Hur blir MDF när det regelbundet kommer i kontakt med vattenstänk?

Har planer att bygga en anordning till en vattenslip, där MDF kommer användas bla till att ha slipen ståendes på.

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Det sväller.
 
Ja, MDF och vattenstänk är en dålig kombination. Jag byggde ett underrede till ett skötbord (att förvara blöjor, puder etc i) som stod i badrummet. Trots att jag lackade det flera varv och försökte försegla kanterna med lim, så lyckades ändå stänk från duschen (eller bara hög luftfuktighet i badrummet) leta sig in och gjorde så att kanterna svällde sönder. Lagom tills att barnet var pottränat så var det dags att slänga skötbordet...
 
Köksluckor av MDF brukar kunna se förfärliga ut efter ganska kort tid i bruk om de sitter på lite mer utsatta ställen som till exempel bredvid diskmaskinen. Då är de ändå lackade och avsedda för miljön. MDF och fukt hör inte alls ihop.

Erik
 
Ok, tackar.

Tips på något annat rel billigt och enkelt att ha under.

Tanken med MDF vara att kunna få slipen, med slipanhåll, fast på en skiva så den blir enkel att bära undan. Kanske montera på pallbockar o.s.v.

EDIT: Eller tja, ibland så överarbetar man sin tanke ibland. Några tjocka brädor för ihopspikning finns redan.
 
Redigerat:
Ett tips.
Gå till någon färghandlare eller någon annan som säljer golv.
När dom får hem en leverans så är den vanligen skyddad av en skiva (ca 80x120 cm och 8 mm tjock) som dom oftast bara slänger.

De skivorna kan man få gratis, om man ber snällt.
Har skaffat ett antal som jag byggt t.ex. kaninbur av, funkar utmärkt utomhus i ur och skur.
Vad skivorna är gjorda av vet jag inte men de är väldigt hårda, ganska tunga, jobbiga att såga och man måste förborra för att få i en skruv, men dom är bra i fuktig miljö.
 
Härligt :) tack!

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.