Hej,

Vi ska bygga ut vår övervåning vilket beräknas kosta runt 600.000kr totalt. Vi har då lite olika alternativ hur vi ska utföra detta.
Ett alternativ är att vi tar in anbud på en komplett inredd övervåning från ett företag. Då får vi på kronan hur mycket det kostar.
Det andra alternativet är att ett företag gör de stora arbetena, dvs takkupa, isolering och rördagnig etc och att en bekant som är snickare gör resterande jobb. Han som är bekant lämnar då bara ett timpris och kan inte riktigt beräkna hur många timmar som krävs. Dessutom kommer en till extern som gör badrummet samt en extern elektriker behöva kallas in.

1 alt: Stort företag som gör ALLT och vi får allt specat. Fördelen är att det är smidigt och lätt att planera. Nackdelen är kanske att det blir dyrare och det är svårare att göra ändringar eftersom.

2 alt. Företaget, snickare samt elektriker gör olika jobb. Fördelen är väl att det bli kanske billigare, det går att göra ändringar eftersom. Nackdelen: vems är felet om det blir fel någonstans?

Vad tycker ni, hur orolig ska man vara för att blanda i fler aktörer, är det ofta stora påslag på färdiga offerter? Råd och tips mottages
 
Att anlita en bekant utan att exakt vara överens om kostnad slutar ofta med minst en bekant mindre.
 
Svårt att ge ett bra råd.
Vi kör nästan allt rörligt, men då har vi en firma som vi jobbat med i flera år och vi känner ägaren. När man tar ett fastpris har byggfirman lagt på en riskpremie och/eller så räknar de med att kunna dra in extra pengar på eventuella ändringar i specen.

Har en fd kollega som byggde om en råvind, de körde på fast pris. 2 månader efter lägenheten var klar så damp det ner en extra faktura på 200tkr för jobb som, enligt byggfirman, inte ingått i det fasta priset. så bara för att det är ett fast pris så behöver de inte betyda att det kommer stanna vid de pris ni kommit överrens om.

Har ni möjlighet att hjälpa till själv, känner en snickare som kan jobba åt er som ni litar på, skulle jag köra på rörligt.

Flera aktörer är en risk, men så länge de inte trampar för mycket på varandras tår borde de inte ställa till problem.
 
Krävs betydligt mer projektstyrning av er om ni skall ha flera aktörer. Annars kommer det extrakostnader för att de inte kan samarbeta... elektrikern dyker inte upp den dagen han skulle och snickarna står där nästa dag och kan inte göra ett skvatt osv...

Även det faktiska ansvaret för att allt blir rätt blir i praktiken större om man har flera kockar. Det är lätt att man skyller på varandra eller underlaget som ni levererat.

Jag hade nog bett om offerten på det fasta priset och sen bestämt mig... i teorin borde löpande vara billigare eftersom man får ta risken själv. Men det är ju inte ovanligt att det finns hågade individer som ser till att skörta upp den som inte håller koll på den löpande räkningen.
 
noone70 skrev:
Svårt att ge ett bra råd.
Vi kör nästan allt rörligt, men då har vi en firma som vi jobbat med i flera år och vi känner ägaren. När man tar ett fastpris har byggfirman lagt på en riskpremie och/eller så räknar de med att kunna dra in extra pengar på eventuella ändringar i specen.

Har en fd kollega som byggde om en råvind, de körde på fast pris. 2 månader efter lägenheten var klar så damp det ner en extra faktura på 200tkr för jobb som, enligt byggfirman, inte ingått i det fasta priset. så bara för att det är ett fast pris så behöver de inte betyda att det kommer stanna vid de pris ni kommit överrens om.

Har ni möjlighet att hjälpa till själv, känner en snickare som kan jobba åt er som ni litar på, skulle jag köra på rörligt.

Flera aktörer är en risk, men så länge de inte trampar för mycket på varandras tår borde de inte ställa till problem.


Det måst vara någon slags tillkommande arbeten som man godkänt, annars så hade man inte fått en faktura utanför överenskommelsen.
 
