Har ev fått ett problem med att dra ventilation...jag vill korsa 2st 120mm ventrör...enklaste och bästa sättet?
 
Vad är problemet? Är det trångt?
 
HugoBoy skrev:
Vad är problemet? Är det trångt?
Kan man säga...i ett mellan bjälklag....:@
 
Det finns rektangulära kanaler som bygger mindre. Lite övergångar, så borde du kunna fixa det. Jag har själv trollat bort en 100-kanal i en 70-vägg genom att gå över till 55x100 rektangulärt.
 
Johan Gunverth skrev:
Det finns rektangulära kanaler som bygger mindre. Lite övergångar, så borde du kunna fixa det. Jag har själv trollat bort en 100-kanal i en 70-vägg genom att gå över till 55x100 rektangulärt.
Låter som en bra ide' :)

Länk?
 
Hur mycket fattas det för att kunna korsa 125 kanalerna i mellanbjälklaget?
 
Bjälklaget är ca 200mm....vill inte bygga om båda rören...det ena är nästan färdigt och isolerat med 50mm...
 
125 rör+100mm isolering? Då är det inte mycket plats över för en korsning. Varför isolering i ett mellanbjälklag. Är det uteluft/avluft?
 
Från köksfläkten...
 
Bånka till dem så båda blir lite ovala ?
 
Köksfläkten behöver väl bara 30 mm isolering men det blir ju fortfarande nätan 200 mm bara det. Det finns särskilda rör för korsningar där det ena röret plattas ut och går rakt genom det andra (ABC Kanalkryss) MEN det kan du inte använda då den ena kanalen är en imkanal som är renspliktig och det uppfyller int ebrandkrav.

Går det att konstruera om så du slipper korsningen?
 
Allium skrev:
Går det att konstruera om så du slipper korsningen?
Nja....visst går det men då har nog mitt tålamod tagit slut för länge sedan.....

Ska dra klar imkanalen först och efter det ta ställning till fortsättningen....:@
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.