Jag sitter som ordförande i en Brf förening.

Vi planerar att sölja mark till ett bef Dagis som ligger på vår mark och därför har en ny detaljplan tagis fram av vår kommun.

Vår brf har en väg som sedan gammalt går över kommunens mark, denna väg fungerar som en infart till dagiset och baksidan av vår fastighet.

I den nya Detaljplanen vill kommunen påtvinga oss i Brf att köpa dena infartsväg samt lite mer mark. Vägen har igentligen ingen direkt koppling till dagisområdet förutom att den fungerar som infartsväg. Jag tycker detta är mycket knepigt att kräver att man ska köpa mark för avstyckning av ett område ca 100 m därifrån.
Vägen har dessutom funnits där sedan 60-70 talet.

Får en kommun ställa sådan här krav för att genomföra en ny detaljplan?
Det känns som diktatur fasoner och jag har motsatt mig ett köp av för oss av denna värdelösa mark.
 
Dom kan inte tvinga nån att köpa, bara sälja vilket redan där är konstigt. Finns servitut på vägen?
 
Ja men kommunen har tappat bort handlingarna eller saknar information om eventuella servitut, det kan ju hända att när husen byggdes på 60-70 talet, gavs ett muntlig lov om vägen.
Jag har även påtalat för kommun att det är deras sak att hålla ordning på handlingarna och inte en brf förenings åtagande.
 
Om det finns servitut är det registrerat hos lantmäteriet.
 
Detta är utdrag av hans email: Det enda vi vägrat är att köpa mark som inte vi vill ha, av kommunen.
Inte heller ägeren till dagiset är intresserad av att köpa den:

Stadsbyggnadskontorets person skriver följande;

" Vi kommer inte att ändra i detaljplanen när det gäller infarten. För att vi ska kunna tillåta utbyggnad av förskolan måste infarten vara löst i detaljplanen, vilket inte är fallet om vi lämnar infarten utanför planområdet. Den punkten är inte förhandlingsbar.

Det finns tre sätt att hantera situationen:

1. Om ni låter förskolan ligga kvar på er fastighet kan vi bevilja bygglov för förskolan och dess tillbyggnad utan att det krävs markköp för infarten. Samma sak gäller om ni skulle söka bygglov för åtgärder på bostadshus på er befintliga fastighet, om åtgärderna följer detaljplanen. Detta är alltså det enklaste alternativet, åtminstone på kort sikt.

2. Om ni ansöker om avstyckning av förskolans tomt, däremot, styr detaljplanen fastighetsbildningen. Det innebär att ni som fastighetsägare blir tvungna att köpa in marken för infarten från Västerås stad. Rimligtvis får ni komma överens med förskolan om kostnadsfördelningen för markköpet, om det är så att deras utbyggnad är anledningen till att ni behöver köpa marken för infarten.

3. Om ni tycker att ovanstående två alternativ är orimliga så har ni förstås möjlighet att dra tillbaka er ansökan om planläggning, men då får förskolan heller inte möjlighet att bygga ut enligt detaljplaneförslaget. "


" Som ni säkert förstår kan vi inte gå vidare med detaljplanen i dagsläget, eftersom ni uppenbarligen vägrar att acceptera de förutsättningar som föreligger för att ge förskolan en utökad byggrätt. Och som tidigare sagts har vi ingen anledning att anta en detaljplan mot fastighetsägarens vilja. Återkom till oss när ni har beslutat hur ni vill göra i den fortsatta planläggningen.Som ni säkert förstår kan vi inte gå vidare med detaljplanen i dagsläget, eftersom ni uppenbarligen vägrar att acceptera de förutsättningar som föreligger för att ge förskolan en utökad byggrätt. Och som tidigare sagts har vi ingen anledning att anta en detaljplan mot fastighetsägarens vilja. Återkom till oss när ni har beslutat hur ni vill göra i den fortsatta planläggningen."
 
Låter som utpressning?
 
huggan skrev:
Dom kan inte tvinga nån att köpa, bara sälja vilket redan där är konstigt. Finns servitut på vägen?
Dom kan inte tvinga någon att sälja heller. Lagen är ändrad.

Fråga kommunen vilka paragrafer dom stödjer sig på. Sedan är det bara att klaga till Länsstyrelsen.
 
Okej det vet jag inget om. Mina svärföräldrar tvingades sälja en fastighet men det var ca 30 år sen.
 
Det skulle vara bra om lagen har ändrats, vet du när och hur. Sverige är eller har varit ett av mycket få länder där ägande av mark inte är grundlagsskyddad.
 
Fel av mej, det är kommunernas förköpsrätt till fastigheter som upphört, inget annat.
 
Isåfall upphörde den bara häromåret för när jag köpte en fastighet 2008 fanns den kvar.
 
Japp, 2010-05-01.
 
Ja det är rätt nytt.

Vad kommunen gör här är ju att neka ändring av detaljplanen om inte parterna löser infartsfrågan på det sätt kommunen vill. Jag skulle tro att kommunen har full rätt att vägra skriva om planen, det är inte en rättighet att få en detlajplan som passar den enskilde.

Nu har ju kommunen iofs. nekat ny plan efterssom det inte finns ordnad infart till området. Frågan är väl vad som händer om ni går in till lantmäteriet och begär ett servitut (om det inte redan finns), för då har ni ju formellt sett en ordnad infart.

Å andra sidan så kanske man skall fråga sig hur mycket det skulle kosta att gå kommunen till mötes och köpa den där marken, att fixa ett servitut kostar ju också pengar. Kanske tom. skulle gå att passa på och köpa lite till av kommunens mark och sälja vidare som tomt...
 
Det finns en infartsväg redan "hempularn" som idag fungerar som infart till dagiset..
Kommunen hittar dock ingen info om servitut.
Jag anser ej att det ska lastas en privat förening att de ej kan hålla ordning på handlingar.
 
precis vad jag tycker!!!

Noseone skrev:
Låter som utpressning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.