Jag undrar om någon har koll på var man kan få ta på en timer till spisen.
Jag har sökt överallt på Internet efter en timer med rätt voltantal för spis, men inte hittat någonstans till något vettigt pris.
Tacksam för hjälp
 
Jag har haft ett sådant elände. Dels fanns det i studentkorridoren en ordinär timer för max en halvtimme. En något mindre förhatlig lösning är att den automatiskt startar när du startar spisen och sedan stängs av en inställd tid efter att du slutat röra dig framför spisen. En sådan fanns i en lägenhet jag flyttade in i. Det dröjde inte länge innan jag tog bort den, men den hette Spisec om det kan vara till hjälp.

Erik
 
Sök på "spisvakt" så kanske du får fler relevanta träffar.
 
Freddinu skrev:
Jag undrar om någon har koll på var man kan få ta på en timer till spisen.
Jag har sökt överallt på Internet efter en timer med rätt voltantal för spis, men inte hittat någonstans till något vettigt pris.
Tacksam för hjälp
Beror på vad du anser är ett "vettigt pris". Du kan nog inte hitta någon spisvakt under 1500-2000 kr. (Eller det kanske t.o.m. var lite i underkant, 3000 kr kanske är mer rimligt).

//Patrik
 
Redigerat:
Korvgubbe
Jag har haft en spis med inbyggd timer och jag upplevde det inte alls negativt till skillnad från Avemo. Min timer gick att ställa in på 120 minuter och det är ytterst sällan man behöver använda spisen i mer än två timmar utan att titta till grytorna. 30 minuter hade jag nog stört mig på med, men varför välja det när man köper nytt?
 
Ett alternativ är en vanlig 230V-timer, tex Eljo, och en kontaktor. Skulle det funka i din installation?

http://www.elbutik.se/product.html/trend-elektronisk-timer-2-polig-2?category_id=317
 
Redigerat:
Nu har jag en hel del att hugga tag i.
Rimligt pris för mig är runt 500 kr.
Spisvakterna i sin renaste form har jag kollat upp men de känns åt hellskoga för dyra. Men jag tycker jag fått flera bra uppslag som jag ska undersöka.
Tack för hjälpen!:)
 
Läste du inte instruktionen Avemo? :) den går ju enkelt att koppla om för längre drifttid. Och skulle tiden mot förmodan ta slut ställer man vreden på noll så får man en ny period. Och ska man göra långkok placerar man den medföljande magneten på värmevakten så får man 4 timmar.

Ugnen kan du köra helt oberoende. Det är bara plattorna som aktiverar timern
 
Rikard Ågren skrev:
Läste du inte instruktionen Avemo? :) den går ju enkelt att koppla om för längre drifttid.
Varianten i studentkorridoren hare en mekanisk timer med 30 minuter som maxtid. Den gick inte att öka, men däremot kunde man spänna en gaffel mellan vredet och fläktkåpan. Prylen i lägenheten var som sagt enkel att koppla om för längre drifttid. Enklaste sättet var att helt ta bort den eftersom jag inte behövde den.
Rikard Ågren skrev:
Och skulle tiden mot förmodan ta slut ställer man vreden på noll så får man en ny period. Och ska man göra långkok placerar man den medföljande magneten på värmevakten så får man 4 timmar.

Ugnen kan du köra helt oberoende. Det är bara plattorna som aktiverar timern
Den stängde av ugnen också. Genom att plocka bort den onödiga prylen så slapp jag bekymra mig om den mer.

Erik
 
Redigerat:
Freddinu skrev:
Nu har jag en hel del att hugga tag i.
Rimligt pris för mig är runt 500 kr.
Spisvakterna i sin renaste form har jag kollat upp men de känns åt hellskoga för dyra. Men jag tycker jag fått flera bra uppslag som jag ska undersöka.
Om du ska klara en budget på 500:- så får det nog nära på bli en fullösning med en fast installerad kontaktor vars manöveringång går via en "tvättmaskindosa" och till en stickproppansluten timer... q(;^;)p

Avemo skrev:
Den stängde av ugnen också. Genom att plocka bort den onödiga prylen så slapp jag bekymra mig om den mer.
Om det är 230V elementspänning så är en variant att koppla förbi den fas som driver ugnen. Innan någon gör en sådan koppling permanent så kolla upp att indikeringslampor för att ungnen är igång och belysningen i ugnen går på samma fas som elementen. Givetvis bör man också ha bra märkning på hur det är kopplat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.