Har i dag 2 VC som har 75 mm rör och går till en tank alldeles utanför huset. BDT vattnet går i 110 rör till infiltration.

Nu har kommunen lagt ner kommunalt vatten och avlopp. Min fråga är om jag kan koppla ihop 75 mm röret som går till tanken för VC till 110 röret för BDT vattnet och därmed koppla på mig till det kommunala avloppet ? Är det några problem att koppla 75 mm rör till 110 mm rör eller finns det risk att man inte får det att fungera ??

Tomas
 
Det borde väl gå, 75 är ju alldeles för klent till en toa, så det är väl i så fall snarast den biten som kan vara problem, men det borde ju varit problem redan nu i så fall. Kan du koppla ihop det så att du inte inför några nya krökar på 75 röret så borde det ju inte bli sämre än i dagsläget.
 
hempularen skrev:
Det borde väl gå, 75 är ju alldeles för klent till en toa, så det är väl i så fall snarast den biten som kan vara problem, men det borde ju varit problem redan nu i så fall. Kan du koppla ihop det så att du inte inför några nya krökar på 75 röret så borde det ju inte bli sämre än i dagsläget.
ökar det längden o minskar fall mm kan det bli problem,det har även använts 90 msom stoppade lätt i ,byt till 110 så slipper du problem,ett råd använd långböj till liggande eller två 45 Grader
 
Röret är inte 75 mm som jag skrev av misstag det är 90 mm. som skall kopplas till ett 110 mm avloppsrör. Där det kopplas i hop med nuvarande BDT avloppet som har en sträcka av 25 meter till kommunens avlopp.

Jag har inga problem i dag med VC avloppet. När det gäller BDT avloppet så har jag heller inga problem i dag där sträckan är 40 meter efter 3 kammar brunnen.

Sammanfattning: VC avloppet med 90 mm. rör skall kopplas ihop med BDT avloppet alldeles utanför huset, och därifrån transporteras 25 meter till kommunens avloppsrör.

Ber om ursäkt för att jag skrev fel mått på VC rören.

Tomas
 
Då är det nog lungnt, visserligen brukar WC avlopp vara 110, men jag har läst att 90 går bra också. Så kopplas det bara ihop rätt med lutning och inga 90 graders böjar så skall det säkert gå bra.

Om jag fattat det rätt så är ditt WC rör idag ganska kort innan det når tanken? Nu blir det tydligen en längre rörtransport, då är det viktigt att kolla upp avluftningen, annars kan det bli problem. Men det har som sagt inget (nästan) med dimensionerna att göra.
 
Det förändrar 75 mm verkade nästan omöjligt
 
Det låter bra nu när jag kom fram till att det var 90 mm rör från WC. Det är ett WC på övervåningen och ett där nere (suturänghus). Rören går alldeles utanför väggen där de skall kopplas i hop med 110 röret. Därifrån ca: 25 meter till kommunens rör.

Detta med AVLUFTNING vad är det och hur funkar det ???

Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.