör placeras på lämpligt ställe. Den bör också konstrueras så att man får in maskar och kryp i komposten för att nedbrytningen skall funka maximalt - även syre. Men den måste vara tilllräckligt tät mot möss.

Jag kikade lite på morsans google-förslag och ser att beskrivningarna inte är så väldigt entydiga. Jag rör tex aldrig omkring i varmkomposten och använder den året om. Det blir en ganska äcklig sörja som efterkomposteras i enkla komposter 2 ggr/året då jag samtidigt blandar in gräsklipp eller löv. 6 månader efter efterkomposten får jag ut fin, användbar mylla. Det är lite pyssel innan man får in snitsen ;).

 
Har hört talas om endel som bygger varmkompost av en gammal toppmatad frysbox.Plocka bort alla miljöfarliga grejer bara.
Inte så vackert heller kanske.
 
Jag tror inte det lönar sig ekonomiskt att bygga en själv, en enkel kompostbehållare i plast kostar en dryg tusing på byggmarknaden.
Bygga om en frysbox ? Nja, du bör ha kontakt med marken, för att maskarna ska kunna krypa fram och åter. Du måste ha dränering. Sen föredrar jag en grön eller möjligen brun kompost, den blir lite mera diskret då, för frysboxen är väl vit ? eller man kanske kan måla om boxen i annan färg. Orange kanske ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.