Från installationsmanualen

Pumpen skall anslutas över
en arbetsbrytare eller via ett jordat vägguttag
så att pumpen kan göras strömlös
vid service. Dock ska särskilda installationsanvisningar
för våtrum beaktas med
jordfelsbrytare.


Shunten är monterad inne i tvättställskommoden på vägg.
Hade tänkt fastinstallera i dosa, men blir nu tveksam, om jag fastinstallerar utan särskild strömbrytare har jag ju alltid möjlighet att brytaströmmen via JFB som har av och på knapp.
Kan jag rent av sätta ett vägguttag i dosan och med stickpropp ansluta golvvärmeshunten?
Shunten är i zon 3.
 
I ditt fall låter det ju som att den klart enklaste lösningen är ett uttag.

Som frånskiljare i en bostad duger annars en säkring, dvärgbrytare (godkänd som frånskiljare), JFB (godkänd som frånskiljare) eller huvudbrytare. Hade det varit i en offentlig byggnad där man kanske inte har kontroll på anläggningen hade det varit krav på en separat frånskiljare, helst i närheten, men i vilket fall tydligt uppmärkt vad den servar, och låsbar.

Att låta JFBn agera frånskiljare är alltså tillåtet, men det är kanske inte alltid praktiskt.
Det kan ju vara bra med belysning vid service av shunten.
Och du kanske vill kunna bryta strömmen till shunten enbart på ett enkelt sätt om den inte ska användas t.ex under sommaren.
 
Sätt ett uttag. till pumpen följer det antagligen med ett sladdställ med stickpropp.

//Patrik
 
OK visste inte att man fick ha stickpropp i ett våtutrymme, känns liksom inte rätt riktigt.
Medföljde kabel med avskalade ändar,ingen stickpropp tyvärr
Kommer nog att fastkoppla och använda JFB som brytare till att börja med,

Tack för svaren

/simon
 
Du sa zon 3, dvs det numera oklassade utrymmet 120 cm från duschhuvud. Där får uttag monteras. Kapslingsklass väljs >=IPx1 om det är torrt och >=IPx4 om det är vått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.