Tanken är väl att takkupan ska vara klar så att det företaget inte behöver blandas in igen sen när snickaren kommer. Sedan har vi rätt långt tid på oss att få det klart så allt måste inte klaffa på dagen. Sedan vet jag inte om snickaren kan sätta upp tomrör och liknande så att elektrikern kan sköta sådant. Annars är det ju våtrummet som ska skötas av någon med behörighet för våtrum.
Största farhågan är väl om nåt går sönder, tex dåligt lut i badrummet. Är det då snickaren eller våtrumskillen som man ska vända sig till vid en besiktning?

Angående saltade fakturor så antar jag att det som står i offerten gäller? Förutsatt att inga ändringar sker ska väl priset ändå vara fast. Att endast en part ändrar ett avtalat pris kan väl ändå inte vara rätt.

Finns det något sätt att dra ner på det fasta priset, om man tänker sig att man bara anlitar ett företag för allt? Brukar det vara prutbart?
 
cecar33 skrev:
Det måst vara någon slags tillkommande arbeten som man godkänt, annars så hade man inte fått en faktura utanför överenskommelsen.
Byggaren hävdade att de utfört arbeten som inte täcktes av det fasta priset. Min kollega hävdar att de arbetena ingick i det fasta priset och bestred fakturan. Det sista jag hörde skulle det upp i tingsrätten.
 
En sak som jag skulle rekommendera är att inte låta nån annan än elektrikern göra hans jobb. Typ som att dra slang osv. Det finns Inge värre när man kommer o ska göra eljobb o så har dem tänkt att det ska hjälpa men i själva verket så tar de längre tid när man får göra om allt eftersom man inte gjorde allt själv från början.

Det låter som att du skulle få det lite lättare om du anlitar ett företag o dem får allt ansvar.
Men det handlar ju i slutändan om pengar :)
 
Jormby skrev:
Tanken är väl att takkupan ska vara klar så att det företaget inte behöver blandas in igen sen när snickaren kommer. Sedan har vi rätt långt tid på oss att få det klart så allt måste inte klaffa på dagen. Sedan vet jag inte om snickaren kan sätta upp tomrör och liknande så att elektrikern kan sköta sådant. Annars är det ju våtrummet som ska skötas av någon med behörighet för våtrum.

Största farhågan är väl om nåt går sönder, tex dåligt lut i badrummet. Är det då snickaren eller våtrumskillen som man ska vända sig till vid en besiktning?

Angående saltade fakturor så antar jag att det som står i offerten gäller? Förutsatt att inga ändringar sker ska väl priset ändå vara fast. Att endast en part ändrar ett avtalat pris kan väl ändå inte vara rätt.

Finns det något sätt att dra ner på det fasta priset, om man tänker sig att man bara anlitar ett företag för allt? Brukar det vara prutbart?
När man bygger om dyker det alltid upp något oförutsett, är det löpande räkning så jobbar man bara vidare och löser problemet. Kör man på fast pris så blir det en massa tjafs och förhandlande om det ska omfattas av det fasta priset eller om det är en tilläggsbeställning. Är det en tilläggsbeställning så har man ett rätt dåligt förhandlingsläge iom att det är svårt att ta in en annan firma för att göra den specifika grejen och då kan leverantören dra på rätt ordenlligt. Det behöver inte bli så men det är en risk.

Ett sätt att hålla nere kostnaderna är att hantera avfallet själv. Under vår renovering åkte vi och slängde allt avfall själva. Hantverkarna bara slängde allt på släpet och när det var fullt åkte vi och tömde. Företagaren får betala rätt mycket för att slänga byggavfall(i stockholm iaf) och kontainer eller big bags är inte direkt billigt de heller, medans för privatpersoner är det gratis. :)
 
Hur mycket pengar är det troligt att man kan spara på att välja rörligt istället för fast pris? Offerterna har legat på runt 550k och då räknar vi med lite extra utgifter som inte omfattas av offerten.
 
Jormby skrev:
Hur mycket pengar är det troligt att man kan spara på att välja rörligt istället för fast pris? Offerterna har legat på runt 550k och då räknar vi med lite extra utgifter som inte omfattas av offerten.
Du sparar inga pengar på rörligt pris. Varför ska den missuppfattningen bita sig fast så fruktansvärt hårt?

