Jag behöver utöka öppningen på min Egor V25 för att kunna "docka" in en stoker.

Se bild där jag har ritat in området med rött som behöver utökas - min fundering är enkel:

- Är det vattenmantel där med eller är det riskfritt att kapa/skära/svetsa där??

:rolleyes:
 
  • bild_PANNA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Även om det är vattenmantel så kan du tömma pannan på vatten och utöka öppningen. Du behöver då skära ut plåtar för att svetsa fast dem så att det blir tätt igen.
 
  • Gilla
Karlfredrik
  • Laddar…
Om det är förugn du ska docka till pannan är det ju bara att göra en muff mellan panna och förugn.
Så gjorde jag på min gamla panna.
 
Tack för svar.

Jo jag är med på att man kan tömma systemet för att bygga om. Min fundering var just om det behövs, alltså om det verkligen är vattenmantel "mellan" luckorna.

Jag skall ansluta en stoker med förungn, men får inte bygga någon muff enligt tillverkaren, då detta hindrar askan från att "ramla" ner i pannan..:S
 
Min förlängning var 400 mm lång och det blev ingen aska där och det behöver du väl inte säga till din stokerleverantör. Verkar jobbigt att börja karva i pannan.
 
Nån som vet om det är vattenmantel eller ej på markerat område??
 
L
nästan helt säkert genom att elpatronen sitter brevid.

Räkna ialla fall med att det är vatten där.
 
Borde inte vara särskilt svårt att kolla upp. Ta en ficklampa och en spegel, jämför hur "tjock" väggen är i underkant av den övre luckan mot omgivningen exempelvis ovanför nedre luckan och-/eller på sidorna om nedre luckan. Jag tror att du med hjälp av den metoden kan avgöra om det är mantlat eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.