Jag hade tidigare ett larm från Securitas vilket kostade mig runt 4000:- För att vara ansluten till larmbolaget så kostade det mig ytterligare ca 250:- per månad.

Det som sedan tillkom var ca 500-1000:- i engångskostnad för ytterligare magnetdetektor/rörelsedetektor plus att avgiften per månad ökade med ca 15-30:- per ytterligare tillbehör.

När jag talade med en tekniker( montör) på Securitas så upplyste han mig om att de så kallade patrullerande "enheterna" som de så fint kallar att de har i ditt område, är teknikerna (montörerna) och de jobbar ju bara 8-17 vardagar, all annan tid så har de ingen som patrullerar.

Sedan så fick jag reda på att om jag inte har kamera, eller de via kameran inte bildligt verifiera pågående inbrott eller brand så skickar de väktare först för att verifiera att det brinner eller att tjuven har snott dina saker, och det kan ta allt från minst 20-30 minuter upp till över en timma eller timmar i värsta fall

Vi alla vet ju att en brand kan uppstå var som helst i huset, och huset är övertänt på ett par minuter så en kamera på nedervåningen gör knappast så att man ser att det brinner på vinden, och när man ser att det binner... ja då är det försent ändå

En tjuv rensar ditt hus ännu snabbare, så att marknadsföra sig med patrullerande enheter eller väktare är bara en falsk säkerhet anser jag.

Kort och gott, ett inbrott eller brand måste verifieras innan brandkår eller polis skickas
.
Jag arkiverade mitt larm i papperskorgen och inhandlade mig en SMS-kamera 3 ip-kameror, 3 rökdetektorer, 5 rörelsedetektorer, 5 magnetkontakter, 1 tempgivare och tre fuktdetektorer. Detta kostade mig drygt 5000:-

Lade till mina grannar i larmlistan på den invändiga bevakningen, dock så har jag bett grannarna att de inte skall gå in i huset om det varit inbrott, de kan däremot verifera om det är synlig åverkan och då kan jag sjävl ringa polis och glasmästare.
och satte mina utomhus kameror att skicka mig ett SMS vid detektering av rörelse.

Jag anser själv att jag har ett bra mycket bättre system, och framför allt billigare än det som larmbolagen erbjuder.

Men som sagt, vill tjuven in så kan jag inte göra ett skit åt det i alla fall, men jag får åtminstone ut polis, glasmästare eller brandkår bra mycket snabbare än larmbolagen.
 
Har en annan rolig/tråkig historia. Syrran bodde i våra föräldrars hus när de var bortresta nån gång under 2011. En kväll var hon på sittning på kåren och hörde inte telefonen. 30 min efter 3:e och sista samtalet från larmcentralen såg hon att de ringt och ringde upp, operatören frågade om de skulle skicka väktare? Hon blev ställd och undrade om de inte redan gjort det när hon inte svarat, men så fungerade det inte. Man måste som tidigare skribent påpekar (dock inte samma firma detta gäller!) verifiera att man inte är hemma/har startat larmet själv, gör ingen det skiter de fullständigt i varför det larmar. Hon kunde ju likväl ha legat medvetslös efter att ha överraskat tjuvar i hemmet ex.

Larmskojarna lever på väktarkopplingen. Men till vilken nytta är kopplingen när de tar så lång tid på sig, om de alls behagar komma? Tejpa fönster är de flesta villaägare minst lika bra på som vilken väktare som helst.....
 
J
lego: det låter som att dina föräldrar har skrivit in i sin åtgärdsinstruktion att väktare endast skickas efter kontaktmans godkännande, inte alls ovanligt att folk gör så för att slippa betala utryckningar de själva är orsak till. Enligt min erfarenhet så skickas väktaren så fort larmcentralen fått in larmet, när de sen får tag på kunden strax efteråt skickar de bara en återkallning så avbryts utryckningen.

Det stora problemet är snarare att folk inte svarar när larmcentralen ringer och heller inte själva ringer och återkallar larmen vilket gör att väktare tvingas åka ut, majoriteten av utryckningarna beror på behöriga personer som klantat sig och utlöst larm.

taz: polisen åker inte ut på inbrott som inte är verifierade hos privat personer, vanligtvis åker de inte ut förrän den boende är hemma så att de kan ta upp en anmälan, detta alldeles oavsett om det syns folk i kameror eller inte.

