Hej

Planerar ett nytt vedsystem med antingen en Nibe Vedolux 3300 eller en Värmebaronen Vedolux 37. Till detta kommer jag komplettera min 500 liters tank med två stycken 750 liters varav en med 200 liter vvb. Någon som vet hur/om skiktningen påverkas av att jag kommer ha en tank som är mindre än de andra två? Mycket tacksam för era åsikter och erfarenheter.
 
Om du måste ha fler "småtankar" istf en stor så bör dom vara av samma storlek. Skiktningen är det nog ingen fara med men att ansluta dom och få det bra med i/ur-laddning kan vara lite surare när anslutningarna inte hamnar i nivå med varandra. En "tom" 750liters tank kostar inga miljoner så skippa din gamla på 500l tycker jag.
 
kulle
Jag har inte haft något problem med min ena tank som inte är mindre men har anslutningen ca. 20 cm lägre än dom andra. Skiktningen är bra och inga problem att ladda. Har satt en avluftning där röret går ner men där har aldrig samlats nån luft.
 
@ P.R: Jag har funderat på det (en till 750:a) Funderar bara på om pannan "klarar av" det? Jag vet at man egentligen skall anpassa pannan efter tankvolymen men i mitt fall måste jag ta hänsyn till pannans mått då den skall nerför en relativt trång trapppassage. Därför står jag Och väger mellan Vedex 3300 och Vedolux 37.
 
Vedex 3300 är ju "nätt" i sina mått och klarar av 2.25m³ utan problem. Installerade en sådan panna hos syrran ihop med 2 st 1m³ tankar. Hon blev mer än nöjd med den lösningen. Tidigare installation hos henne hade just anslutningar i olika höjd m.m och där funkade det inte så bra med (ur)laddning av tankarna.
 
kulle
Ja det spelar ju stor roll hur man kopplar , jag hade svårt att bestämma mig för om jag skulle ha det paralell eller seriekopplat. Så jag kopplade så att jag kan välja vilket jag vill med hjälp av avstängningar.
Men det jag kommit fram till är att seriekopplat blir bäst i mitt fall för att ladda ur.
 
Tack så mycket för feedback (både kulle och P.R), det är guld värt:) Kanske lika bra att satsa på ytterligare en 750 liters tank ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.