Naturligtvis är det bättre att skaffa en modern skrivare, drar man bort värdet av patronerna så kostar det inte många kronor. WiFi blir ju enklast. Har man inte behov av att tex printa från iPhone/iPad så skulle jag satsa på Canon skrivare.
 
Fattar inte riktigt. Varför ska man dra bort värdet på patronerna? Behövs dom inte eller.... ? Har en känsla att patronerna brukar torka med sk rengörningsprogram som följd och massor av färg till spillo. Och har för mig att dessa är ganska dyra. Har ju allt utom länken mella skrivaren och routern. Pratat med lokala handlarn. De har en som heter "Deltaco usb 2,0 networking" . Säger att en sån skulle funka för en kostnad av 399:-. Usb mellan den o skrivaren. Sen usb in i den o sen nätverkskontakt in i routern. Förhoppningsvis funkar det .
 
Det pratas om laserskrivare nu och den tonern torkar inte. Det han menar är att om du räknar bort tonerkostnaden så kostar inte själva maskinen mycket.
En sak ska man tänka på och det är att de toners man får med inte är fulla.


Skickat från mig...
 
Faktum är att lasertoner kan dö den med. Beror lite på hur den är uppbyggd men många toners har ju en transferrulle i tonnerkasetten och den åldras.
Sen suger kolpulvret fukt och kan klumpa ihop pga det med.

Sen kan man väl utgå från att där vi pratar månader på bläck så pratat vi år på lasertoner så visst är de rejält bättre.
 
Jag delar min Canon Pixma 610 med Windows 7 och kan på så sätt printa trådlöst från laptoppen. Skulle vara intresserad av att koppla den direkt till mitt Telia/Thompson router men har förstått att scanningfunktionen kan bli lidande även om print skulle funka. Är det någon som har erfarenhet av just scanning över nätverk?
 
Köpte för några månader sedan en Canon Pixma 495.

Reflekterade lite över att manualen för hela skrivaren var obetydligt tjockare än felsökningsmanualen för WiFi-koppling.

Trots sju år som systemtekniker lyckades jag inte få igång den...
 
Det som följer med är oftast en Quick Start Guide. Den fulla manualen brukar (i bästa fall) ligga på CDn med drivrutiner eller så får man ladda ner den från tillverkarens hemsida.

Sparar en del papper antar jag.
 
Köpte denna skrivarserver hos lokale handlaren. Networking USB 2,0 server. Instalerade program från medföljande skiva. Ladda ned drivrutin till skrivare. Letade upp dokument i dator för att testa och datorn fann skrivaren. Men lägger dock detta bara i kö. Hade 6 dokument i kö då jag kopplade skrivaren direkt i datorn via dess usb. Skrev då ut alla dokument med en gång. Verkar liksom bli fast nånstans. Nån som har en lösning som är begriplig för datorkunnandet är liksom ganska lågt.
 
Som nån skrev tidigare, problemet med såna där skrivarservrar är att de bara är en "förlängning" av en USB-port. Du behöver alltså välja rätt port för skrivaren i din dator. Hur du gör det beror på vad du kör för operativsystem. Möjligen gjorde du något fel när du installerade skrivarens drivrutin (var skrivaren ansluten till skrivarservern när du installerade drivrutinen för skrivaren?).
 
Ja du "Nerre". Som sagt är mitt datorkunnande mycket lågt. Gränsfall till 0. du skriver om rätt port. Var ser jag det? Vilken port ska de vara? Allt var kopplat när drivrutiner installerades. Har windows 7. Skriver som sagt ut allt när usb sitter i dator men ej via routern. Om nån har tips och goda råd vore det stor hjälp. Börjar få huvudvärk. Skriv gärna övertydligt som tex "gå in på ....-klicka på.....bocka i rutan...." osv. För mig är allt en stor röra!!!
 
Jag har inte hur man hittar grejerna i Windows 7, i XP går man in på Egenskaper för skrivaren i Kontrollpanelen och då finns det en egen flik för portar. Problemet är att ta reda på vad som skall vara rätt där. Men i listan i rutan finns kanske en port som du kan lista ut att det är skrivarservern, då är det såklart den porten som skall vara ibockad och ingen annan.
 
Fann tyvärr inget sånt. Men ringde handlaren som satt tålmodigt med detta i ca 2 timmar över telefon. Hade tyvärr ingen lösning men ska ta med prylarna hem till sig för o kolla närmare på problemet. Stort tack till hjälpsamma handlare för enastående support. En orsak som kunde vara "felet" var routern som blockerade extern utrustning. Ringde då telia för att få hjälp från dom. Efter många val via röststyrning och knappval kom jag fram till en kille på "smart"-avdelningen. Fick då höra att om jag ville ha SÅN hjälp skulle jag prata med personalen på "premiumsupport". För en kostnad av den ringa summan av 19 KRONOR I MINUTEN!!! Är de inte kloka nånstans i huvet???Synd att man bor ute på landsbyggden o behöver täckning. Betalt för allt ska de ha. T o m supporten. Blir så trött.
 
Sån't där kan vara ett mindre h-lv-te att reda ut.

Prova att ladda ner Bonjour för Windows från Apple, det löser många skrivarproblem.

Funkar inte det så är mitt råd att lämna tillbaka burken och köpa en nätverksskrivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.