Jag tänker så småningom köpa en gjutjärnskamin till fritidshuset, effekt ca 6-9 kW, tror jag.
Jag misstänker att det redan idag finns polska kaminer på den svenska marknaden. Men finns det någon på forumet som har erfarenhet av att för eget bruk importera från Polen?
Eller som idag använder polsktillverkad kamin?
Min tanke är naturligtvis att det kan bli lite billigare med en mellanhand mindre.
Kan någon särskild tillverkare rekommenderas eller kanske avrådas ifrån?
Det bör ju vara en tillverkare där man kan köpa reservdelar ifrån, t ex roster.

Krävs det ett typgodkännande från t ex SP? Eller räcker ett CE-godkännande (vad det nu innebär)?

En annan tanke som slog mig, kan man köpa en vattenmantlad kamin och "elda torrt", för att ev senare komplettera huset med vattenvärme?
Finns det kanske även polska tillverkare av monteringsbara, godkända plåtskorstenar?
 
Tjo. Jag använder en polsk gjutjärnskamin som jag själv beställt från Polen och som levererades på garageinfarten. Reservdelar finns ju också att beställa från hemsidan. Själv gjorde jag en extra uppsättning roster och "takplåt" så originalen är intakta. Nu vet inte jag hur noga det egentligen är med godkännande men sotaren var hit och provtryckte och frågade vad den hette.Sen nån vecka efteråt som kom ett papper från kommunen tror jag ,där det var uppdaterat att jag hade satt in kamin i huset.

Nu har jag aldrig haft kamin förut så att jämföra med nåt blir omöjligt. Måste väl även förtydliga att det är en insats till en öppen spis. Men varmt blir det iallafall. Jag hade även en del mailkontakt med dom och det funkade bra. Köpte den i slutet på 2010 nån gång.

http://www.kratki.eu/

Mvh Smältarn.
 
Hej Smältarn. Och tack för info. Jo, jag tänker ju köpa en fristående kamin. Men fick du inget som helst typgodkännande tillsammans med insatsen?

Betalning då, förskott eller på garageinfarten? Anlitade du ASG/Schenker eller någon annan?

Någon annan som har erfarenhet av polska kaminer?
 
Många av de sk svenska gjutjärnskaminerna är tillverkade i polen och kallas bara för ett något mer svenskklingande namn. De polska kaminer som redan finns på svenska marknaden har naturligtvis utvalts av nån kunnig importör och torde vara ett säkrare kort än annars men i ett fritidshus där det inte eldas så ofta är det kanske inte så viktigt att kaminen har optimala förbränningsegenskaper utan det kanske blir viktigare med hur nära brännbara väggar kaminen får stå mm Själv skulle jag nog unna den svenske kaminhandlaren en eller ett par tusenlappar för att veta vem jag skulle strypa ifall nåt blir fel.
 
exerg. Det ligger en del i vad du säger, med tanke på reservdelar, strypbarhet etc.

Men återigen, ingen som vet något om krav på godkännanden?
 
Möjligt att jag fick nån slags godkännande.Nu när jag tänker efter så var det nog nåt papper med men jag minns inte att sotaren ens frågade efter det. Saken var väl att den kaminen såldes även av ett företag i Sverige men de var ju en aning dyrare där :) . Betalningen var i förskott och frakten anordnades av det säljande företaget ca 1300 kr om jag inte minns helt fel.
 
Kolla med din sotare först. När jag frågade "min" sotare, så var det intyget han var allra mest intresserad av.
 
Finns det inget typgodk som visar avstånd till brännbara delar mm eller om nån vill sätta in en gammal vedspis( det finns konstigt nog sådana) och den inte skall installeras i tätbebyggelse brukar sotarn här gå efter de beprövade standarderna 50 cm från brännbart eller göra väggen obrännbar.Inom tätbebyggelse brukar miljö o hälsa vilja ha ett ord med i laget.
 
Smältarn. Helt uteslutet, den är redan ratad av min fru, den fulaste kamin hon sett. Jag tror dessutom att det var en polsk hemsida trots det svenskklingande namnet. Den är nog tillverkad i Polen.
 
Hmm måste nog ut och leta lite . Om du inte kommer ihåg vart du hittade den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.