Har googlat en hel del om detta ämne, hittar en hel del trådar om att ha man ska ha platonmatta / distansmatta och inte golv direkt mot betongen. Ventilerade lister är också bra, mekanisk venitlation osv rekommenderas.

Denna lösning dock har jag inte sett. Två firmor har rekommenderat den då vi har lite problem med doft från en förtvålad yta. Vad tror vi om det?

rQCzQ.jpg

Vi ska ha det i en gillestuga och en hall i källaren, laminatgolv ovanpå spånskivorna.
 
S
en sorts platon matta också. du får kolla pris skillnad. är det billigare så kör med detta
 
Skillnaden med detta verkar vara att man tätförsluter golvet helt. Primer och tätremsa (?) och golvet får sedan leva sitt egna liv. Alltså inget fuktgenomsläpp nånstans...
 
S
men har för mig att man gör på liknade sätt med platonmattan
 
är det blå platon som funkar likadant? Kan fukten torka ut även om man inte leder bort den?
 
I källaren hade tidigare ägare inrett ett rum med platonmatta på väggar och tak. Jag rev ut allt när jag renoverade köket ovanför. Betongen var blöt under på både vägg och golv. Nu har det torkat upp fint. Men det gör mig tveksam till platonmatta på insidan.

Skickat från min mobil
 
var det helt tätt utan "utsläpp" genom lister osv?

Vår källare är hyfsat torr om det har betydelse, eller normalfuktig :)
 
Platonmatta utan ventilerade lister och mekanisk ventilation tror jag inte på. Jag har både och.
 
varför tror du inte på det?
 
Ok, det beror ju på förutsättningarna förstås. Hos mig var det en gammal oisolerad, halvdant dränerad källare som till råga på allt var inredd. Då vill man bli av med fukten istället för att stänga in den, alltså ventilerade lister och fläkt.
 
Fläkt, kan det duga med en PAX-fläkt och ventilerade lister?
 
Tack för svar! Har du på något sätt anslutit paxfläkten till golvet så att det suger direkt därifrån, eller suger kanalfläkten "endast" från rummet i allmänhet?

Är det så att fukten under platonmattan kommer upp ur listerna och ut i rummet?
 
Jag har anslutit en 100 mm stos till platonmattan, och sedan en spiroböj ut genom väggen. Fläkten sitter i en skrubb på andra sidan. Den suger alltså så att luften sugs in genom listerna, via golvet och ut genom fläkten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.