Jag håller på att bygga en relaxavdelning med bastu, dusch och badkar i gamla tvättstugan i källaren. Jag har bilat upp golvet och kommer att sätta in vattenburen golvvärme efter att jag har isolerat med 20 cm cellplast. Det finns inga problem med fukt i källaren som för den delen inte är isolerad eller fuktskyddad utifrån. Alltså rena betongväggar med direktkontakt med marken. Jag har tänkt att lägga klinker och kakla hela rummet som är ca 15 kvm stort.
Alla säger olika därför frågar jag utifrån mina förutsättningar:
Vart ska jag lägga fuktspärr? Hela rummet eller bara de delar där jag duschar och badar?
 
Jag röstar på: Bara där du duschar o badar. Även om du dränker hela golvet i vattnet någon gång så torkar det ur problemfritt mha golvvärmen.
 
A
kommer i vår att ta tag i en duschhörna i källaren , ligger mot yttervägg och har frågat plattsättare som rekomenderar att jag inte ska ha tätskikt bakom klinker/kakel i källare .
är det verkligen så ?
 
Oisolerad källare bör endast tätskiktas där vattenbegjutningen är som störst alltså i och runt duschen.

Resten bör du låta andas istället. Däremot bör du inte skippa tätskikt helt om det är vad hantverkaren menade.
 
Jag utgår från att du har någon vägg som är innervägg byggd i trä/gips som delar av till detta rum den skall tätskiktas i så fall.
 
A
han menade så när jag frågade .
men alltså vägg+golv i själva duschörnan och dryga metern runt utanför då ?
 
A
cecar33 skrev:
Jag utgår från att du har någon vägg som är innervägg byggd i trä/gips som delar av till detta rum den skall tätskiktas i så fall.
nej det är en ren tvättstuga/duschutrymme i en källare som gränsar till pannrum , inga träväggar bara betong .
 
mickesundström skrev:
han menade så när jag frågade .
men alltså vägg+golv i själva duschörnan och dryga metern runt utanför då ?
Ja absolut i duschplatsen däremot finns inga klara regler för hur långt utanför eller liknande utan tätskikta där det kan komma direkt sprut på väggen och lite utanför.

Kolla exempelvis på www.bkr.se kan tyvärr inte länka då jag skriver från mobilen
 
Tycker också att du ska sätta tätskikt lokalt runt duschen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.