Vi vill bygga ut en del av vårt hus, tyvärr är det där bergvärmehålet är.. Går det att bygga över och vad kan man bygga över? Krypgrund?

Om inte, hur nära får man bygga!
Tack!
 
A
Du får väl göra en lucka i golvet så att det går att komma ner i hålet om det skulle behövas annars ser jag inget skäl till att det inte skulle gå.
 
Det skulle kunna finnas brandskyddsaspekter på det. Brinevätskan som pumpas runt är brandfarlig. Det finns en del regler om det (den måste ex. Ledas i metallrör inomhus). Men vet inte om det finns regler mot att bygga över.
 
hempularen: Det där är väl ganska omtvistat såvitt jag vet.
Men det finns inga regler mot att bygga in hålet, det är väl bara de praktiska omständigheterna. rejäl inspektionslucka är att föredra och säkerställ att det går att byta ut slangara in till pumpen. Blir det platta på mark så satsa på någon form av kulvert eller liknande.
 
Omtvistat vet jag inte, räddningsverket har gett ut föreskrifter för hur vätskan skall hanteras ur brandsäkerhetssynpunkt, om det sedan påverkar möjligheten att bygga över hålet vet jag inte. Oftast så går det ju plastslang nedgrävd till hålet (och ner i hålet), om den är tillåten att ha nedgrävd under huset vet jag inte. I praktiken borde ju inget kunna hända, nedgrävningen bör ju fungera som brandisoloering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.