Ett tag efter att vi flyttade in i vår lägenhet så märkte vi att det nyrenoverade badrummet hade en del brister. Det hela såldes med garanti och vi har haft turen att få en hantverkare som vill fixa de fel som vi hittat. Då jag själv inte är en expert på badrum så har jag bett honom skriftligen beskriva vad han vill göra så jag kan kvalitetssäkra det han föreslår innan vi drar igång. Jag är lite rädd att han vill göra snabbfix på problemen och inte åtgärda det som egentligen är fel. Här kommer en rad bilder på problemen, föreslagen fix samt mina kommentarer. Jag bor i Oslo så hans svar är på norska, skall försöka översätta där jag ser det behövs. Borde inte vara så svårt förstå.

1. Ventilen är inte ordentligt ansluten till röret i väggen
Föreslagen lösning: Først ventilasjon, der renser vi litt og skummer med bygg skum.
Min kommentar: Han vill alltså täta det med byggskum. Är det ång/vattentätt ? För mig känns det som lite av en nödlösning. Borde det inte vara någon form av tät, ordentlig, manschett som ansluter till röret ?

2. Saknas spalt i kaklet för den väggmonterade toaletten där vatten rinner ut och blir synligt vid läckage
Föreslagen lösning: Vi setter en flis ved toalettet med hull før ev. lekke og eventuelt en luke eller en flis i silikon før observasjon (vi får se på det som blir penest).
Min kommentar: Han vill sätta dit en platta med hål i, alternativt en platta i silikon för observation. Går det att fixa det utan att påverka tätskiktet ? Om hela boxen står på golvet och tätskiktet går in under och upp så är jag med på att det går annars blir det väl knepigt ?

3. Flera plattor runt fönstret är lösa
Föreslagen lösning: Fliser ved vindu skifter vi.
Min kommentar: Det är väl inte bara att byta ut dem som han föreslår ? Fönstret är inom 1m-zonen från duschen och borde (?) väl således ha tätskikt under sig. Det är väl inte bara att ta bort och lägga dit igen eller ? Bör jag be om kompletterande info ? Dessutom var en annan rörläggare som jag hade hit för inspektion inne på att vi aldrig kommer bli kvitt problemet eftersom man valt ha ett fönster så nära duschen.

4. Box dåligt utförd estetiskt
Föreslagen lösning: Der fuger vi og skifter flis.
Min kommentar: Han föreslår alltså byta ut kaklet och foga om. Det borde väl inte vara något problem även om jag tycker rördragningen i sig in i boxen ser konstig ut.

5. Box under handfat har lösa kakel och det är ett hål (okänt djup) bakom rören
Föreslagen lösning: Der fuger vi og skifter flis.
Min kommentar: Att man kanske kan få boxen att hålla bättre genom att göra om det är jag med på men det är väl inte bara att slänga på mer fogmassa på hålet och sen säga det är ok ?

6. Missfärgning vi rörklammer för dusch
Föreslagen lösning: Vi fuger og setter silikon i hull for skrue.
Min kommentar: Skruvarna är rostfria så den bruna sörjan som kommit ut måste komma någon annanstans ifrån. Att trycka i silikon och slänga på färg känns för mig som en mest kosmetisk åtgärd. Någon som har en teori om vad det kan vara ? Det känns lite gummiaktigt när man tar på det.

7. Fog saknas/sprucken i golvhöjd vid dusch
Föreslagen lösning: der tar vi fug og farge.
Min kommentar: Det är samma färg på missfärgningen här som det är vid rörklammern vilket gör mig lite fundersam. Det kan ju vara de missat göra det här då de gjorde badrummet men om det inte är så så har det ju vittrat sönder p.g.a något annat.

Missfärgning/sprickor i färg runt/på fönster
Föreslagen lösning: der tar vi fug og farge.
Min kommentar: Det känns som om man redan försökt göra det en gång men att färgen inte satt. Förstår inte hur det skulle lösas av att man gör samma sak en gång till...

Tacksam för input!
 
  • _DSC3622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3611.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3619.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3631.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3628.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3632.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Resten av bilderna.
 
  • _DSC3633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3635.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC3610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet ej vilka regelverk som gäller Norge men rent estetiskt ser det ju ut som skit alltihop.
Fogsprång, dåliga fogar, konstiga lådor, dåliga genomförningar, ja litstan kan göras lång....
 
