Hej!

Världens lättaste fråga för er som vet.

Om man ska bygga ett tvåvåningshus.

1. Man reser stommen till nedervåningen?
2. Sen lägger man mellanbjälklaget?
3. Sen ställer man stommen till övervåningen på bjälklaget?

Förstår ni mig? hoppas det!! Kanske blir så att jag får måla lite om ni inte förstår!!
 
Ja, så gör man.
 
brukar man göra mellanbjälklaget i sektioner? Jag ritar på ett hus som är 6x16 meter. Funderar på om man kan göra det i 4 sektioner á 6 gånger 4 meter?

undrar även vad en lagom dimension till att göra mellanbjälklag i är?
 
Snailman
Att säja att man "gör så" är att generalisera tycker jag, man kan såklart göra så, men man kan göra på andra sätt oxå.

Jag bygger ytterväggarna utan "skarvar" vid mellanbjälklaget. Dvs de stående reglarna i ytterväggen är ca 5m långa i ett hus med två fulla plan.
Kanske är det lite otympligare att hantera men jag anser att det blir stabilare, starkare och rakare.
Dessutom behöver inte mellanbjälklaget påverka diff.plasten i ytterväggen, mellanbjälklagets reglar sitter med balkskor på en bärlina som skruvas på insidan om de stående väggreglarna.
 
Gabbe1 skrev:
Att säja att man "gör så" är att generalisera tycker jag, man kan såklart göra så, men man kan göra på andra sätt oxå.

Jag bygger ytterväggarna utan "skarvar" vid mellanbjälklaget. Dvs de stående reglarna i ytterväggen är ca 5m långa i ett hus med två fulla plan.
Kanske är det lite otympligare att hantera men jag anser att det blir stabilare, starkare och rakare.
Dessutom behöver inte mellanbjälklaget påverka diff.plasten i ytterväggen, mellanbjälklagets reglar sitter med balkskor på en bärlina som skruvas på insidan om de stående väggreglarna.
Håller med dig eller är det så att vi i Västernorrland bygger med kvalite? Skämt åsido, mitt tvåvånings hyreshus (byggt -32) är också byggt utan skarvar. Detta är ju före plastens intågande och därför är bärlinan inhuggen i väggreglarna.
Detta påfund med att först resa nedervåning och sedan övervåning kommer förmodligen från prefab. industrin, när de kommer med sina moduler.
 
ja okej men min tanke är också att slå ihop väggar och mellanbjälklag på annan plats och sen sätta ihop det, så det kanske är det bästa för mig ändå. Men kan man bygga bjälklaget som här är 6x16 meter i 4 st sektioner för att sen bara lyfta på dom en och en med en kranbil?
 
Av transportskäl bör du inte göra golvkassetter 4m x 6m utan håll dig till max 2,4m bredd.Ang husets längd använd ett mått delbart med 1,2m exvis 15,6m eller16,8m så stämmer takstolar och isolering bättre.En fördel med golvkassetter är att du får ett bra golv att gå på vid montage av överplan men det kan man oxå lösa med ett antal plywoodskivor. Nackdelarna med kassetter är att det blir känsligt för regn, svårare med installationer och att få till ångspärren.Ett bjälklag i lösvirke som är kapat i rätt längd är att föredra allra bäst ett i betong men det kanske inte ryms inom budget./MLj
 
kalssone skrev:
brukar man göra mellanbjälklaget i sektioner? Jag ritar på ett hus som är 6x16 meter. Funderar på om man kan göra det i 4 sektioner á 6 gånger 4 meter?

undrar även vad en lagom dimension till att göra mellanbjälklag i är?
Känns som det kommer bli ett väldigt högt och smalt hus. Har du gjort nån skiss på fasaden?
Mitt hus var från början 6 m brett och jag tyckte det var svårt att få till en bra planlösning när det är så smalt.

mvh Niklas
 
kalssone skrev:
undrar även vad en lagom dimension till att göra mellanbjälklag i är?
2"9" (220x45) och max spännvidd 3,6m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.