Ska fixa i ordning ett gammalt trähus. Är helt novis. På ovansidan av huset (bilden) blåser det ihop snö samt ramlar ned snö från taket. Denna ligger kvar länge och smälter sedan varefter det blir väldigt blött. Dessutom rinner vattnet ned från taket väldigt nära huset varefter det stänker upp på väggen som nu är vattenskadad. Planerar: 1) Schakta bort gräsmatta och jord och skapa mer lutning från huset 2) Sticka in ytterligare ca 15 cm plåt under nuvarande plåt för att skydda underliggande trä samt få vatten något längre bort från huset.

Finns det någon möjlighet att sätta hängrännor på detta tak som tyngs svårt av snö på vintern? Hur ska man isåfall fästa dessa stabilt?

Hur ska jag lösa frånrinningen från marken med tanke på smältande snö?

Tacksam för tips!
 
  • DSC06111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
ser ut som du skulle behöva göra om taket. byta ut trä på takstolarna.
hur ser det ut på insidan?
 
Det ser fint ut på insidan. Tyvärr är det omöjligt att byta trä på takstolarna de närmaste åren.
 
S
ajdå det ser ju inte fint ut.
kan du på något sätt sätta fast en bräda? en sådan som finns på första bilden.
sen finns det fästen att sätta på den.
kan va så att det är fult bara där du tagit bilder. då brädan saknas
 
Jo det ser väldigt fult ut. Tyvärr kring hela den sidan, men det är nog begränsat till den delen av huset. Kändes ser murket ut men jag tyckte det kändes relativt hårt när jag kände på det.

Bra tips. Fungerar det ifall man sätter fast en planka, och på den en sån där krok?
Finns det någon idé att låta plåttaket sticka ut lite mer?
 
Rännor behöver du nog. Men det kommer inte att hindra snöraset, annat än marginellt. Om du vill hindra det så behöver du snörasskydd på taket.
 
Sätt en bräda. Du kan skruva klossar som brädan sitter i. Sen är det bra som du säger att lägga en plåt, men jag hade satsat på en takfotsplåt som leder ned regnvattnet i rännan utan att det stänker på träet.

Är det isolering som ligger mellan plåt och undertak, eller ser det bara ut så?
 
S
dom har skippat detaljer när dom byggde ditt tak.
 
S
renoverade ditt hus menar jag.
plåten är nog ej original
 
Det jag skulle ha gjord i ditt fall, spika in en ny 2"4 eller vad du får plats med så långt upp det går, i friskt virke, på dom gamla takstolarna, spika in en bräda i dom nya 2"4 som gör att brädan sitter bra, så tar du nya fotplåtar http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-6301029 och lägger in så du får vattnet lite mer ut från den nya brädan.
Som andra har sagt så måste du nog ha något form av snörasskydd om du inte vill att snön skall rasa ned. Men det finnas ju slangar du kan sätta på ändan på stuprör som gör att du kan få vattnet längre ut från väggen, men hur dom funkar på våren när snön smälter och fryser igen under natten vet jag inte..
 
Det låter som en bra nödlösning. Varken budget eller tid räcker till att byta tak helt och hållet.

Vad gäller snöras är det nog snarast önskvärt. Taket har en kraftig lutning, och det är ju av en anledning. Nu ligger det över en meter snö i området byggnaden ligger och då ser jag hellre att den glider av än att taket dukar under för tyngden. Problemet är snarare avrinningen och lutningen från huset, men det blir nog en ny tråd om det...:blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.