Stefan N skrev:
Vet ej vilka regelverk som gäller Norge men rent estetiskt ser det ju ut som skit alltihop.
Fogsprång, dåliga fogar, konstiga lådor, dåliga genomförningar, ja litstan kan göras lång....
Jag håller helt med om det estetiska, eftersom det var så redan då vi köpte så är det dock svårt ta det på reklamation nu även om jag gärna hade gjort det. Om du utgår från Svenska regelverk, hade hantverkarens föreslagna åtgärder varit ok ? Tror det är rätt lika i Norge.
 
Är för övrigt silikonfog längs hela golv/vägg övergången och i alla hörn. Läste i något annat inlägg att det inte var bra/praxis.
 
Finns ju genomföringar för ventilation så varför inte använda sådana istället för en sådan halvmesyr.
Klämringskopplingar skall förresten vara åtkomliga och inte halvt "ingjutna"

/Kent
 
Ang. silikonfogarna mot golvet. Man avråder från mjukfog där, men det kan behövas i vissa fall, där man kan misstänka att väggarna rör sig i förhållande till golvet. Problemet är att OM det finns en slilkonfog där så får den inte "bottna", det skall finnas utrymme innanför, efterssom vatten skall kunna rinna obehindrat bakom kaklet ner under klinkers på golvet, följa fuktspärren till golvbrunnen. Då det är svårt att foga så att man garanterat får utrymme där så avråds från mjukfog. I praktiken spelar det ingen roll om den bottanr på kortare sträckor, det viktiga är att vatten inte skall bli stående bakom ex. en hel platthöjd.
 
Håller helt med om att man borde gjort ventilanslutningen med material avsett för ändamålet. Frågan är väl dels hur svårt det är att få dit en sådan genomföring nu, dels om metoden med skum är förkastlig. Bortsett från att jag misstänker att det blir väldigt svårt att få till det med skum, så tror jag inte att det är något problem funktionellt.

ANg. plattorna som är lösa i fönstret. OM vi antar att det finns tätskikt där så är troligen inte skiktet skadat bara föratt plattorna lossnat, kan bli lite vanskligt att karva bort fix så det blir plast för ny fix, utan att skada skiktet.

Mer oroande är väl då VARFÖR har de lossnat, sprickan vi ser på bilden tyder på att något rör sig. Jag skulle nog välja att istället lägga in en hel skiva som fönsterbänk, ex. av marmor eller granit, och sedan resten av fönstersmygen i målat trä, eller hela stenskivor runt alltihop. Målat trä så länge det inte är direkt vattenbegjutning på ytan.
 
Ser ut som att det bara är väggarna som är renoverade, golvet är äldre väl? Har de isåfall kaklat utanpå det gamla kaklet så kan det vara anledningen till att de nya plattorna lossnar lite här och var (Underlaget inte hundraprocentigt rengjort/avfettat).

Det rostfärgade som tränger ut på ett par ställen är sannolikt tegeldamm som tränger ut i borrhållen när de fyllts med silikon..inte så snyggt, men funktionellt ok och visar ju att de åtminstone tätat borrhålen.

Fogskum är diffusionstätt och fuktokänsligt, men det måste vara tillräckligt tjockt lager..och det kan bli lite kladdigt. Föreslå att de sätter in en ny tallriksventil med stos istället.

Sen får man kanske lugna ner sig lite grand och inte bli rabiat över att det inte lagts någon energi på att göra avloppsdragningar och annat under kommoden snyggt...gå in i vilket badrum som helst och lägg dig ner på golvet och se hur det ser ut... inget någon ser om man inte har för vana att åla på golvet. Lägg mer energi på det som syns vid vardagligt bruk och det som kan vara funktionellt dåligt.
 
Forbo skrev:
Ser ut som att det bara är väggarna som är renoverade, golvet är äldre väl? Har de isåfall kaklat utanpå det gamla kaklet så kan det vara anledningen till att de nya plattorna lossnar lite här och var (Underlaget inte hundraprocentigt rengjort/avfettat).

Det rostfärgade som tränger ut på ett par ställen är sannolikt tegeldamm som tränger ut i borrhållen när de fyllts med silikon..inte så snyggt, men funktionellt ok och visar ju att de åtminstone tätat borrhålen.

Fogskum är diffusionstätt och fuktokänsligt, men det måste vara tillräckligt tjockt lager..och det kan bli lite kladdigt. Föreslå att de sätter in en ny tallriksventil med stos istället.

