Ett alternativ är kanske att dela upp offerten i två delar. Ta de stora grejerna som att göra takkupa, isolering och rördagnig mm på fast pris och sedan skriver ni in en option avtalet om att ni har kan anlita dem att göra resten antingen till fast eller löpande pris. Det priset är givetvis redan satt i avtalet. Känner ni er nöjda och trygga med byggfirman så tar ni resterande på löpande annars ta ni de fasta priset. Är de riktigt kassa så utnyttjar ni inte optionen över huvud taget. En fördel till är ju att oftast är det ju på detaljnivån man brukar ändra sig, var man ska ha uttag, hur många, exakt var dörren ska vara mm. Då behöver ni inte vara så exakta med det.

Vet inte om det är en framkomlig väg, men det kanske skulle vara värt att prova?

Fast robbanonlines idé skulle ni nog ta fasta på, det finns många småsaker som man lätt missar som lekman.
 
Jormby skrev:
Annars är vi klara med över hur rummen ska vara placerade. Det finns inte så många alternativ att göra det på. Jag fick bilden av att en inredningsarkitekt mer är inne på övergripande frågor såsom rumsplacering etc?
Det trodde vi också, men det finns alltid alternativ :)

Nä "vår" inredningsarkitekt kom också med förslag om materialval, praktiska lösningar både stora och små, färgval, textilier mm. Sen kommer vi inte göra precis som hon föreslog, men det var mycket bra input som vi fick och så fick vi med oss lite grundprinciper kring hur man gör en bra inredning så det var helt klart värt pengarna!
 
Jag är inte ute efter hjälp med vilken soffa eller vilka gardiner man ska välja utan kanske placering av dörrar, förråd, hur fönster ska vara placerade, handfat och badkar och sådant. Är det något som inredningsarkitekter gör? Just nu är det bara en råvind och kanske rätt svårt att få en detaljerad blick för hur det blir i slutändan.
Har inrednigsarkitekter kunskap om byggmetoder annars? Vill inte ha nån som kommer med lösningar som är skitdyra att genomföra.
Jag kollar runt lite på inredningsarkitekters sidor men många verkar vara flashiga sidor där det är stora byggen som gäller. Lite tveksam till vart man ska vända sig för att få bäst hjälp.
 
Jag frågade en kompis som är arkitekt, och fick ett tips den vägen. Vi hade precis köpt ett stort hus och även om min sambo är mycket inredningsintresserad så ville hon ha hjälp med att fixa så att huset känns som en helhet, det är skillnad mot att inreda enstaka rum. Upplägget var 1 möte á 2h på kontoret med en första genomgång, då fick sambon med sig en massa inredningsböcker och post-it-lappar att märka upp sånt hon (vi :) ) gillade i. Ett par dar senare kom inredningsarkitekten ut till huset och gick runt med oss ca 2h, fotade, diskuterade olika lösningar, mätte och skissade lite och tog med sig de uppmärka böckerna + min sambos egna skisser och sparade urklipp ur inredningstidningar. Tror arkitekten la 10-12 timmar på att göra ett förslag (det var inte heltäckande på nåt sätt utan vi ville ha idéer och inspiration helt enkelt) och sen hade vi ett möte på 2h veckan efter när vi gick igenom allt.

Det är svårt att säga något generellt om vad inredningsarkitekter kan och inte kan, de är inte konstruktörer, men de är nog bättre än genomsnittet på att bedöma var det är bäst att bygga en takkupa och ger du gränserna innan för vad du vill ha hjälp med och ungefär budgeten (600 tkr för hela bygget) så tror jag du kommer få förslag som är riktigt schyssta utifrån vad du har råd med.

Håller med om att de flestas hemsidor är flashiga och oinbjudande för privatkunder men det är nog för att majoriteten av deras jobb är åt företag, hotell mm.
 
Jag får känslan av att ni hade ett färdigbyggt hus som ni inrett?
Takkupans placering är redan klar på så sätt att den ska vara så centrerad som möjligt på huset, vilket bestäms rätt mycket av takstolarnas placering. Där kan nog inte en arkitekt göra så mycket är jag rädd.
Rent spontant är jag mer ute efter var garderoberna ska placeras i rummet och om man ska bygga en walk in closet tex. Vilka fönster man ska ha och hur stora de kan vara. Placering av spotlights i allrummet, placering av eluttag och nätverksuttag etc. Materialval är vi rätt klara med redan och ska hålla det rätt så simple och basic.Vitmålade väggar och vitlackad spont i tak.
Det är en prefab-kåk där placering av badrum och sådant är förutbestämt till stor del och vi har valt att utgå ifrån tillverkarens rekommenderade planlösning. Därav min lite aviga inställning till vad en arkitekt ska göra.
 
Då är jag med - det kanske är overkill att ta dit en inredningsarkitekt, du kan säkert få bra hjälp här på forumet också om du lägger upp en planritning t.ex!
 
Jag håller med om tidigare inlägg.
Välj fast pris. Ta in flera offerter - och var noga med att kolla referenser på företagen. Man kan vinna mycket på om man får tag på nån som tidigare gjort samma sak, så slipper man gå på samma nitar.
Se till att ha ett bra entreprenadkontrakt, (tror det finns mallar på nätet) så att det inte uppstår tveksamheter om vad som ingår.
Google är din vän. Om det är nåt folk är bra på så är det att sprida info om dåliga byggföretag....oförtjänt eller inte, men man kan anna trenden om många dissar en firma.
 
Jag har försökt att välja bolag som gjort liknande hus tidigare, men tyvärr är många dåliga på att återkoppla. Jag är lite emot att behöva tjata på företag, det borde vara tvärtom. Visst är det säkert många som begär massor av offerter och sen inte hör av sig, men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.