Mikael_L
Så här ser vårt kök ut nu, på ritbordet.

Först en planlösning, för att se hela sammanhanget. Köket ligger alltså ihop med vardagsrummet i en öppen planlösning. Avskilt med en halvö.

Sen två bilder på köket i två olika vyer, gjorda med Ikea homeplanner.

På bilderna är det en stor enkelho vid diskmaskinen, men det är i verkligheten en dubbelho, en smal och en normal. Allt i en 200cm lång rostfri diskbänk.
Men Ikea's homeplanner medger ju inte att man kan rita vad för saker som helst, utan man måste hålla sig till IKEA-produkter. :)

Den runda hon vid spisen är inte klart vad det blir. Den frågan har jag uppe i en annan tråd.

Och kökshalvön har 600mm djup bänkskiva i bilderna, men ska i verkligheten bli något mellan 700 och 800mm (homeplanner igen).


edit: märkligt att bilderna inte kommer i den ordning jag vill.
 
  • plan_S.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-entre-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-matplats-640.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja, jag har väl någon fråga också.
Jag tänkte inte bara flasha med att jag lyckas rita dit några saker med homeplanner. :)

Jag råkade på en varmhållningslåda IKEA nutid WD, på IKEA's fyndavdelning för ett riktigt fyndpris, 400:- , då slog jag till. :)
Jag är bl.a. nämligen förtjust att servera på uppvärmda tallrikar.

Men nu funderar jag på i vilken stomme jag ska montera denna.
Och tänkte att detta blir bäst ifall jag först lyckas göra en ordentlig analys av hur jag rör mig i köket, hur olika lådor ska användas och sånt.
Kanske ni kan hjälpa mig?

En bild på varmhållningslådan och en bild med alla stommar numrerade, så det blir lätt att skriva vad/var man menar, ange bara ett nummer. :)
 
  • nutid_wd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy-entre-numrerad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du tänkt att använda den runda hon, den ser ut å sitta väldigt långt bort. Eller skall man använda den från andra sidan av bänken?
 
Mikael_L
Ja placeringen av spishon är ett litet aber, den är egentligen tänkt att användas från alla möjliga håll. :)
Både från spisen, och från andra sidan av kökshalvön, och även vid matberedning på halvön.
(edit: hon blir antagligen någon rektangulär sak i verkligheten)

Men jag har simulerat lite, stående i ett sånt hörn i en köksutställning. Och det kändes som att det faktiskt borde fungera.
Drar jag fram den så nära stomme 9 som möjligt, blir den mer åtkomlig.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det finns inte så väldigt mycket kvar att ändra i köket nu.
Mycket i form av el och VA är redan på sina platser, diskbänken redan köpt osv.

Länge var jag osäker på om överskåp 1 skulle vara eller inte.
Men nu tror jag på det skåpets vara (men kan fortfarande skippa det).

Tanken är:
glas och koppar i 1.
Bestick i översta lådan i 4.
Tallrikar i 4.

Diskmaskin i 2.

Detta betyder att den mesta disken på bordet endast behöver röra sig en pyttekort väg, mellan bord -> 2 -> 1 och 4, och sen tillbaka till bordet.
Så den biten känns klar, och bra.

Men alla övriga lådor då. vad skulle ni sätta var?

I 7 tror jag kastruller passar (40 stomme, alla andra 60).
Men alla kanske inte riktigt ryms där.

I 9 tänker jag mig att ha lite matvaror som har vid spisen att göra.
Matolja, olivolja, redningsmjöl, kryddor, buljong, konserver för matlagning (typ wokmix) osv osv.
Resten i skafferiet -11.
Men det borde kanske placeras i 10, eller 6 eller 7 ...?

Säg bara vad ni tycker själva, det kanske hjälper mig att reda ut mina egna tankar. Det har hjälpt förut. :)
 
Ha mat på 1 stället, kastruller på 1 annat å bestick osv på ett 3, 4 osv. Tror det där med wokmix osv i en låda blir rörigt.
 