Nyttan med uppkoppling mot larmcentral för privat personer är just att det avskräcker tjuven, tjuven väljer inte ett larmat hus om han kan ta ett som är olarmat istället (av larmen på privatvillor så är mindre än 1% brottsrelaterade*). För företag så spelar det ingen roll då de flesta företag har larm och det handlar om såna värden att det är värt risken att åka fast för tjuven.

Nyttan med väktartjänsten är att någon åker till ditt hus och stänger den olåsta ytter- eller altandörren, fönstret som blåst upp osv för det är skrämmande att se hur ofta folk glömmer att se till att allt är stängt och låst innan man åker iväg. De flesta har ju ingen möjlighet att åka från sitt jobb bara för att det går larm hemma och då är väktartjänsten väldigt bra, men för den som bor nära hemmet och har möjlighet att åka hem då larmet går så är det ett billigare/bättre alternativ att sköta utryckningarna själv.

*baserat på utryckningsstatistiken för de kostnadsställen jag är verksam inom.

ps. Gör skillnad på Securitas och Securitas Direct då de bolagen har helt olika ägare och det är omöjligt att veta vilket bolag ni menar för den som är oinsatt.
 
Redigerat:
Jambalaya vilket av dessa två arbetar du på.
 
J
Varken Securitas Alert eller Securitas Direct, jag tillhör bolaget som åker på alla onödiga larm.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
lego skrev:
HEn kväll var hon på sittning på kåren och hörde inte telefonen.
Nu hjälpte det inte i detta fall, men jag när det talas om att man skall ha sina egna larm som skickar SMS om något händer så blir jag lite tveksam. Jag är ofta i situationer där jag missar SMS-signalen (och då har jag ändå en j-vligt irriterande signal, det är nog en tidsfråga innan mina kollegor stryper mig), om larmet i stället försöker ringa mig så att ett antal signaler går fram minskar risken att jag missar det. Gäller självklart bara om larmet i fråga kan lämna röstmeddelande så man vet vad som hänt.
 
Skaffa en telefon där du kan ha olika sms-signaler beroende på vilket nr det kommer från och skaffa en ännu mer irriterande signal till larmnr... och en mer disktret signal till övriga så slipper du vara orolig för att få kompanistryk av kollegorna :)
 
J
Alternativet är att använda sig av en larmcentral, tex Lövestads och G4S är väl ganska billiga, och låter dessa ta emot larmen och sedan ringa upp kontaktmän enligt larmlista och då får du reda på vad som hänt. Vissa försäkringsbolag ger rabatt på hemförsäkringen om man har ett larm anslutet till en larmcentral, dvs det finns ingen krav på väktarutryckningar utan man kan helt enkelt låta larmcentralen ringa upp en själv eller tex grannar.
 
Jambalaya skrev:
Alternativet är att använda sig av en larmcentral, tex Lövestads och G4S är väl ganska billiga, och låter dessa ta emot larmen och sedan ringa upp kontaktmän enligt larmlista och då får du reda på vad som hänt.
Har ännu inte fått tumlossning att skaffa larm, men det lutar allt mer åt att jag väljer en sådan lösning, och jag tror det är en kompromiss som skulle passa ganska många användare.
 
Jambalaya skrev:
taz: polisen åker inte ut på inbrott som inte är verifierade hos privat personer, vanligtvis åker de inte ut förrän den boende är hemma så att de kan ta upp en anmälan, detta alldeles oavsett om det syns folk i kameror eller inte.
Det är ju precis vad jag skriver, brottet måste veriferas, när du sedan säger att kamera inte räknas som verifiering så undrar jag om det är ett antagande du gör eller om du har kontrollerat detta direkt med larmbolaget eller polisen/brandkåren.


Jag själv kan alltid ringa till polisen och anmäla ett pågående brott då jag kan se det direkt i mina kameror live, vilken nivå på prioritering polisen har på detta kan jag inte uttala mig om, men den är säkerligen varken högre eller lägre än om securitas skulle ringa

Och grannsamverkan är enligt mig tusenfalt bättre än alla larmbolag, får jag larm så kan alltid nån av mina grannar verifiera på plats om det är ett pågående brott och i det fallet så kommer polis direkt.

Brand är i mina ögon värre än ett inbrott, Att först jaga nån på telefon som larmbolaget gör, och sedan skicka ut en väktare för att verifiera om det brinner är rena rama kalle anka-fasonerna. Förmodligen har nån granne ringt och brandkåren är redan på plats innan väktaren fått fart på fötterna.

