MathiasS skrev:
Min poäng var att, för att göra det lite svartvitt, om man har kaminen i en skrubb på tio kvm så spelar det ingen roll om man har fläkten. Placering av kamin och planlösning är relevant för frågan om fläkten tillför något eller ej.
Och min, genom praktisk erfarenhet verifierade, poäng är att kommer jag till ett utkylt hus/stuga så går det snabbare att få lite värme i kåken med fläkt.
Sedan om det är värt "investeringen" eller är meningsfullt är en annan femma.
Men tveklös får man mer upplevd värme ur den fläktförsedda kaminen.

Med tanke på hur tex en tråd om nattsänkning kan urarta i ändlösa och meningslösa cirkelresonemang känns det lite onödigt att diskutera specialfall...
 
llehs skrev:
Och min, genom praktisk erfarenhet verifierade, poäng är att kommer jag till ett utkylt hus/stuga så går det snabbare att få lite värme i kåken med fläkt.
Sedan om det är värt "investeringen" eller är meningsfullt är en annan femma.
Men tveklös får man mer upplevd värme ur den fläktförsedda kaminen.

Med tanke på hur tex en tråd om nattsänkning kan urarta i ändlösa och meningslösa cirkelresonemang känns det lite onödigt att diskutera specialfall...
Ni har ju rätt i sak både du och MathiasS. Men ur TS synvinkel ligger nog den ena kommentaren närmare hans frågeställning än den andra, som mer blir just ett specialfall. Och tyvärr är det inte helt tveklöst så att man upplever mer värme med fläkt, eftersom det beror på många faktorer, det kan bli tvärtom också, beroende på olika faktorer. T.ex. att höja värmen i ett helt hus 0,5 grader upplevs nödnändigvtis inte som mer upplevd värme än att höja halva 1 grad eller ett rum 2-3 grader.

Att jämna ut tempen mellan tak och golv, som kan skilja en hel del, särskilt när man eldar i kamin, kan upplevas som en markant skillnad just pga den stora tempskillnaden. Men man kan börja med att se hur stor skillnad det är i normalfallet, med en vanlig termometer.
 
A
Det är ju en vanliga 5,25 datafläkt som sitter i Contura så hur kan det kosta 2500:- ?

Visst den har väl en hastighetsreglerare men ändå
 
Originaltillbehör. Påverkar priset
 
Priser fick jag per telefon från återförsäljaren. Kan jag köpa det från annat ställe? Annat märke? Det behöver inte vara Contura.
 
Tja, det finns ju dom här fläktarna som drivs av värmen via ett peltier-element, som du bara ställer ovanpå kaminen, behöver ej kopplas till el-uttag. Dom kostar väl runt en tusing eller knappt har jag gör mig.
 
Vi hade fläkt i den braskamin i förra huset. Det blev en markant skillnad i hur fort värmen spred sig i rummet efter man tände brasan.

Om det är värt 2500 det är upp till var och en, men med tanke på att hela vårat paket inkl skorsten etc gick på en 40" så var det ingen större skillnad i pris.

Det är däremot vettigt att se till att man har någon slags cirkulation på luften, en takfläkt kan säkert fungera lika bra eller bättre (förutom att jag tycker de är riktigt fula :-D )
 
Zynx skrev:
, en takfläkt kan säkert fungera lika bra eller bättre (förutom att jag
tycker de är riktigt fula :-D )
Ja, de gamla "hederliga" är fula, men det finns ju alternativa lösningar, som t.ex. en luftkanal med "datorfläkt som flyttar ner varmluften till golvet.
 
RoTe
Jag har två såna här:
images

En har jag riktad rakt mot min Jötulkamin i vardagsrummet för den har så låg verkningsgrad, fungerar mycket bra då den sprider värmen bättre i rummet med fläkt.
Den andra har jag uppe på garderoben i sovrummet där vår monsterkamin står som blir fruktansvärt varm. Den fläkten blåser ut varmluften in i köket, så att den kaminen värmer halva huset.

På sommaren använder jag fläktarna för att kyla ner kåken nattetid genom att öppna fönster, blåser ju så dåligt på sommarnätter.
 
thomasx skrev:
Ni har ju rätt i sak både du och MathiasS. .
Det finns inget motstridigt i det vi säger. Hur mycket bättre det blir med en fläkt kommer delvis bero på planlösningen. Inget konstigt med det. Nu har ju TS en öppen planlösning och därför är det relevant att överväga en fläkt.
 
Jag förmodar att den fläkt som contura säljer är anpassad för kaminen och monteras i/på kaminen och på så vis aktivt drar luft igenom konvektionssystemet.
 
Sant, enligt återförsäljaren fläkten blåser luft genom konventionssystemet. I så fall torligen kommer att bli så att vid slutändan kommer man att ta mer värme av kaminen än om den går på självdrag.

Ska boka en tid hos återförsäljaren för att titta närmare på systemet. Återkommer med mer info efter studiebesöket :)
 
Fast en modern kamin borde vara så effektiv att verkningsgraden inte ökar av att man har en fläkt, i alla fall inte nämvärt.
 
Utan att veta för mycket och utan att ha läst alla svaren så undrar jag om man inte borde kunna elda ganska mycket hårdare i en kamin som är fläktkyld och på det viset får ut mer värme (dock kommer ju åtgången av ved öka). Tror därför att du får ganska mycket mer effekt ut ur en kamin med fläkt men med ökad förbrukning i förhållande till effektökning, dvs samma kostnad/watt men mer watt i max effekt.
 
mroing skrev:
Utan att veta för mycket och utan att ha läst alla svaren så undrar jag om man inte borde kunna elda ganska mycket hårdare i en kamin som är fläktkyld och på det viset får ut mer värme (dock kommer ju åtgången av ved öka). Tror därför att du får ganska mycket mer effekt ut ur en kamin med fläkt men med ökad förbrukning i förhållande till effektökning, dvs samma kostnad/watt men mer watt i max effekt.
I en modern kamin är det antagligen svårt, eftersom rökgångar, tilluftkanaler, spjäll m.m. är anpassade för kaminens effekt, gissar jag. Så risken finns att man får en sämre förbränning och verkningsgrad om man lägger in för mycket ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.