Hej!
Jag har flera rum med furupanel på väggarn (bröstpanel) och furutak. Vissa rum är målade av tidigare ägare med lasering.
Jag vill måla all panelen täckande vit. Och inte få kvistgenomslag de kommande åren. Efter att ha pratat med ett par målare har de förslagit ISO trägrund mm men sagt att det är ca 80% säkert. Det säkraste verkar vara:
För väggarna
- 2 tunna lager kvistlack över all panel.
- 1 lager vit grundfärg
- 2 lager vit täckfärg (lite glans, har ej valt glans än)
För taken (för att få mattare tak än väggar)
- 2 tunna lager kvistlack över all panel.
- 2 lager vit grundfärg
Verkar detta rätt eller borde jag göra på något annat sätt för att vara säker på att slippa kvistgenomslag? Eller är det överkurs, finns det enklare sätt som är säkra?
Jag har flera rum med furupanel på väggarn (bröstpanel) och furutak. Vissa rum är målade av tidigare ägare med lasering.
Jag vill måla all panelen täckande vit. Och inte få kvistgenomslag de kommande åren. Efter att ha pratat med ett par målare har de förslagit ISO trägrund mm men sagt att det är ca 80% säkert. Det säkraste verkar vara:
För väggarna
- 2 tunna lager kvistlack över all panel.
- 1 lager vit grundfärg
- 2 lager vit täckfärg (lite glans, har ej valt glans än)
För taken (för att få mattare tak än väggar)
- 2 tunna lager kvistlack över all panel.
- 2 lager vit grundfärg
Verkar detta rätt eller borde jag göra på något annat sätt för att vara säker på att slippa kvistgenomslag? Eller är det överkurs, finns det enklare sätt som är säkra?
Det finns även en alkoholbaserad färg som heter "B-I-N Kvist och isoleringsgrundfärg" som har pigment och fungerar som grundfärg. Kanske blir dyrare än kvistlack men du sparar tid. Jag använde den i en hall efter att jag kvistlackat två varv á 30 kvm i ett vardagsrum
Man blir lite yr av alkoholen om man håller burken under näsan men annars är det inga problem...
Sedan finns ju Beckers "panelgrund" som skall stå emot vissa genomslag. Jag har målat den i taket på ett sovrum utan att kvistlacka. Vi får väl se om några år vilket tak som ser bäst ut
Man blir lite yr av alkoholen om man håller burken under näsan men annars är det inga problem...
Sedan finns ju Beckers "panelgrund" som skall stå emot vissa genomslag. Jag har målat den i taket på ett sovrum utan att kvistlacka. Vi får väl se om några år vilket tak som ser bäst ut
Målade just ett furutak hemma...två lager kvistlack på kvistarna ...
Sedan Beckers Panelgrund x 3 ...gult från furut läcker fortfarande igenom så jag ska snart hem o dra på ett 4:e lager (pust).
Så förvänta dig inte att två lager grundfärg räcker ...
Sedan Beckers Panelgrund x 3 ...gult från furut läcker fortfarande igenom så jag ska snart hem o dra på ett 4:e lager (pust).
Så förvänta dig inte att två lager grundfärg räcker ...
Vi fick ta till ett tredje lager med oljegrundfärg för att inget genomslag skulle ske.
Jag antar att panelen har några år på nacken och att det mesta torkat ur kvistarna. Mitt tips är kvistlack på de större kvistarna och sedan gå på med Nordsjös Spärrvit. Sedan en eller ett par varv med panellack i önskad brytning. Jag har mycket god erfarenhet av detta.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Flera har vittnat om att kvistlack enbart på kvistar medför att bättringarnas struktur blir synliga efter övermålning. Syns inte bättringarna med kvistlack i detta fall?larssaman skrev:
Hej solsimon - att dömma av bilden och din fråga så drar jag slutsatsen att du vill kvistlacka rubbet pga. den stora mängden kvistar? Virke med mycket kvistar är i mångt och mycket "skräpvirke", ur målningsperspektiv. Det finns inget sätt att säkerställa att det inte blir genomslag på ytan, även om du kvistlackar den 2 gånger, eftersom du nästan har mer hartsrika kvistar än virke. Kvistlack fungerar bäst på enstaka kvistar i annars OK underlag men är inte tänkt att användas som grundning, vilket även är en anledning till varför den ofta bara säljs i småburkar. På en slät panel så tror jag dessutom att det kommer bli fult med kvistlack penslat över alltihop eftersom den sätter sig fort och tenderar att bli stripig.
När du ändå är beredd att måla 4-5 ggr så tycker jag istället att du kör med en panelgrund direkt (alkydbaserad, vatten- eller lösningsmedelsburen) och låter den torka ett dygn eller mer mellan varje strykning. På denna kan du lägga i princip vilken färg som helst, men jag förslår lackfärg som blir snyggast på panel.
För att preparera ytan så ska du tvätta den ordentligt med målartvätt och sedan slipa ner ev. hartsyta på kvistarna noggrant.
När du ändå är beredd att måla 4-5 ggr så tycker jag istället att du kör med en panelgrund direkt (alkydbaserad, vatten- eller lösningsmedelsburen) och låter den torka ett dygn eller mer mellan varje strykning. På denna kan du lägga i princip vilken färg som helst, men jag förslår lackfärg som blir snyggast på panel.
För att preparera ytan så ska du tvätta den ordentligt med målartvätt och sedan slipa ner ev. hartsyta på kvistarna noggrant.
Caparol Iso Trägrund eller Jotuns Kvist- och Spärrgrund funkar bra som grund. Var inte för snål med färgen bara. Ibland kan det vara bra att stryka allt två gånger med grund. Hålla på med kvistlack, som oftast fungerar betydligt sämre än "originalet" schellack är ett tidsödande arbete. Ska göras två ggr på varje kvist och dessutom kan det mörka i ådringen komma att slå igenom det med. Nej, en vattenbaserad isolerande trägrund funkar! B-I-N fungerar den med men är baserad påT-sprit och luktar således inte så gott. Torkar dock fort.
Som färdigstrykning rekommenderas en vattenburen lackfärg, tex Caparol Lackfärg V-25 eller Jotuns Lady Supreme Finish.
Som färdigstrykning rekommenderas en vattenburen lackfärg, tex Caparol Lackfärg V-25 eller Jotuns Lady Supreme Finish.
Det viktiga är att tänka på att spärrfärgen (oavsett märke) måste härda ett dygn innan man målar nästa lager. Spärrlagret kommer att gulna, men det gula binds i spärrfärgen. Det står på de flesta burkar att den är övermålningsbar efter tex 6 eller 10 timmar, men det gäller altlså INTE om man vill ha spärreffekten.