Jag har kikat en del på Fiskarhedenvillan och nämnde det på min lokala brädgård. Fiskarheden säger så klart att man inte slår deras priser.

Fick min lokala brädgård att räkna på exakt samma hus, exakt samma innehåll så att säga dock med ett avdrag för kök och vitvaror så det ska bli lättare att få exakt skillnad.

30% billigare från min brädgård.d^_^b
Har handlat en del av dem tidigare men inga superrabatter på något sätt.

Men, då behöver jag själv ordna sotarintyg och OVK-besiktningsman.
konstruktör, energiberäkning. Lite planlösningshjälp. Det behövs även vvs-ritning, ventilationsritning och arkitektritningar för bygglovet.

Vad kan det landa på som ett normalexempel för detta 30.000kr? Det är ett enkelt 1-planshus inget avancerat och jag har ganska klart för mig hur planlösning och utsida ska se ut. Copy, paste från ett annat hus jag kikat på.

Finns det fler som räknat på detta och kommit fram till samma sak?
 
Sotar intyg går väl på 3000
Ovk, skulle gissa på det samma
Vi anlitade en konstuktör för att räkna på en balk, det gick på 7000kr,men jag gissar att det du behöver hjälp med är lite mer avancerat. Så de lär kosta lite mer
Arkitekten kan du nog komma undan under 15000 om du anlitar någon nätfirma.

Kan kanske gå att komma undan med 30000 men de kommer nog dra iväg lite mer. Det är alltid något man inte har tänkt på. ;)
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
Jag gjorde samma sak.Har väldigt bra rabatter och kom ner till 680.000 på ett hus som skulle kosta lite över 1,3 hos fiskarheden standard.det är med ritningar m.m.
Håller på och bygger nu så vi får se om det håller=).Bra mycket billigare blir det iaf.
 
Härligt att höra. Jag tyckte det blev lite väl billigt för att vara sant så därför vill jag se om andra gjort liknande upptäckt.

Vad exakt i pappersväg är det som behövs idag?
Det är ute på landet så höjder och placering på tomten är inget avancerat, det sätter jag ut själv och så kan komunen komma och sätta sina pinnar sen. Har bygglov från innan nya reglerna kom.

Energiberäkning hur ordnar jag det lättast och billigast?

Är det detta jag behöver ta in hjälp för?

Bygglovsritningar
Ritningar redovisar den planerade byggnadens planlösning, fasader, sektion och situationsplan. Ritningarna över planer, fasader samt sektion utförds oftast i skala 1:100. Situationsplanen i skala 1:400 eller 1:500.
Ritningarna skall vara skalenliga, måttsatta och fackmässigt utförda på vitt papper och med god kontrast. I Myresjöhus fall är huvudritningar likvärdiga med bygglovsritningar.

Byggnadsbeskrivning
Byggbeskrivning, beskrivning - handling som anger krav på material, kvalitet och utförande

K-ritningar
Samlingsnamn för ritningar som normalt upprättas av en byggnadskonstruktör.
K- ritningar omfattar huvudsakligen måttsatta stomritningar, stomkompletteringsritningar och armeringsritningar.

Planritning
Ritning som i horisontalsnitt redovisar planlösningar, konstruktioner, installationer.

Sektionsritning
Ritning som visar t.ex. en byggnad eller en detalj i genomskärning.

VA- ritningar
Samlingsnamn för ritningar som normalt upprättas av en VA- projektör. VA- ritningar omfattar yttre vatten och avloppsanläggningar och i vissa fall även avloppssystem i hus.
 
Kapar brädgården allt i rätt längder, och jackar ur mm? :)
Det kan väl förklara en del av prisskillnaden (jag gissar de räknat på virket).
Men gör man sånt själv finns det säkerligen pengar att tjäna.
 
FredrikR skrev:
Kapar brädgården allt i rätt längder, och jackar ur mm? :)
Det kan väl förklara en del av prisskillnaden (jag gissar de räknat på virket).
Men gör man sånt själv finns det säkerligen pengar att tjäna.
Bra fråga. Det kan jag nog få om jag vill men det blir nog någon krona extra. Du råkar inte veta hur exakt sågat det man får från FH är och till vad som är färdigsågat?

