Jag tänkte kakla och sätta klinker i ett av våra badrum. Men funderar på vad som är bäst att börja med. Finns förmodligen olika skolor, men börjar man med att lägga golvet eller kan väggarna?
 
T
Vanligast är att börja med väggarna!
 
Thomas59
tank77 skrev:
Vanligast är att börja med väggarna!
Hantverkare gör det men det är nog mest av praktiska skäl.

För en "amatör" är det lättare att få en snygg kant mot väggen om man börjar med golvet men man kan ju alltid lämna sista (nedersta) raden på väggen och sätta den då golvet är klart.
 
För mig är väggarna självklart då jag alltid slabbar lite fix som hamnar på golvet. Då vill jag inte ha det på nylagda golvklinkers.
 
Om man gör golvet först så kan man väl täcka golvet så man inte slaskar på det :D
 
Jag (som hemmafixare med gott om tid) gör så här:

Börja med väggarna, men lämna nedersta raden. Och mät först noga! Nedersta raden ska ju oftast kapas pga golvets fall, så se till att mäta vid lägsta punkten så att en hel platta räcker där. Räkna sedan även ut hur många rader kakel det behövs upp till taket (glöm inte att räkna med ev. dekorbård). Inser man då att översta kakelraden mot taket måste kapas till löjligt smal och ful storlek, så är det snyggare att sänka ner allt några cm. Som sagt, raden närmast golvet ska ju ändå kapas och det är snyggare med en halv platta både uppe och nere, än en hel platta nere och en 3 cm remsa överst. Likadant bör man tänka åt sidorna. Sen ska man ju också fundera på hur det kommer att bli runt fönster mm. Eller om man vill få fogskarvar i golv och väggar att linjera. Som sagt, mycket mätning först!!

När jag bestämt var nedersta raden ska hamna, lägger jag en rätbräda där som kaklet kan vila på. (har hört att vissa skruvar fast den i väggen men då punkterar man tätskiktet, så jag brukar bara palla upp den)

Sedan är det bara att kakla på, gärna med en krysslaser till hjälp. Kakelkryss eller fogsnöre är en smaksak (jag kör kryss)

Därefter lägger jag golvet, och avslutar med den sista (nedersta) väggraden.
 
Börja med väggar och näst understa raden, mkt mkt viktigt att den blir rak! Understa raden kräver lite mer tillskärning och mätning :)
 
Olika skolor tydligen. De tre gånger jag har gett mig på plattsättning (amatör big time) har jag lagt golvet först och fogat det. Sedan mjölkpapp på golvet som skydd. Mest rädd var jag för att tappa nåt hårt i golvet så jag la ut nån gammal masonitskiva också. Sist väggar. Vet inte om det är rätt eller fel men i vart fall beroedde inte slutresultatet på att jag valde att lägga golvet först. Säkerligen inte ett giltigt argument med fuktspärrar osv. men det känns på nåt sätt bättre att golvplattan ligger under väggplattan, om ni förstår vad jag menar. Dessutom kändes det som det var enklare att få snygg golv/väggvinkel.
 
synpunkter skrev:
Säkerligen inte ett giltigt argument med fuktspärrar osv. men det känns på nåt sätt bättre att golvplattan ligger under väggplattan, om ni förstår vad jag menar. Dessutom kändes det som det var enklare att få snygg golv/väggvinkel.
Jag tänker precis som du, det är därför som jag väljer att sätta den nedersta raden på väggen sist av allt. Dels för att det är lättare att mäta/kapa och få en snygg passning i vinkeln, men också för att det känns bättre att vatten som rinner ner längs väggen träffar en golvplatta och fortsätter ut en bit på golvet, än att det träffar en fog och rinner ner i vinkeln mellan golv och vägg (även om tätskiktet som sagt ska se till att ta hand om det). Antagligen ingen skillnad alls egentligen, men det KÄNNS bättre.
 
vadå... skulle det vara lättare att få till vägplattorna mot golvet än vice verca..NEJ, kan ju bara vara golvet sist som är enklast...
 
Det som avgör vad som är lättast är ju helt beroende på vad det är för plattor och hur mycket rummet är ur vinkel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.