Vad rekomenderar ni för isolering i innerväggar för att det ska bli tyst. Vilken sort funkar bäst och hur tjockt bör man ha.

Jag ska bygga både vägg för sovrum/sovrum och för sovrum/badrum.

//Anders
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Tung isolering och dubbla gipsskivor.
Exempelvis stenull.

90 mm brukar räcka gott.
 
Jag bygger alla mellanväggar enligt gips,osb, 45x70 och 70mm stenull, osb, gips.
 
Måste bara fråga vad "osb" är för något?

//Anders
 
  • Gilla
str2der
  • Laddar…
Jag menade också 70 mm isolering. Har bara lite feta fingrar ;)
Osb är utmärkt som ersättning för den ena gipsskivan.
Bra att skruva i också...
 
Tilläggas kan att OSB-skivan köpes billigast hos K-rauta för 119 SEK. Jag har förvisso "lurat" min träleverantör att fixa samma pris (dom har då 2-3 procents TG på skivorna) men ändå.

När jag tänker efter borde det vara ännu bättre att handla på bauhaus och hänvisa till lägstaprisgarantin, då blir ju priset 119 -12% faktiskt - det är nog rätt oslagbart skulle jag gissa?!
 
Bob_the_builder
Fast Bauhaus säljer säkerligen inte samma fabrikat som K-rauta... och då blir ju prisgarantin värdelös.
 
Tack för alla tips,

det får bli osb och gips som ni föreslagit med stenull som isolering.

//Anders
 
Bob_the_builder skrev:
Fast Bauhaus säljer säkerligen inte samma fabrikat som K-rauta... och då blir ju prisgarantin värdelös.
Jag har redan stått och skällt ut butikschefen en gång där nere i botkyrka och har inget emot att göra det igen....:)

Dock verkar det inte helt orimligt att även Bauhaus plockar sina skivor från T-land. Det kostar inget att prova!
 
Vi gör så här, gips-17 råspont-45/70 regel med 70 isolerong-17 råspont-gips. Men OSB´n är kanske något tyngre, och har i så fall en något bättre ljudreduktion.
 
Är detta i ett gammalt hus eftersom ni använder råspont - kanske som övriga väggar?

//Anders
 
nej, nybygge!

Föredrar naturligt virke istället för "formaldehyd-plank" ;D

Kan också tillägga att morsan jobbar inom södra-koncernen, och ja, hon ordnar en del förmånliga virkespriser ;)
 
När jag kollade var OSB billigast hos Beijer bygg i Haninge.
Fast det var två pall. Det gör en hel del med stora volymer...

För övrigt använde vi skrynklat tidningspapper i innerväggarna. Det är förvånande effektiv ljuddämpning - jag antar att det blir fantastiskt stor ljudupptagande yta med alla vecken samtidigt som pappret spänner mot OSB:n och dämpar dess svängningar.

Brandfarligt? Jajemen. Men om det brunnit genom både gips och OSB är det nog inte så mycket kvar att rädda iallafall...
 
KarlXII skrev:
När jag kollade var OSB billigast hos Beijer bygg i Haninge.
Fast det var två pall. Det gör en hel del med stora volymer...

För övrigt använde vi skrynklat tidningspapper i innerväggarna. Det är förvånande effektiv ljuddämpning - jag antar att det blir fantastiskt stor ljudupptagande yta med alla vecken samtidigt som pappret spänner mot OSB:n och dämpar dess svängningar.

Brandfarligt? Jajemen. Men om det brunnit genom både gips och OSB är det nog inte så mycket kvar att rädda iallafall...
Pris på OSBn där?
 
KarlXII skrev:
När jag kollade var OSB billigast hos Beijer bygg i Haninge.
Fast det var två pall. Det gör en hel del med stora volymer...

För övrigt använde vi skrynklat tidningspapper i innerväggarna. Det är förvånande effektiv ljuddämpning - jag antar att det blir fantastiskt stor ljudupptagande yta med alla vecken samtidigt som pappret spänner mot OSB:n och dämpar dess svängningar.

Brandfarligt? Jajemen. Men om det brunnit genom både gips och OSB är det nog inte så mycket kvar att rädda iallafall...
Jag tror att det är en mycket bra lösning. Enda möjliga teoretiska lilla problemet är om mössen trivs i det. Men det gör de i mineralull också, så där funkar det lika bra.

Jag tror på vecken, men lika mycket på att den blir rätt "tung". Däremot är knappast lambdavärdet bra, men det spelar ju ingen roll i en innervägg.

Och brand...
Som sagt, när branden når isoleringen så har du redan somnat in för gott av rökgaserna.

Så det alternativet förordar jag! Speciellt som det är gratis! (Om man förutsätter att man ändå hade tänkt att ha en tidningsprenumeration).

Dessutom; som gammal renoverare kan jag säga att lyckan över att hitta gamla tidningar är stor! Vi har en massa tidningar från 1957 som låg i mellanbjälklaget.

Så se till att få ner alla möjliga sorters tidningar, gärna annonsblad och sådant.
Det blir till stor glädje när de skall renovera huset igen om ett par hundra år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.