Jag är till att bygga mig ett hus. Lite sent omsides så kom jag och tänka på passiv uppvärmning från solen under vinterhalvåret. Går det i Sverige? På vintern är det inte speciellt varm och det är alltid mulet, kan väll inte bli många kWh som solen bidrar med på vintern.

Så som planlösningen är ritad och beviljat bygglov på nu så ser det ut som väldigt få fönster mot söder. Jag har funderat på om det bör sättas dit ett fönster till på kortsidan mot sydöst. Dels är jag orolig över att storstugan kan komma och bli lite mörk men jag är också intresserad, hur skulle det på ur energisynvinkel?


1086514.jpeg
 
Fönster har så dåliga u-värden jämfört med en vägg så jag har svårt att tro att du skulle gå plus ur energisynpunkt bara för att du har solinstrålning viss tid.
 
Passivhus i Dalarna? Då får du skaffa riktigt tjocka ullstrumpor. Folk flyttar i stora strömmar från dessa påhitt man nyligen byggt i Västmanland.
 
Off Topic:
Vardagsrum i nordost?
Jag begriper inte hur man kan lägga ett hus så man aldrig ser kvällssolen från vardagsrummet.
Speciellt på vintern när solen går ned i sydväst är det ju ett underbart skådespel.

Och altanen/verandan får ju ingen kvällssol alls!
Inte ens på midsommarafton :(
 
Om man ser det rent energimässigt så behöver man ett fantastiskt välisolerat hus och stora partier med lågemissionsglas åt söder för att kunna tillgodogöra sig passiv solvärme under vintern. Problemet är att då har du skapat ett mycket stort problem under resten av året, nämligen att ventilera/skugga bort överskottsvärmen. Av denna anledning byggs vad jag förstår de flesta passivhus idag med små fönster mot söder!
 
KnockOnWood skrev:
Off Topic:
Vardagsrum i nordost?
Jag begriper inte hur man kan lägga ett hus så man aldrig ser kvällssolen från vardagsrummet.
Speciellt på vintern när solen går ned i sydväst är det ju ett underbart skådespel.

Och altanen/verandan får ju ingen kvällssol alls!
Inte ens på midsommarafton :(
Det är sjöutsikt mot nordost, fönstren på det sidan av storstugan går från golv till tak. Det finns också fönster(om än inte lika höga) på andra sidan av rummet som vetter mot middag och kvällssol. Även fast det inte är direkt sol så kommer ljus från nordost också att lysa upp rummet. Har för närvarande altanen både i väst och öst och jag föredrar att sitta och njuta på kvällen i öst då väst vanligtvis är alldeles för varm.

För att ytterligare hjälpa till med ljuset så tror jag att rummet ska bli vitt samt en diskbänk och vitvaror i aluminum som speglar vidare ljuset in i rummet.
 
lordmetroid skrev:
...Har för närvarande altanen både i väst och öst och jag föredrar att sitta och njuta på kvällen i öst då väst vanligtvis är alldeles för varm...
Hej Lordmetroid, gratulerar till den fina sjöutsikten!

Och till att ha hittat den enda fläck av Sverige där kvällssolen är för varm d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.