Vi har fått offert på en domherre från fiskarhedenvillan. Jag gissar att fiskarhedenvillan tar provision på den snickarentreprenad som de förmedlar. Jag är därför intresserad av vad andra har fått för priser för åtagande 1 och 2 på en domherre. Åtagande 1 och 2 innebär i princip stomrest och färdig utsida.

Priset vi har fått är på är ca 220k och 120k.

Är det värt att försöka ta in offerter från andra aktörer?
 
Dom lägger på mycket så be om offerter från snickare själv. Eller ta det på timtid eftersom det allt redan är klart, virket kapat och ritningar på monteringen.
 
Redigerat:
Jo, jag misstänker ju att de lägger på eftersom han gärna ville ge mig en offert på "deras" snickare. Jag hade inte haft något emot det om de sedan tog något ansvar för deras arbete - men det är det ju jag som måste göra.

Skall se om jag kan hitta en lokal firma som har tid. Den enda jag hade referens på hade fullt upp i sommar.

Någon ide om vad det borde gå på i runda slängar? Sex mil norr om GBG så inte direkt storstad.
 
Redigerat:
Resa stomme tar 2-3 dar för ett par erfarna byggare. Dock med åtagande två vet jag inte riktigt.
 
Det låter väl som en utmärkt idé att få en offert från dem med deras snickare (de har ju byggt förut och vet ju hur mycket tid det tar, och lägger på en del extra). Ta sen den offerten och utgår ifrån och ta in offerter från ett par tre andra snickare och se hur mycket bättre pris du kan få.

Knepet med offerter är ju att ta in flera så man har nåt att jämföra med :)
 
Varför ta fast pris när man köper en byggsats? Knappast några överraskningar och blir det det så har ju antingen snickaren gjort fel eller fiskarhedenvillan och då får ju dom ta den smällen. Så om du jagar priset ta det på timpeng.
 
Vi byggde domherren sommaren 2010 så priserna har ju höjts. Tog åtagande 1 och 3 men vi fick ju offert på tvåan också. När jag kollar igenom vår pärm så hittar jag inte fakturan för åtagande 1, måste hamnat bakom fel flik. Kommer inte ihåg vad summan låg på men det var nog rätt ordentligt mycket mindre. Åtagande 2 har jag för mig att offerten låg på ca 90 000. Åtagande 3 betalade vi i alla fall 98 000 för så det är ett pris du kan jämföra om ni fått offert på det.

Var som sagt 1,5 år sedan men i Stockholm så brukar ha rätt ordentliga priser.
 
huggan skrev:
Varför ta fast pris när man köper en byggsats? Knappast några överraskningar och blir det det så har ju antingen snickaren gjort fel eller fiskarhedenvillan och då får ju dom ta den smällen. Så om du jagar priset ta det på timpeng.
Jo, fast det känns som om jag tar det på löpande så måste någon av oss vara med och serva lite mer - men det är nog bara en känsla jag har. Ett längre arbete bör man kunna förhandla lite om timpengen på också...
 
Tack byggankan för referenspriset! Även om priset har gått upp lite sedan 2010 så borde det inte skilja så mycket - speciellt sedan det varslas om att färre hus kommer att byggas i år igen.
 
Snickare brukar tycka att du inte ska vara med och "serva". Gäller nog i dom flesta yrken.
 
huggan skrev:
Snickare brukar tycka att du inte ska vara med och "serva". Gäller nog i dom flesta yrken.
Det tror jag säkert. Det får de dock finna sig i... om inte annat så är det ju JAG som har material för flera hundratusen liggandes på marken. Och priset blir förmodligen bättre om jag står för uppstädning och bortforsling av material (som emballage och annat). Bara för att ge några exempel...
 
Redigerat:
Matrial för cirka 500.000:- ja. Inte 800.000:- som du betalar. Har nämligen räknat på matrialkostnaden för just ett domherrehus åt min jobbarkompis. Bra förtjänst dom gör.
 
Visst har de rejäl avans på materialet - inget snack om saken. Mycket av det de levererar vill jag inte heller ha (som t ex deras Siemens vitvaror). Men det får vi nog ta eftersom vi inte ligger i ett läge då vi har tid att kontakta en arkitekt som skall börja från scratch och ta fram bygglovsritningar.
 
Det är inte heller givet att det blir lösvirke... vi har varit i kontakt med flera husleverantörer och det finns faktiskt en som "i princip" matchar fiskarheden trots alla förändringar vi har gjort.
 
huggan skrev:
Matrial för cirka 500.000:- ja. Inte 800.000:- som du betalar. Har nämligen räknat på matrialkostnaden för just ett domherrehus åt min jobbarkompis. Bra förtjänst dom gör.
Tar dom 300000:- för att kapa virket i rätt längd samt tillhandahålla ritningar/monteringsanvisningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.