Hejsan!!

Jag har en liten undran. Hur många arbets timmar beräknas det åtgå för att bygga ett 1½-plans standard lösvirkehus ca:150 m2, med färdig platta på mark?

Då menar jag allt med snickare, el, vvs, målning m.m.
 
Lösvirkeshus var det..

Vi håller på att bygga ett lösvirkeshus, men inte riktigt i samma storlek som du efterfrågar. Vårt stora hus är 260 kvm och vårt garage/annex är på 110 kvm (en lägenhet på 2 rok 52 kvm, samt dubbelgarage och förråd 58 kvm. Kolla in på hemsidan så ser du huset. Få se om jag kan hjälpa dig...

Arbetstider för Garage/annex
Grunden (platta på mark 64 kvm) 50 h
Stommen (regelstomme, papp, spikläkt, panel, fönster, foder smygar od.) 500 h
Tak (takstolar, duk, bärläkt, pannor, vindskivor, plåtarbete) 250 h
VVS-dragning (wc/dusch/tvättmaskin/diskmaskin/köksblandare) 25 h
Eldragning 85 h
Ventilation (luftare, köksfläkt, ventilation frånluft) 40 h
Invändigt (glespanel, krysskolv, isolering, plastning, gipsning, spackling, tapetsering, kakling, köksskåp, dörrar, lister) 800 h

Totalt 1750 h

Stora huset är vi inte klara med, men följande tider kan jag ge dig
Grunden (platta på mark 167 kvm) 90 h
Stommen (regelstomme, utegips, spikläkt, panel, fönster, foder, smygar underslag, balkong, veranda od.) 1300 h
Tak (takstolar, råspont, papp, bärläkt, pannor, vindskivor, plåtarbete) 650 h
Vi har gjort ganska mycket invändigt, men det är inte klart än så några tider har jag inte.

 
Visst är det svårt med beräkningen!

Jag börjar bygga på måndag (huset kommer torsdag v 17) och har följande planering på det vi ska göra själva(är troligen helt käpprätt fel, men....)

Stomresning garage 60 m2 80 h
Invändig komplettering hus + garage innan el, vvs 400 h
Utvänding kompl hus + garage (taktegel, panel mm) 160 h
Invändig förberedelse för målarna som ska in (alltså sätta igen väggar och tak) 160 h

slutkomplettering (kök, kakla, lister etc) 160 h

Plus en del tid till.

Räknar med att flytta in i slutet på oktober.... :surprised:

Vi får väl se hur det går!


 
Jo visst men för att kunna bygga upp det är det ju ganska lämpligt att att det kommer till min tomt. Men ursäkta min otydlighet, givetvis skulle jag skrivit "materialet till huset" och inte bara huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.