Speca exakt vad som ska göras. Ta sedan in offerter från flera olika företag. Gör inte det misstag som många gör, att först anlita företaget, sedan begära in ett fast pris. Då är det risk att det blir dyrare.

Om ni läser inläggen på forumet (med risk då naturligvis att ni blir avskräckta och inte vågar anlita någon hantverkar alls) så kommer ni att hitta hundratals med inlägg om kunder som blivit lurade av hantverkare som jobbat på löpande räkning. Det är även de som blivit lurade av bekanta och kompisar.
 
andersmc skrev:
Du sparar inga pengar på rörligt pris. Varför ska den missuppfattningen bita sig fast så fruktansvärt hårt?

Speca exakt vad som ska göras. Ta sedan in offerter från flera olika företag. Gör inte det misstag som många gör, att först anlita företaget, sedan begära in ett fast pris. Då är det risk att det blir dyrare.

Om ni läser inläggen på forumet (med risk då naturligvis att ni blir avskräckta och inte vågar anlita någon hantverkar alls) så kommer ni att hitta hundratals med inlägg om kunder som blivit lurade av hantverkare som jobbat på löpande räkning. Det är även de som blivit lurade av bekanta och kompisar.
Jag vet inte. Kanske för att många skriver att det är så hela tiden. Jag har själv ingen kunskap om det utan ber om erfarenheter från andra.

När du skriver exakt vad som ska göras. Hur detaljerat ska det vara då? Problemet är ju att vi har en övergripande bild av hur det ska se ut, men att exakt nu veta var väggen ska placeras etc. Detta gör det förmodligen svårt både för mig och hantverkaren att vara exakt.
Om vi ska köra på ett företag enbart så är planen att ta in offerter och sedan anlita den som ger ett seriöst intryck och känns bäst, och sedan låta dem komma hit och föra en diskussion och sedan skriva ett mer detaljerat avtal om hur vi ska gå tillväga. Jag har inga problem med att betala extra för jobb som kommer till eller ska ändras, så länge det inte blir oskäliga påslag.
 
Det var en retorisk fråga, det var inte meningen att du skulle stå till svars för något.

Det är bäst för alla om man kan vara så detaljerad som möjligt. Men även om du inte vet exakt var väggen ska vara så bör du i alla fall veta hur lång den ska vara. Det är ju också viktigt att du vet hur det ska vara när det är klart. Ska det vara någon dörr, ska det vara vägguttag i väggen? OSB, isolering, gips, ska det spacklas? Tapeter, lister, dörrfoder?

Det är ett stort jobb, och ni känner er lite osäkra. Det kunde vara idé att börja med att ta in någon som hjälper er att bestämma hur det ska se ut och hjälper till med upphandlingen. Det kanske rent av behövs någon kvalitets/kontroll-ansvarig som hjälper er under byggets gång. Även om det kostar en 10-20000 så spar ni säkert in de pengarna i andra änden.
 
Ofta vet man ju hur man vill ha det men glömmer att formulera det i ord, tex. så blir det fula lister för att man inte sagt något om listerna - hantverkarna är ju sällan tankeläsare (tyvärr...).

Med tanke på storleken på er ombyggnad så kanske ni ska prata med en inredningsarkitekt? Vi fick ovärderliga synpunkter och tips när vi gjorde det till en kostnad av runt 15.000. Mycket pengar men inte så mycket i sammanhanget, och det kostar betydligt mer att bygga fel och ändra när man inser att man inte är nöjd :)
 
Tack för era svar. Jag kanske var lite otydlig, men när jag var osäker på placering av vägg menade jag mer att om vi väljer att göra badrummet liite större på bekostnad av ett sovrum så blir det ju dyrare eftersom badrum är dyrare att göra än sovrum. Annars är vi klara med över hur rummen ska vara placerade. Det finns inte så många alternativ att göra det på. Jag fick bilden av att en inredningsarkitekt mer är inne på övergripande frågor såsom rumsplacering etc?

Kvalitetsansvarig, är det ett krav vid dessa jobb? Vi hade ju en KA vid husbygget men då var det kanske av större vikt samt att det var ett krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.