Och G4S eller fd Falk Larm som du nämner som alternativ är nog inget jag skulle rekommendera då jag tidigare hade det i vårat förra hus, larmet gick väl en tre gånger, och mina grannar ringde mig och påtalade att "ditt larm har gått" Fyra timmar senare så ringde G4S och frågade om jag hade fel på telelinan, då de tappat kontakten med larmet

Att jag sade upp mitt avtal med G4S är inte förvånande ;)
 
Jambalaya skrev:
lego: det låter som att dina föräldrar har skrivit in i sin åtgärdsinstruktion att väktare endast skickas efter kontaktmans godkännande, inte alls ovanligt att folk gör så för att slippa betala utryckningar de själva är orsak till. Enligt min erfarenhet så skickas väktaren så fort larmcentralen fått in larmet, när de sen får tag på kunden strax efteråt skickar de bara en återkallning så avbryts utryckningen.

Det stora problemet är snarare att folk inte svarar när larmcentralen ringer och heller inte själva ringer och återkallar larmen vilket gör att väktare tvingas åka ut, majoriteten av utryckningarna beror på behöriga personer som klantat sig och utlöst larm.
Jag ringde och frågade, de har ingen sådan instruktion. Jag läste mitt gamla avtal med företaget i fråga och där står att de skickar väktare direkt. De har alltid frågat om de ska skicka någon när mitt larm löst ut. Hade en period i höstas när det falsklarmade varje gång larmet var aktivt, innan vi och företaget kom på att det var fel på larmet så frågade de alltid om de skulle skicka väktare. Frågan kanske ställs för att snabbt kunna återkalla redan ivägskickad väktare?

Oavsett, får man inte tag på abonnenten i fråga kan man väl inte bara skita i att skicka ut någon? Avtalet säger att larmet i sådana fall förmedlas till bevakningsföretaget omgående. Jag kanske har ett gammalt avtal?

Nu är det sak samma för min del, är inte kund hos ********* längre och kommer aldrig bli det igen!
 
Det verkar finnas en hel del kryphål i larmbolagens åtaganden för att slippa ha kostnader på att skicka väktare direkt.

Så här var/är det på Securitas. och även G4S fd Falk Larm.

Brandlarm
Bolaget ringer, får de inte tag på dig, då försöker de i tio minuter sedan skickar de väktare, gissningsvis så tar det kanske 10-20 minuter innan väktaren är där. Väktaren ringer brandkåren och det tar nog minst 10-20 min innan de kommer också

Förmodligen så har en granne ringt innan = larmet fyller ingen funktion.

Inbrott
Bolaget ringer, får de inte tag på dig, då försöker de i tio minuter sedan skickar de väktare

Samma tid här skulle jag tro, det tar kanske 10-20 minuter innan väktaren är där. Väktaren ringer polisen om förövarna är kvar och det tar nog minst 10-20 min innan de kommer också. Glasmästare/reparatör tillkallas också om så behövs.

Har man siren, så kanske en granne reagerat innan, föga troligt dock.

Frågan här är varför man har inbrottslarm, är det för att förhindra inbrott eller att kunna säkra huset efter ett inbrott.

Om det är för att säkra huset efter ett inbrott, då kan man välja ett enkelt detektorlarm för några få hundralappar som skickar SMS till en eller flera mottagare, då uppnår man precis det samma som med ett dyr-larm från ett larmbolag.

Jag personligen lägger hellre mera pengar på att detektera obehöriga utanför mitt hus än då de är i huset och rensar det.
 
Håller med dig, plocka ihop eget känns som det ger bättre kvalitet för pengarna.

5000:- för alla de delarna låter som ett bra pris. Vilket produkter använde du och är du nöjd?

mvh
JCCS
 
Jag har raderat inlägg som var dold reklam för en produkt.

/moderator
 
Ett larm som spelar i en lägre division: Händer det något så tjuter det där hemma och larmet börjar skicka sms det ena efter det andra för att sedan börja ringa upp, vänta på svar, eventuellt ringa nästa eller avbryta osv ovs. Köper man detta larmet ska man se till att centralenheten är oåtkomlig /mycket väl gömd och att larmmottagarna alltid är nåbara och tar sina sms /teleonsamtal. Alltså inga fjällsemestrar eller safaris.

Dock; Pundarjanne kan ju faktiskt inte helt utesluta att polisgranne eller någon med bithund kommer rusande.

Fast i denna prisklass skulle jag nog titta på någon form av kamera kopplad över hemmanätverket. Ungefär lika osäker leverans av larmbesked, men man vet ju bättre vad som faktiskt pågår därhemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.