Hej, vi funderar på att bygga nytt hus ute på landet. det vore jättebra om man kunde få en liten aning om hur mkt det kan kosta med att gräva brunn, fixa avlopp, el, grund/schaktning och annat.
vore jätte tacksam om ngn som visste kunde dela med sig... :)
 
Hemmakatten
Hej Therese82!
Vi är själva i samma situation, dvs. ska bygga hus på landet utan kommunalt va. Men - man kan inte bara slänga ur sig såna frågor som du gör. Man MÅSTE läsa på lite. Själv kunde jag inget från början (ekonom som jag är) men har ägnat MÅNGA timmar till att läsa och lära. Föreslår att du gör detsamma. Detta forum är ypperligt för detta.
För att svara på ett par av dina frågor. En borrad brunn (det är nästan inga som gräver idag) kostar ca med borrning och pump 50-60.000. En traditionell infiltrationsanläggning med trekammarbrunn 50-75.000. De andra frågorna går inte att svara på eftersom de skiftar så mycket.
 
Hemmakatten
Hej Therese! Som jag skrev i en annan tråd, så var jag smått irriterad i går kväll o satte mig framför datorn för att lugna ner mig. Tvyärr spillde irritationen över i mina inlägg på forumet. Det var inte meningen. :-[

Visst är det så att man har mycket frågor när man ska bygga och nånstans måste man ju börja. Och forumet här är jättebra. Har själv fått mycket hjälp av att läsa i de olika trådarna. Använd gärna funktionen "Sök i forumet". Det finns många trådar som behandlar de frågor du har. Och sen är det mycket lättare att svara om frågorna är lite mer specifika. Om ni ska bygga med ett husföretag, så ger de dig kostnad för alla delmomenten.
 
hemmakatten det är okej... jag har sökt mkt här men inte riktigt hittat vad jag har letat efter. får väl söka lite mer... calle anka tack för tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.