Det finns fler husköpare än jag och min fru som är besvikna på LB-Hus. Ofta kommer besvikelsen (av naturliga orsaker) först när något går snett, som i vårt fall eller i det fall som gällde LB-Hus i Staffanstorp. Då är det viktigt att man har valt ett företag som verkligen vill göra rätt för sig och som ställer upp och tar sin del av ansvaret.

Men hur skall man veta något om leverantören när man gör sitt husköp? Jo, ett sätt är att ta referenser på företaget ifråga. Ett annat är att studera konsumentforum som byggahus.se. Ett tredje kan vara att undersöka andra media för att på så vis få tillgång till tämligen opartisk information. Ett gott råd här är att hellre fälla än fria och ställa krav på omvänd bevisbörda innan man fattar sitt förmodligen största beslut i livet. Ofta gäller också den gamla devisen om att där det finns rök finns också eld. Ett fjärde sätt är att be den tilltänkta hustillverkaren eller entreprenören om 2 st referenser från nöjda kunder och 2 st referenser från missnöjda kunder. En seriös leverantör lämnar ut sådana i fast förvissning om att ha ställt saker och ting till rätta hos de missnöjda kunderna.

Om vi t ex hade känt till Lennart Jönssons problem i Staffanstorp efter att ha byggt med LB-Hus så hade vi nog tänkt oss för rätt noga innan valet föll på dem. Jag vet inte hur Lennart Jönssons reklamation hanterades men parterna var rejält tvistiga i maj 2005 som framgår av en tidningsartikel i Sydsvenskan (2005-05-29, Martin Hallgren). Jönsson tvingades enligt artikeln stämma LB-Hus på en kvarts miljon kronor i skadestånd enligt artikel som framgår nedan - "Utan varmvatten sedan januari".

http://sydsvenskan.se/skane/staffanstorp/article106563.ece?context=print

Även i Lennart Jönssons fall har LB-Hus lagt över hanteringen till sitt juridiska ombud. Jag kan försäkra er att nämnda advokat har mycket att göra för LB-Hus. Det är inte bara med oss hon håller på att tvista. Lennart Jönsson ansåg enligt artikeln att LB-Hus agerande är "rent kriminellt". Hur det är med denna sak vill jag inte ha några synpunkter på. För egen del konstaterar vi bara att LB-Hus åtminstone inte har agerat professionellt eller ens juridiskt korrekt när det gäller våra bägge entreprenader samt att nämnde byggchefen från LB-Hus - som även hanterade våra fall till en början - nu har "andra arbetsuppgifter" i företaget.

Om någon känner Lennart Jönsson så skulle det vara intressant att höra hur det har gått för honom i tvisten mot LB-Hus. Han, och många med honom, förtjänar verkligen allt stöd som står att få. Det gäller nämligen att uthärda en lång och kostsam ökenmarsch via tingsrätt och hovrätt, något som kan ta allt mellan 3 - 5 år. Att ha rätt är en sak. Att få rätt är, tyvärr i Sverige, en helt annan sak. Men det är inte omöjligt.

Heja Lennart Jönsson! :cool:

Örnen (landar snart)
 
Minns en artikel i Aftonbladet för en tid sedan, ja jag tror det var aftonbladet, i samband med att Eksjöhus var i blåsväder igen, och om jag minns rätt så var det ett tjugotal husföretag listade som hade dåliga ärenden som skulle upp för prövning, men LB-hus fanns faktiskt inte med på den listan.

Men tydligen kan även dom göra fel i bland. Vet jag statistiken rätt så tillhör dom väl de hustillverkare som ökat snabbast de senaste åren. Men det skall ju inte gå ut över kunderna. Då blir det badwill och backlash.

Vart försvann stoltheten som fanns förr i snickarnas hammare???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.