E
En åsikt om skafferiet. Köp för guds skull ett skåp med utdragslådor i hela skåpet. Ett 40-skåp som är 60 djupt är inte roligt att gräva i.
 
Jag skulle nog satt ett skåp till (för tallrikar och uppläggningsfat mm) intill 1. Du kommer att behöva 4 för fler kastruller, plastbunkar etc.

Är dubbelhon bara 60 cm bred? Annars blir det problem med lådor i 4.

Sätt varmhållningslådan på Blocket och värm tallrikarna i ugnen. Är det en varmluftsugn så fungerar det utmärkt och jag tycker nog att köket är lite för litet för att offra plats på en sådan sak.

Vad gäller arbetsflödet tycker jag att du tänkt rätt, det är korta distanser som gäller.

Var har du mikron?
 
Jag skulle nog sätta kastruller i 5, tror det blir trångt i 7. Och sådant som du använder mycket till matlagning i 7. Köp bra kryddställ och ha i lådan. Har sorterat våra kryddor i bokstavsordning, det är guld :)

Kommer det gå bra att öppna alla lådor där i hörnet? Bör ju inte vara sådant i 9 som du möjligen kommer vilja ha vid samma tillfälle som något i 7.

Planeringen med glas, bestick och tallrikar tycker jag låter bra. Vi har planerat så att jag kan nå tallrikar, glas, bestick, glasformar och kastruller från diskmaskinen och det är så skönt. Bara matlådor, bunkar och "spisbestick" (som stekspadar, vispar mm) som jag behöver flytta på fötterna för.
 
Hej Mikael., du har ju träffat mig så då får du ju avgöra hur mycket vikt du kan lägga på mina åsikter.
Jag har själv nu börjat byta kök, ung samma utrymme.

40 skåp till kastruller är för litet, du kommer bara att rymma en kastrull på bredden för det finns inte halvkastruller, det blir ett kvantiseringsproblem.

I hörnet mellan 7-9 måste du ha passbitar så lådorna inte tar i de andra lådornas handtag.

Hon i hörnet, välj en rektangulär med rundade hörn, en ortogonal blir lätt skitig i hörnen.

Men sedan, var ska du förvara durkslag, lunchburkar, servetter, tändstickor, matreceptpärmarna, uppläggningsfat, matberedningsbunkar, salladsskålar, ljuslyktor, matberedare, köksmaskin, brödkaveln, bärkassar, skärbrädor, potatispressen, pannunderlägg, brödrosten,pajformar, sockerkaksformar,hushållsvågarna, gräddvispen, mixern, farmors finbestick, och ärvda tallrikar, rivjärnet, gratängformar, behöver jag skriva mer?

Du BEHÖVER överskåp hela vägen.
Vi bytte kök för att få bort något så futtigt som passbitar mellan överskåpen för att kunna utnyttja utrymmet till 100%, även att 2 skåp blev ett för att minska på kvantiseringen och få bort utrymmet av mellanväggarna.

Det är inte bara 4 koppar, 4 glas,4 tallrikar, ni kommer att dra på er så mycket annat också.
I all välmening.

Protte
 
Sedan har du väl en såndär chick infälld diskho, en bekant tröttnade på att alltid stå i vatten när sköljda grönsaker skulle skäras och vattnet hela tiden rann över kanten. De bytte till en klassisk rostfri med kant. Har du dessutom otur så läcker det in vatten och förstör skivan, finns en tråd om detta. Har du stenskiva så klarar det sig.

Vi behöll vår linnemönstrade rostfria från 79.

Protte
 
Mikael_L
Fantastiskt många trevliga svar som ramlade in. Tack !
Och mitt snabba skummande ger vid handen att jag kommer hitta några insikter.

Fortsätt att ösa på. :)

Jag sitter i aningens tidsnöd just nu, så jag återkommer troligen i em/kväll.
 