Prisskillnaden är för stor ändå men jag vill jämföra rättvist innan jag bestämmer mig.
 
gick till en arkitekt med skisser på huset,han fixade med alla bygglovs handlingar.kostade 15000,betalade 5000 för VA ritningar(fick det billigt)ventilations ritningar 5000,energi beräkning 5600.det här är för ett 2-plans hus på 210 m2 och ett garage med övervåning på 140 m2.
Men det gäller att kolla runt,kan inte påstå att min arkitekt har varit överdrivet engagerad kanske därav priset.Glöm inte att du måste ha kvalitets ansvarig också,min arkitekt fick bli det.
och kapa och jacka ur tar inga tider med rätt verktyg +att man kan ändra på saker eftersom,svårt att göra det med redan färdigsågade bitar.och brädgården kapar i dom längder man vill ha mot en rimlig peng.bara att inte gömma att fixa med bygglovet om man gör ändringar=)
 
Suhagg skrev:
Bra fråga. Det kan jag nog få om jag vill men det blir nog någon krona extra. Du råkar inte veta hur exakt sågat det man får från FH är och till vad som är färdigsågat?

Prisskillnaden är för stor ändå men jag vill jämföra rättvist innan jag bestämmer mig.
Jag tror allt är sågat, så det bara är att montera.
Väggreglarna är urjackade för bärlinor.

Har 2 kompisar som byggt med FHV men jag vet inte hur mycket koll det har, kan kolla. :)
 
Snailman
Jag har sett att deras liggande panel är ändspontad så det inte är lika noga med var den skarvas..
 
sebbe83 skrev:
gick till en arkitekt med skisser på huset,han fixade med alla bygglovs handlingar.kostade 15000,betalade 5000 för VA ritningar(fick det billigt)ventilations ritningar 5000,energi beräkning 5600.det här är för ett 2-plans hus på 210 m2 och ett garage med övervåning på 140 m2.
Men det gäller att kolla runt,kan inte påstå att min arkitekt har varit överdrivet engagerad kanske därav priset.Glöm inte att du måste ha kvalitets ansvarig också,min arkitekt fick bli det.
och kapa och jacka ur tar inga tider med rätt verktyg +att man kan ändra på saker eftersom,svårt att göra det med redan färdigsågade bitar.och brädgården kapar i dom längder man vill ha mot en rimlig peng.bara att inte gömma att fixa med bygglovet om man gör ändringar=)
Att göra dessa kapningar själv ger bra flexibilitet tycker jag. Går ju att spara en rejäl slant också det skadar ju inte.
En kompis gjorde precis energiberäkning på någon gratissida. Måste kolla vad det var för adress.
 
ok säg till vilken sida det är om det funkar,kan vara bra att veta till nästa gång=).
 
Suhagg
Jag har kollat med ena polarn som byggde med FHV, han sa att det inte var nå mängder i spill (som han eldade upp).
Så min gissning är att regelvirket och fasad är kapad rätt.
Glesen är ju ändspontad så där kanske det kan bli nån kortbit över.
 
FredrikR skrev:
Suhagg
Jag har kollat med ena polarn som byggde med FHV, han sa att det inte var nå mängder i spill (som han eldade upp).
Så min gissning är att regelvirket och fasad är kapad rätt.
Glesen är ju ändspontad så där kanske det kan bli nån kortbit över.
Tack. När jag byggde garage så köpte jag virket inte färdigkapat men i närmast passande längd det gör ju också en hel del på spillet. T.ex på panelen blev det 15cm spill på varje det är inga pengar att tala om men visst några kr i kostnad för den som står och kapar.
 
På vår fasad (den som är på Domherren med blandat liggande och stående) så var de korta stående brädorna längst ner kapade, men inte de andra. Generellt så är det mer som behövt kapas än vad vi trodde från början. Fast vi gjorde ju inte stomresning och regling av innerväggar själva så där har jag ingen aning om hur det är och det är ju en ganska stor bit.
 
Jag skulle ha valt att bygga med lösvirke...ser ingen anledning att köpa färdigkapat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.