Hej på er!
Jag har en fråga gällande flytt av timmerhus m.m..
Min man och jag har fått upp ögonen för ett fantastiskt fint och övergivet hus i mannens hemtrakter (Byggt 1871), och till vår stora glädje kan ägarna tänka sig att sälja huset till oss, men tomten huset står på är inte till salu, så vi måste timra ner det och flytta det till annan plats. Det känns okej. Men ju mer jag läser om timmerstommar och flytt, desto mer märker jag att jag behöver ta reda på ;)
Jag har varit i kontakt med kommunens byggnadsnämd för att få veta vad som gäller när det kommer till gamla timmerstommar och fick svaret att de då räknas som nybyggen och ska uppfylla samma krav som ett nybygge. Vilka dessa krav var kunde han jag pratade med inte säga på rak arm så han hänvisa mig till Boverkets regelsamling där jag kunde läsa de viktigaste sidorna, bortåt 200 sidor...:S Men det jag läste iallafall som verkade glädjande var att hänsyn skulle tas till husets karaktär och kulturvärden och åtgärder ska göras så varsamt som möjligt. Det låter ju betryggande, det vore så trist att inte kunna köpa det här huset pga byggnadsregler som skulle förstöra husets karaktär..
Någon med erfarenhet av detta? Är det möjligt att både uppfylla ställda krav och bevara husets kulturvärde och byggnadsvårda?
Eller måste vi ge upp vårt drömhus och se oss om efter något annat hus där man får köpa tomten också?
 
Tyvärr blir nog mitt svar, du måste följa alla funktionskrav.

Idag satt jag på ett seminarie om nya BBR 19, och det har ju som bekant gjorts ganska omfattande ändringar. Du kommer att måsta uppfylla moderna krav i form av energikrav, handikappanpassning (bla dörrbredd och tillgänglighet vid WC), bärförmåga (hänvisar till EKS, eurokodes), brandskydd, buller, hygienkrav.

De små möjligheter som finns för undantag för kulturhistoriskt bevarande är just mycket små, t.ex. gällande "domkyrkans bevarande". Ni kommer ju som du själv säger "bygga nytt".

http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/Regelsamling-for-byggande-BBR.pdf

Om din byggnadsnämnd/byggnadskontor är snälla kanske din kontrollplan inte kommer att kräva verifieringar på alla områden.

Så mitt råd är, läs på ordentligt själv och ta sedan ett nytt snack med byggnadsinspektören. Då kan du ställa konkreta frågor och får nog bättre svar också.
 
Läs 1:23 (s.79) i länken ovanför så ser du att det kan finnas specialregler för dig.
Men jag tror det är mycket upp till din handläggare att avgöra hur stora avsteg du får göra från det normala.
 
Tack!
Jag ska höra mig för lite mer också, har skickat iväg ett mail till kommunens museum för att få fatt i lämplig expert, hoppas på hjälp därifrån också! :)
 
Vi har flyttat ett gammalt hus för några år sen och det gick bra. Det som ev kan vara krångligt nu är energiberäkningen, när vi byggde vårt behövde den inte göras om man hade förnyelsebar uppvärmning (ved/pellets).
Försök få tag i en bra byggnadsingengör som hjälper dig med beräkningar på bjälklagen och grunden mm som kommunen kommer att vilja ha.
Det går att lösa det mesta, och försök att spara så mycket som möjligt av huset så att det behåller sin gamla stil.
Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över
Till sist ett varningens ord, det är väldigt mycket jobb att flytta hus.
 
Redigerat:
Tack! Nu börjar det kännas lite bättre :)
Vi kommer inte flytta huset själva om husköpet blir av, vi kommer att leja bort den uppgiften till proffsen. Vi vill försöka göra det vi kan själva, men just flyttningen känns som ett så stort projekt för oss amatörer.
 
Allt beror som sagt på din kommuns tolkning av vilka avsteg som kan vara ok i ditt specifika fall. Men läser man föreskriften hårt är egentligen dessa möjligheter små 1:23 återigen "Om flyttningen däremot görs av rent ekonomiska skäl, t.ex. vid återanvändningen av äldre skolbaracker, finns det normalt få skäl för något avsteg från de krav som gäller vid uppförandet av en ny byggnad."
 
Och (enligt mig) borde en fäbod som flyttas från Dalarna till en Malmöitisk förort inte få någon specialbehandling.
 
Om du tar bygglov som fritidshus så undviker du en hel del av reglerna med energi, handikappanpassning m.m. ;).
 
Du får bo permanent i fritidshus.
Frågan är om du får godkänt bygglovsansökan om du söker bygglov för fritidshus. Har du tomt i centrum=svårt, i skogen=lättare.
 
Vi kommer att leta en tomt på vischan, vi vill bo "fritt".
Men varför är det skillnad på fritidshus och vanliga hus när det kommer till bygglov?
Måste huset ha lägre standard på något vis om det ska räknas som fritidhus eller kan man dra in el och vatten och allt som behövs precis som i vanligt hus?
 
Byggnadsvårdsförtjust skrev:
Cem77 :Ja men vad innebär det då egentligen om man vill bo i huset permanent?
Du kommer knappast få tillstånd att bygga ett fritidshus i ett planlagt område som inte är planlagt för fritidshus. Men bygger ni huset mitt ute i skogen ska det inte vara några problem att göra så. :p

Här står lite tips; https://www.byggahus.se/bygga/bygga-fritidshus-sommarhus-eller-stuga
 
Nya PBL ger särskilda anvisningar för hur man skall se på flyttning av hus. slojdochbyggnadsvård.se kan ge info om rutiner och vad man skall tänka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.