Sen får man kanske lugna ner sig lite grand och inte bli rabiat över att det inte lagts någon energi på att göra avloppsdragningar och annat under kommoden snyggt...gå in i vilket badrum som helst och lägg dig ner på golvet och se hur det ser ut... inget någon ser om man inte har för vana att åla på golvet. Lägg mer energi på det som syns vid vardagligt bruk och det som kan vara funktionellt dåligt.
Både och är nytt. Tegeldamm köper jag, det är rött tegel bakom. Hade inte tänkt på det!

Vad gäller estetik så är jag helt med på det du säger, fokus är på det man ser. Orsaken att jag tagit upp sakerna under handfatet är att plattorna är lösa, den lilla boxen skulle falla isär om jag petade för hårt på den, och att det är ett hål rakt igenom bakom det hela.
 
hempularen skrev:
Håller helt med om att man borde gjort ventilanslutningen med material avsett för ändamålet. Frågan är väl dels hur svårt det är att få dit en sådan genomföring nu, dels om metoden med skum är förkastlig. Bortsett från att jag misstänker att det blir väldigt svårt att få till det med skum, så tror jag inte att det är något problem funktionellt.

ANg. plattorna som är lösa i fönstret. OM vi antar att det finns tätskikt där så är troligen inte skiktet skadat bara föratt plattorna lossnat, kan bli lite vanskligt att karva bort fix så det blir plast för ny fix, utan att skada skiktet.

Mer oroande är väl då VARFÖR har de lossnat, sprickan vi ser på bilden tyder på att något rör sig. Jag skulle nog välja att istället lägga in en hel skiva som fönsterbänk, ex. av marmor eller granit, och sedan resten av fönstersmygen i målat trä, eller hela stenskivor runt alltihop. Målat trä så länge det inte är direkt vattenbegjutning på ytan.
Ja det är uppenbarligen något som rör på sig. Hantverkaren som var och såg på det tidigare var inne på att eftersom det blir så stora temperaturskiftningar och mycket vatten på området (duschen är som sagt inom 1m från det) så såg han inte hur man skulle få det perfekt. Han föreslog duschkabin ;) . Det är för övrigt inte bara plattorna som ligger som är lösa det är runt hela fönstret så att byta ut det till en hel skiva fixar inte hela problemet.

Vad gäller tätskiktet så är jag inte oroad för att det är skadat som det är nu, men att det är knepigt byta ut plattor utan att skada det under den processen...
 
Redigerat:
Om det är utfört med foliebaserat system (krav sedan 2010 i Sverige, dock inte på väggar
av tegel,betong osv.). Då påstås det vara relativt enkelt att fixa utan att skada folien.

Ok att det är Inom 1 meter, men är fönstret alltså inte skyddat av en skärmvägg?
 
hempularen skrev:
Om det är utfört med foliebaserat system (krav sedan 2010 i Sverige, dock inte på väggar
av tegel,betong osv.). Då påstås det vara relativt enkelt att fixa utan att skada folien.

Ok att det är Inom 1 meter, men är fönstret alltså inte skyddat av en skärmvägg?
Det stämmer, duschen är alltså ca 0,7m till höger om fönstret, ingen skärmvägg.
 
Det är inte möjlig att svara på dina frågor då vi inte vet om du äger alltså har köpt detta badrum färdig och därmed kunnat se skiten för inflyttningen. Norska regelverket för våtrum är inte heller något vi känner till.
Men en sak är säker en Apa hade utfört detta arbete bättre.
Men om det varit i Sverige så skulle han inte få en enda krona utan snarare en stämning för skadegörelse!
 
cecar33 skrev:
Det är inte möjlig att svara på dina frågor då vi inte vet om du äger alltså har köpt detta badrum färdig och därmed kunnat se skiten för inflyttningen. Norska regelverket för våtrum är inte heller något vi känner till.
Men en sak är säker en Apa hade utfört detta arbete bättre.
Men om det varit i Sverige så skulle han inte få en enda krona utan snarare en stämning för skadegörelse!
Att man kanske inte har koll på norsk lagstiftning förstår jag men det jag ber om input på är om det som hantverkaren har föreslagit är bra lösningar på de problem som identifierats. Hantverkaren är alltså villigt inställd till att fixa det här men jag vill kvalitetssäkra det han skall göra så att jag inte bara får en rad kosmetiska åtgärder med följdproblem. Ser inte vad det har att göra med om det var så här när jag flyttade in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.