Mikael_L
Jag vill hitta en "så liten som möjligt" infällnadsho till köket.
Ja hon ska passa till en standardstorlek på blandare, denna gustavsberg nautic-blandare faktiskt:
Gustavsberg-Nautic-Koeksblandare-krom-337311.jpg
Vilken har i princip samma längd på armen och höjd på pipen som en standardblandare från FMM eller mora, t.ex:
e.jpg

Sen vet jag inte just nu ifall vi vill ha en vanlig infällnadsho, som limmas på ovansidan av skivan eller en som fräses ner så bänkskivan så hon är i plan med bänkskivan, planlimmad heter det väl.
Men troligen det senare.
Sen vill vi nog att blandaren sitter fast i det rostfria hellre än att den sitter i ett hål i bänkskivan, känns som att det är lättare att hålla rent och mindre risk för fuktskadad skiva där.

Slutligen ska den ju som vanligt inte vara så dyr. Som vanligt då det är min plånbok som ska öppnas. :)

Från Bauhaus har jag hittat dessa som är helt klart tänkbara, men gärna fått vara billigare och/eller aningens mindre:
För planlimning, 2000 pix, yttermått 58x45
3270784A.jpg
http://www.bauhaus.se/secher-fyrkantig-diskho-5635.html

För infällnad, 1000 pix (helt överkomligt), yttermått 465x485, men inte så jättesnygg, och framförallt ej för planlimning
3199402A.jpg
http://www.bauhaus.se/stylo100-wt-intra-diskho.html


För infällnad, 1250 pix, mått har inte Bauhaus på sin hemsida, jag har kollat tillverkarens hemsida och vill minnas att det var diameter ca 40 cm.
3205245A.jpg
http://www.bauhaus.se/bkc380b1-ro2-intra-diskbank.html

Var kan jag leta mer?
 
Mikael_L
Ja det var ingen dum idé. Hoar till båtar och husvagnar ...

Av dom du länkade till så hade ingen plats för en blandare på den rostfria ytan, men jag kan ju kolla runt lite bland andra företag.
 
Jag har en 20cm bred från stala (rättstavat?), kan fixa bild om du vill. Rätt smidig, men lite väl liten ibland. Blandaren monteras i bänkskivan och inte i hon.
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Blandaren monteras i bänkskivan och inte i hon.
Tycker du det montaget har fungerat bra?
Vi kanske tror fel om sådant montage ... Vad har du för slag bänkskiva?, massivträ, sten, laminat ...?
 
Får man fråga varför du vill ha en så liten ho?

Se för skjutton till att hon ligger i nivå eller under bänkskivan, har sett ett antal skräckexempel med uppstickande ho. Omöjligt att dra ner smulor i hon med en trasa, smuts och vatten som samlas vid kanten.

Du tänker rätt med blandare som sitter fast i det rostfria och inte bänken, det blir lite stänk/kondens/whatever som gör att den blir lite fuktig längs ner. Inte så bra i kombo med träskiva t.ex.

Får lägga en varning för rund ho också, rymmer verkligen ingenting alls. En bekant har en sådan och trots att han är ungkarl med diskmaskin så är hon alldeles för liten.

Har du en träskiva så går det bra att fräsa ner en uppepåliggande ho och sen dra silikon i kanten.

Bäst är dock hel diskbänk i rostfritt men det kanske är för sen :).

Lycka till!
 
Mikael_L
Ja det här är alltså andrahon, som ligger vid spisen och kökshalvön (arbetsbänken). Det glömde jag att nämna. :blushing:

Borta vid diskavdelningen har vi 1,8 meter traditionell rosfri diskbänk med vanlig dubbelho. :cool:
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Tycker du det montaget har fungerat bra?
Vi kanske tror fel om sådant montage ... Vad har du för slag bänkskiva?, massivträ, sten, laminat ...?
Bladaren sitter stabilare i min laminatsiva från Ikea, bättre än om den suttit i hon, då plåten oftast inte är så styv.
 
Hemmakatten
Vi har också en extra ho i köksön. Vi var också inne på en så liten ho som möjligt, men tack och lov ändrade vi oss. Vi har nu en 30x40cm ho. Vår andra ho är40x50. En alltför liten ho kan su inte ens hällaav pastavattnet i utan att det kommer på bänken bredvid. En ho som vår gör att man faktiskt kan använda båda hoarna till praktiskt arbete, som att diska, skala potatis, skölja grönsaker mm. Mitt itps är att du går till några köksutställning/leverantörer och kollar på storlekar. Det var så vi kom fram till att inte köpa en för liten ho.

Rekommenderar också som pbengtsson, att montera blandaren i skivan och inte i diskhon.
 
Även jag var inte på en lite ho...men lev avrådd å det bestämdaste av några som jag känner som hade valt en liten pga att det är snyggare och "jag ska bara skölja av osv"...vilket inte alls var så enkelt...
Du har ju sett vilken jag valde i stället... :)...ska ev ha en lös ekskiva att lägga över hon om jag så önskar....
 
Vi hade en liten rund ho i köket på ett tidigare jobb. Totalt värdelöst. Fick plats ungefär en kaffekopp i den. Nu är det ju iofs andraho, men råkade man dra på lite för mycket på kranen hade man vatten över hela bänkskivan.
 
Vi har den som heter Radius 180 från Nordic Tech och är väldigt nöjda med den. Vi letade länge för att hitta en liten ho med någorlunda rimligt pris konbinerat med utseende.
Upplever faktiskt kvaliteten på Nordic Tech som bättre än Franke som vi har den stora diskbänken ifrån.
 
Mikael_L
Ja, då har man (som vanligt) fått lite att fundera på.

Men jag kan hålla med om att en alltför liten ho antagligen blir rätt kasst.
Den där radius 180, som håller måtten 40x18 cm, bör nog bli typ det minsta tänkbara, för att öht ha någon vettig funktion kvar. Men ca 25x40 känns också rätt bra för mig.


Men sen har vi det där med blandare monterad i bänkskivan vs i själva hon.
Det verkar bara vara Dr Fozz som har samma tanke som mig, dvs montage i en plan rostfri yta i hon.

Men är det inte svårare att hålla rent runt blandaren om den sitter i själva bänkskivan, och riskerar man inte att vattenskada skivan?
Ni som har blandaren i själva bänkskivan ...?

Men helt klart ökas utbudet av lämpliga hoar ifall jag lika gärna kan montera blandaren i bänken. :)
 
Jag kommer att sätta blandarna i diskhon pga enkelheten....
 
Mikael_L
Med din betongbänkskiva så ... tja ... :D d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.