Hej!
Vi byggde ett hur 2007 från en av de större hustillverkarna. Huset kom som de flesta andra i ytterväggs-sektioner färdiga från fabrik och ställdes på plats med kran.
T.o.m det infällda elskåpet var monterat i fasaden vid leverans från fabrik. Sedan gjorde lokala hantverkare de inre snickerierna.
Men nu har jag upptäckt att jag får extremt mycket kondens i fasadmätarskåpet / elskåpet. Detta brukar komma under hösten och sedan hålla i sig under hela vinter då det t.o.m hänger istappar under elskåpet. Nu har dessutom färgen på panelen under elskåpet börjat släppa p.g.a fukt.

Kondensen tyder på att det slarvats med isolation bakom och runt elskåpet och detta får konsekvensen att det blir varmt i elskåpet och kondensutfällning (MYCKET kondens).
Eftersom hela väggsektionen inklusive elskåp monterades på fabrik är detta ingenting som de lokala hantverkarna varit delaktiga i, utan hustillverkaren själv har gjort misstaget.

Frågan är nu om någon har tips på vart man vänder sig för att få hjälp med detta och vilka garantier / försäkringar som gäller ? Det känns som jag borde kontakta hustillverkaren och kanske även GARBO försäkringar. GARBO har dock en rätt hög självrisk som jag förstått det.

För mitt problem känns som ett riktigt konstruktionsslarv från hustillverkarens sida......

Tips mottages gärna på hur jag bör gå vidare.

Mvh
Marcus
 
Oavsett vad, se till att ha en mer konkret felbeskrivning att gå på innan du sätter igång.

Spontant skulle jag sen höra av mig till hustillverkare, Garbo och ditt villaförsäkringsbolag samtidigt. Kanske kan din husförsäkring ta kostnaden och driva det åt dig, om du har tur, då det låter som att det kan bli en kinkig process oavsett vad...
 
Det är knappast för att det är dålig isolering som det blir kondens i skåpet, ju varmare i skåpet ju mindre kondens. Luften som (ska) kommer dit är ju uteluft och den blir TORRARE när den värms upp. Däremot kan du ha nått elrör som inte är tätat och mynnar i skåpet eller nån skada i plastfolien på insidan väggen, har du då övertryck inne (vilket du inte ska ha) trycks varm fuktig luft ut och den kondenserar när den når det kalla skåpet
 
Mitt hus byggdes 2008 och jag har precis upptäckt samma problem.
Fullt med kondens inne i elskåpet som rinner ner i väggen.
Kommer försöka ta loss ramen runt elskåpet och lite väggpanel för att se hur allvarlig fukten/vattnet i väggen är (fast inte inom de närmaste veckorna kanske nu när det är 5-10 minus ute...)
Det jag kan tänka mig är att det måste vara elektrikernas kabelgenomföringar genom ångspärren som är slarvigt gjorda.

Skriv gärna hur det går för dig. Undra om man kan ta det genom hem/villaförsäkringen?
 
Lägg gärna upp foton!

Fungerar ventilationen i huset och är det ett konstant litet undertryck? Finns det plåtfals med droppkant på ovansidan som skyddar elskåpet? Kan vattnet komma in i elskåpet via luftspalten bakom lockpanelen?

För mig låter det annars som att huset är så välsiolerat att det blir för kallt i elskåpet. Skulle då kunna bildas kondens på liknande sätt de som har nya superisolerade fönster får uppleva att det blir på utsidan fönstren ibland...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.