Mikael_L
Noseone skrev:
Ha mat på 1 stället, kastruller på 1 annat å bestick osv på ett 3, 4 osv. Tror det där med wokmix osv i en låda blir rörigt.
Ja helt i princip är jag med på tanken.
Men jag har ju inte så mycket annat att jämföra med än nuvarande kök och vad jag kommer ihåg av ännu äldre. Och som jag har det just nu så har jag några matvaror stående vid spisen och i ett skåp bredvid spisen, som mest används vid spisen (eller endast). Och det går bra.
Men jag är nog med dig på den tanken ändå, dvs vara rätt strikt, och inte ha annat där än just det som endast används där. För annars börjar man väl mest leta hela tiden.
Slutsats, jag behöver inte mycket plats för matvaror i bänkskåpslådorna. En översta låda för kryddor och en mellanlåda för övrigt (olivolja mm).


Emil_K skrev:
En åsikt om skafferiet. Köp för guds skull ett skåp med utdragslådor i hela skåpet. Ett 40-skåp som är 60 djupt är inte roligt att gräva i.
Exakt.
Men vi kommer inte ha ett sånt där fashionabelt där man drar ut luckan så följer minst halva skåpets innehåll med ut. Jag har provat det hos någon bekant ibland, och det går ju rejält tungt när det är mycket matvaror där i.
Så en eller två vanliga dörrar, men inte hyllplan där inne utan utdragslådor blir det.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog satt ett skåp till (för tallrikar och uppläggningsfat mm) intill 1. Du kommer att behöva 4 för fler kastruller, plastbunkar etc.
Det ryms kanske ett 40 till där, utan att det ser allt för inklämt ut. Jag kan mäta imorgon.
Men jag ...tja, jag var inte sugen på det egentligen.
Som redan sagts, jag jämför kommande kök med nuvarande. Nu har vi ett 80x70x26 (bxhxd) överskåp som huserar alla glas, koppar och tallrikar.
...ja nästan .. ett hyllplan i skåpet bredvid (60 brett) huserar kaffefaten, assietter och efterrättsskålar.
Överskåpet i blivande köket är 80x90x35, och ska inte behöva husera några tallrikar alls, enligt planen.

nåni, jag får fundera lite över ev brist på överskåp ... :)

Är dubbelhon bara 60 cm bred? Annars blir det problem med lådor i 4.
Den ryms i ett 60-skåp, dvs 1 + 1/2 ho.

Sätt varmhållningslådan på Blocket och värm tallrikarna i ugnen. Är det en varmluftsugn så fungerar det utmärkt och jag tycker nog att köket är lite för litet för att offra plats på en sådan sak.
Ja det är kanske vansinnigt, men jag är ju lite sugen på gimmicken. Ibland värmer jag tallrikar i ugnen, ja. Men ingen varmluftsugn, till att börja med iaf, jag får se om jag lyckas övertala till att hiva ut spisen och installera en induktion istället. :)

Vad gäller arbetsflödet tycker jag att du tänkt rätt, det är korta distanser som gäller.
Tackar. Ja runt disk och tallrikar, glas blev det bra. Jag stör mig lite över avståndet till kyl, frys och skafferi.

Var har du mikron?
Hehe, ja du såg det ... ;)
Ja micron är en ständig huvudvärk i det här köket ... Ajaj, nu började det igen, jag måste gå och ta en alvedon. :x
 
Mikael_L
byggankan skrev:
Jag skulle nog sätta kastruller i 5, tror det blir trångt i 7. Och sådant som du använder mycket till matlagning i 7. Köp bra kryddställ och ha i lådan. Har sorterat våra kryddor i bokstavsordning, det är guld :)
Ja, jag tror du har rätt.
just nu har vi alla kastruller och stekpannor i ett vanligt 40cm kastrullskåp. Ett sånt där med gallerhyllplan. Och egentligen ryms inte allt där i nuläget.
Bl.a. har jag en pastagryta som inte alls får bo köket av den anledningen. :(

Sen är det ett fördj** bök att stapla grytor i och ur varandra och ett pyssligt knästående arbete att få in allt så dörren går att stänga. kanske det näst sämsta med nuvarande kök.

Och hur är det med skåp med 3 utdragslådor, dom rymmer väl knappas mer?
En bild på nuvarande kaos.
 
  • kastrullskap-bef.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.