Jag i nästan 2år hållit på med att bygga om en skivspelare men nu har jag fastnat på ett moment.

Bottenplattan har jag gjort i ca 52mm tjock betongplatta som jag gjutit & som ja så småning om måste borra lite i för att fästa i ekplinten med järnbeslag.

Den är ca 32x40cm ungefär som en trädgårdsplatta svartmålad.
Ett problem jag har där är att då jag först beräknade det till 50cm så måste jag borra några hål för att försänka ner fötterna till fjädringen i så att själva verket inte sticker ut för mycket vid kanten.

En fråga är hur markerar man lättast ut så att man vet vart man ska borra i betongen för att kunna sänka ner verket en bit?
Är det så att man kan kleta på något självlysande på gängorna till fjädrarna som tar emot mot betongplattan i så fall vad?
Ett annat problem som jag håller på med nu är att jag ska fixa ett hål till själva elanslutningen alltså ett sånt där uttag för 250v & 1A säkring.
Det blev ett fyrkantigt hål så jag har fått borra en hel del men det är mycket matreal som ska bort tjockleken på ekplinten är ca 8cm.

Finns det något tillbehör till dremeln som man kan använda sig av för att komma åt & ta bort mer matreal i det fyrkantiga hålet?
Den slipgrej som hängde med min dremel är ju en vanlig rund grej men den skulle bara ha fått vara lite längre.
Bilder kan ordnas men hur man lägger upp bilder i tråden vet jag inte.
Några förslag?
 
Hårdrockarn skrev:
...En fråga är hur markerar man lättast ut så att man vet vart man ska borra i betongen för att kunna sänka ner verket en bit?
Är det så att man kan kleta på något självlysande på gängorna till fjädrarna som tar emot mot betongplattan i så fall vad?
Ett annat problem som jag håller på med nu är att jag ska fixa ett hål till själva elanslutningen alltså ett sånt där uttag för 250v & 1A säkring.
Det blev ett fyrkantigt hål så jag har fått borra en hel del men det är mycket matreal som ska bort tjockleken på ekplinten är ca 8cm.
...
Att markera är alltid svårt. Mäta är heller inte alltid så lätt. Om du har marginaler är ju en enkel metod att borra en millimeter större än du behöver, då har du fått ett spelrum som kan rädda dig om du kommer lite fel. Ett annat problem är att även om du markerar rätt, riskerar du att borren flyttar sig och hålet kommer fel.

Det jag hade satsat på hade varit att såga till två träbitar så de är lika breda (såga dem samtidigt). Lägga dem på plattan på var sin sida av plattan, och sedan sätta verket på plats. Varje gång fjädrarna rör vid träbitarna, gör träbitarna aningen smalare. Till slut är träbitarna så smala att de exakt visar kanten på fjädrarna. Du vet därmed hålens ytterkanter. Gör nu så med två andra träbitar i andra sidorna på plattan och du får fram en exakt och symmetrisk placering av verket, samt en exakt och symmetrisk placering av fjädrarnas ytterkant. Därifrån är det lätt att markera fjäderns mitt. Borra sedan hålet med något som hindrar borret att röra sig i sidled.

Uttaget förstår jag inte riktigt. Varför ett fyrkantigt hål? Ett runt hål är mycket lättare att göra. Och om det är din skivspelare kan jag inte förstå uttaget. Du kan inte sätta ett honuttag i skivspelaren, så vad är det för uttag du tänker dig?

--- Mats ---
 
Det blev ett fyrkantigt hål pga att den elanslutning som jag fick tag i är fyrkantig.
Varför jag ville ha ett uttag är att det är lättare då den ska flyttas samt möjligheten med att kunna köra med vilken strömkabel jag vill!

Men nu så här i efterhand så känns det där med fyrkantiga hålet lite jobbigt!
 
Redigerat:
Du lägger till bilder genom att klicka på Utökad Svarsruta och sedan på Bifoga filer till inlägget. Ett nytt fönster öppnas och du kan välja och ladda upp bilder.

Det skulle vara spännande att se!
 
Nu har jag försökt ta bilder!
Hålet kommer att vara uppåt precis som på den första bilden & på baksidan av spelaren.
En Sme arm ska till en början monteras på.
Fixade även en bild på själva bottenplattan i betong också.
Håll till godo!
Skivspelarens verk som jag bygger det här projektet på är en gammal
Thorens td 150 mk2!
 
  • IMG_3113.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3114.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3120.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du menar. Är det så att verket vilar på några fjädrar och fjärdarna skall försänkas en bit eller skall hela verket försänkas.
Angående det fyrkantiga hålet så behöver du något du kan skära med ett stämjärn vore nog det bästa.
Ett anat tips skulle kanske kunna vara FAKTISKT.SE det är ett väldigt bra ställe finns sjukt mycket kompetens där hela svenska eliten inom Hi-Fi hänger nog där.

Mvh Pär H som precis kommit hem från DreamTheater på hovet
 
pär h skrev:
...Angående det fyrkantiga hålet så behöver du något du kan skära med ett stämjärn vore nog det bästa....
Håller med. Men Ek är hårt, Risken är att ett nyinköpt stämjärn måste skärpas innan hålet kan göras klart. Bauhaus har bra stämjärn (two cherries tror jag de heter), men usla skärpningskit. Dock, de sista är billiga, och i det här fallet kan det räcka.

--- Mats ---
 
Personligen hade jag gjort om betongplattan, petat in skruvar, gjort fördjupningar.
Meeen det är juh jag det :)
 
Jag är medlem både på faktiskt.se samt Hififorum & är en inbiten både hifi samt musik vän som ställer höga krav.
Dock så kanske jag var lite otydlig med vissa saker.
Betongplattan ska in helt i ekramen & jag har gått på med både dremel samt borrmaskin först.
Sedan så har det blivit stämjärn som jag gått lös med försiktigt men ek är väldigt hårt så det har även varit svårt med stämjärnen.
Min plan just nu är att först fixa färdigt alla hål i ek plinten så att kontakten får platts sedan skruva fast verket i ekplinten så att det går ner.
Sedan det jag tänkte göra är ungefär som du Thomas skriver är att göra någon typ av fördjupningar så att jag låter muttrarna som sitter längst ut på skruvarna till fjädrarna vila i hålen som jag ska göra i betongplattan.
Därefter så ska betongplattan skruvas fast under ekplinten med platta järnbeslag & så ska det på fötter på undersidan av ekplinten.
Sen när alla hål är gjorda så ska ekplinten oljas in också.

Själva monteringen av armen vet jag att ja får mycket bra hjälp med på dom ljudforum som jag sitter på också!
Men det blir det sista jag kommer att göra då den sme arm jag har är ganska så lättmonterad.
Det enda riktiga problem jag har kvar är att fixa ett bra armbord för armen som innebär ganska så mycket fin snickeri jobb bland annat så ska ett spår göras i ena långsidan då armbordet ska skruvas fast på en plåtkant inne i skivspelaren & då ska det spåret vara va 1cm brett & ca 1-2mm djupt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.