När är det dags att byta plåten tro? Någon V35 ägare som bytt sin plåt, hur länge höll den?
Den sk. brännplåten, liggande i nederdelen av pannan "istället" för keramikskål, börjar ta lite stryk. Plåten har mest slagit sig men det känns vettigt att ha en ny hemma den dagen det börjar bli hål i plåten.

Är 1800:- vettigt pris? Vad är det för material, rostfritt antar jag?
Kan vara värt att låta tillverka en hos lämplig firma då formen är ganska enkel...
 
  • plåt.jpg
Bytte i våran panna efter ca 4-5 år om jag minns rätt, var hål i den då. Man ska vara noga med att rengöra så det inte fylls igen med aska mellan plåten och räfflorna som den ligger på. Tyckte att det var för dyrt att köpa plåten från ctc så jag gick till en svetsverkstad och dom fixade en ny plåt till mig för lite fikabröd :) gjordes i rostfritt ca 3mm skulle jag tro.
 
Bra tips det har jag inte tänkt på men det är ju en fördel om där är så stort luftflöde som möjligt, samtidigt är det ju de kanalerna som är rakt under eldslågan som fylls först med aska så det är ju helt klart bra att hålla koll där.

Har själv eldat ca fem år i pannan och som sagt plåten har böjt sig åt flera håll och börjar bli ganska angripen av rost/syrangrepp eller vad man ska säga. Helt klart läge att fixa hem en ersättare och skall då givetvis följa ditt exempel och ge en skiss till en verkstad.
 
Jo, jag missade att hålla rent efter ett tag då jag hade fått den nya plåten, då slog den sig men sen har den inte ändrat sig nåt nämnvärt.
 
Min ser bra ut efter tio (!) år, den övre brännplåten (och stenen i den) är dock illa tilltygad och skall nu bytas.

Hur har era övre plåtar och stenen som ligger i den hållit ?

Tio år utan att byta något måste väl vara ett gott betyg på en panna?

/Anders
 
Övre plåt vet jag inget om, har inte koll på om det finns nån sån i min men stenen är frisk och i den så ligger det ju ett löst munstycke i gjutjärn, det ser även det bra ut. Förra vintern så gick det ca 1,5 m3 ved per vecka när det var kallt.
 
Jag har en övre brännplåt med en sten infälld i sig, det är den stenen som är kass, resten av keramiken är i gott skick.

Har de tagit bort denna övre plåt i nyare v35:surprised:r? Min är från 2011.
 
  • 11041.jpg
Jag har en övre brännplåt med en sten infälld i sig, det är den stenen som är kass, resten av keramiken är i gott skick.

Har de tagit bort denna övre plåt i nyare v35:surprised:r? Min är från 2011. igår 18:23
2001 menar jag såklart.
 
Njae, jag har också en gjutjärnshistoria infälld i keramiken, men även en plåt (med en infälld sten) som man skjuter in på "flambaljan" i botten av pannan. Nr 7 på nedanstående bild.

Det verkar som denna plåt har rationaliserats bort på senare modeller, bra med färre "slitdelar".
 
  • v35espl.jpg
Har ej ännu skaffat en ny plåt.

Keramiken i pannan har flera sprickor och tänkte skaffa hem ny i förebyggande. Förhoppningsvis håller keramiken ihop något år till innan det börjar lossa delar.
I samband med prisförfrågan hos CTC, för keramiken, fick jag även pris på plåten vilken kostar strax över 4000:-
Den som tittar på bilden överst här i tråden kan fundera över om det är ett rimligt pris. :O

Nu till fråga:
Keramiken, komplett två delar kostar lite över 3000:- direkt av CTC, kanske ett rimligt pris (?) men är det av panntillverkaren man köper keramik eller beställer Ni genom rörfirman som sålde pannan? Går det köpa keramik någon annanstans? (givetvis är det inget som hindrar mig från att själv kolla där jag köpte pannan men har inte gjort det än)
Mvh /Christer
 
Har varit dålig på att kolla plåten nu denna säsongen, nu idag så kollade jag den, sotade pannan noga plåten är helt uppbränd. Snackade med en kompis som jobbar på en mekverkstad, han ska fixa en ny plåt till mig igen.
 
Nu börjar min egen plåt se för bedrövlig ut, så det är hög tid att byta ut den.
Jag hittade också plåten på Rinkaby för 3310!!! 3310 för några kvadratdecimeter rostfri 4mm plåt. Hutlöst!
Tyvärr är min plåt så deformerad att det är omöjligt att lista ut vilka mått den hade ursprungligen. Är det någon som har en vettig skiss att lägga upp så jag kan få en plåt gjord hos närmaste plåtis för en rimligare peng.
 
Skulle du inte få tag på nån skiss eller få låna en "hel" plåt så har ju Rinkaby Rör 180 dagars returrätt, då kan du beställa plåtet och ligga ute med pengarna tills du fått gjort en likadan. Känns lite fult men kanske du behöver lite annat som du samtidigt kan beställa så det känns lite bättre....

Vad det gäller keramiken så har jag ett flertal gånger köpt "vanlig" eldfast sten och sedan pusslat ihop tills de passar, bland annat i ett flertal förugnar (Skabersjö bland annat). Har även svetsat ett par nya stosar samt "frontplåt" till just Skabersjö med mycket gott resultat. Som med allt annat är ofta plåten inte tjockare än den behöver vara, och ofta går det att lägga till några millimeter i tjocklek för att få flera års längre livslängd.
 
Jag gjorde bara som så att jag tog en pappskiva och klippte ut så den passade där plåten ligger, sedan mäter man hur djupt det är i pannan där plåten ligger. Så har du fixat fram måtten som behövs för att tillverka en ny plåt.

Jag har även lagt in eldfasta stenar där flammorna går mot plåten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.