Hallå,

Tänkte fixa till våra kakelugnar vars eldstads botten är rätt skadat. Har läst lite på forumen angående att detta ska gå fint och fixa med lera+sand+vatten eller? Någon som har nått tips var man kan köpa lera i Stockholm just för detta ändamål? Hittade på gysinge.nu för 200kr för 5 kilo(färdigblandad). Kändes lite väl dyrt :)
 
Googla på "Keramiker Stockholm". De har säkert och om inte så vet de garanterad var du får tag på det du behöver.
 
Ok, hittade mest konst keramiker och diverse galleri. Antar att drejlera inte fungerar så bra. Får väl slå dom en signal imorgon.
 
Jo, det var den sortens keramiker jag menade. Varför skulle inte "drejlera" fungera? (Den leran är perfekt, du kan klara dig med sämre kvalitet men det är inget att vinna på att använda andra leror.)
 
Bad om prisförslag från kakelugnsrenoverare för en mindre uppfräschning av vår kakelugn.
Den är provtryckt, tät och helt ok att elda i. Men behöver underhållas lite.
Det handlar om tätning runt luckor, ny lerputs inuti, piffa till fogar samt fäste av en bit fotsims som lossnat.

Jag fick ett helt ospecificerat prisförslag på 8000:-+ moms. Låter alldeles för dyrt, tycker jag! Vet inte vad han räknat på att göra?
När jag räknar lite så får jag materialet jag behöver för runt en femhundring och kanske behöver jag lägga ned tre, fyra timmars arbete...
Det skulle innebära att han tar ungefär 2000 kr/timmen :rolleyes:
Nähädu, skulle inte tro det!

Funderar på att köpa kakelugnsfog och kakelugnslera från G*singe och prova själv. Finns det mer prisvärda alternativ?

Vad ska jag använda för att fästa den lösa biten med, samt täta runt luckorna med?( det är en liten glipa upptill och på sidan mellan lucka och kakel där det verkar som om någon slags betongfog suttit).
( Nej jag vet att man inte skall använda betong, men funkar kakelugnsleran även här?)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.