Tänkte fälla in LED spottar i vårt råsponttak som är klätt (direkt an) med en gipsskiva. Matning till spottarna kan jag fixa till utan att öppna upp i taket, så därför hoppas på att komma undan med att bara borra upp hålen för själva spottarna. Då slipper jag jobbet med att lappa ihop taket igen dessutom behöver jag inte oroa mig lika mycket för alla torv som antagligen finns i bjälklaget. Mina frågor:

1. Är det överhuvudtaget möjligt att fälla in spottar i ett råsponttak med tanke på brandrisken?
2. Finns det pottor/infällnadsboxar för eftermontage så jag inte behöver göra hålen för spottarna onödigt stora?
 
Nej, det går inte. Med halogen finns det brandrisk och med LED slutar det fungera pga. att kylningen blir för dålig till armaturen.

Om det var vind ovanför skulle jag ha sågat upp hål för pottorna med tigersåg i det gamla taket, fiskat slang mellan hålen, monterat pottorna och sedan slagit på gips. Extra isolera uppifrån för att ersätta spånet som rasa ur vid håltagning. Alt. regla ner några centimeter och sätta möbelspottar.

//Patrik
 
Redigerat:
Var rädd för att svaret skulle vara något i den stilen. Tyvärr är det en källare med knappt 2m takhöjd så jag är inte så sugen på att sänka taket även om det bara är några centimeter. Antar att det första alternativet är genomförbart förutom att det blir svårt att få tillbaka isoleringen (å andra sidan kanske inte fullt så viktigt då den inte fyller något värmeisolerande funktion).
 
Möbelspottar, låg inbyggnadshöjd, kan vara värd att kika på.
 
Kan de ligga an mot trä? Jag vill nog fortfarande ha en potta ovanpå för att hålla isoleringen borta. Eller menade du att jag skulle regla på en gipsskiva som jag sätter möbelspottarna i?
 
Jag tror att det blir väldigt svårt. Bjälkar går ju där och man brukar få borra sig igenom såna. Tror att det blir svårt att borra sig igenom med ett sånt litet hål bara, fiska slang och osv.

Apparatdosa-lösningen brukar främst användas när ett tak blivit nedreglat.

//Patrik
 
Jag har kört med Malmbergs LED-spottar för apparatdosor i motsvarande källartak. Då borrade jag hål för dosorna och lät stutsarna ligga dikt mot taket. Kablarna i slang mellan dosorna mot undersidan av råsponten. Sen gips, alltså total sänkning 16+13 mm.

Alternativet var stora hål för pottor och besvärlig dragning mellan. 29 mm var det värt...
 
Bjälkarna har jag koll på och jag behöver bra dra längs med dem så det ska nog fixa sig. Jag antar att det är ok med tanke på brandrisk också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.