Hej! Jag bor iett radhus från 1950 med fjärrvärme från Gbg Energi. Finns det nån vinst med att installera luft/luftvärmepump?
 
AXS
Skönt med AC och kanske bättre inneluft.
Men vinsten i kronor är troligen inte så stor för att motivera det.

Kolla även ditt kontrakt med Gbg-energi, många tillåter inte extra uppvärmningskällor.
 
Är det en leasad anläggning a' 81öre kWh? Isf kan det möjligen löna sig men det
är nog tveksamt. Men det finns inga avtalshinder för att installera l/l-värmepump iaf.
 
du får betala de fasta avgifter för fvv ändå även om du minskar din värmeförbrukning så jag tror som andra ovan att vinsten är knappt kännbar ( luftpumpen kostar också att köpa och driva med el ). Det som du kommer att märka är att räkningen för värmen blir mindre men inte mycket av pengarna stannar hos dej för det mesta hamnar hos elleverantör, bank eller minskad huskassa, luftpumpsleverantör). Oljud av fläkten och egen ansvar för service av luftpump är inte värt den ringa besparingen, tycker jag.

Vill du klippa bort fjärrvärmen för gott och producera värme och varmvatten själv så kostar investeringen en hel del och du får vänta minst 10 år för att fex bergvärmen eller luftvatten + radiatorbyte blir återbetalt och du börjar märka något besparing
gaia
 
Räknande på en villa från början av 60-talet och och fick återbetalningstiden till ca 2,5 år för en av de bästa llvp som finns idag. Fjärrvärme har "COP" ca 1,5 i förhållande till elpriset medan en modern llvp har ett bästa COP på mellan 5 och 6 samt ett årsCOP på 3, alltså en avsevärd besparing plus möjlighet till A/C. Fjärrvärmen utmärkt att ha som tillskott nät det blir väldigt kallt och i vissa fall t.o.m. stänga av värmepumpen tillfälligt då. Alla luftvärmepumpar kräver dock tillsyn och regelbunden skötsel, något man slipper med enbart fjärrvärme.
 
Redigerat:
Josth skrev:
Räknande på en villa från början av 60-talet och och fick återbetalningstiden till ca 2,5 år för en av de bästa llvp som finns idag. Fjärrvärme har "COP" ca 1,5 i förhållande till elpriset medan en modern llvp har ett bästa COP på mellan 5 och 6 samt ett årsCOP på 3, alltså en avsevärd besparing plus möjlighet till A/C. Fjärrvärmen utmärkt att ha som tillskott nät det blir väldigt kallt och i vissa fall t.o.m. stänga av värmepumpen tillfälligt då. Alla luftvärmepumpar kräver dock tillsyn och regelbunden skötsel, något man slipper med enbart fjärrvärme.
Har precis skrivit kontrakt på ett liknande hus och räknat ut ungefär samma siffror. Enligt energideklarationen så betalar en luftvärmepump igen sig på 3-4 år med minskad förbrukning. Besparingen blir ca 6000 kr/år.

Vad kostar egentligen service och underhåll på en luftvärmepump? Och hur länge håller den?
 
Josth skrev:
Räknande på en villa från början av 60-talet och och fick återbetalningstiden till ca 2,5 år för en av de bästa llvp som finns idag. Fjärrvärme har "COP" ca 1,5 i förhållande till elpriset medan en modern llvp har ett bästa COP på mellan 5 och 6 samt ett årsCOP på 3, alltså en avsevärd besparing plus möjlighet till A/C. Fjärrvärmen utmärkt att ha som tillskott nät det blir väldigt kallt och i vissa fall t.o.m. stänga av värmepumpen tillfälligt då. Alla luftvärmepumpar kräver dock tillsyn och regelbunden skötsel, något man slipper med enbart fjärrvärme.
Fast denna uträkning förutsätter kanske att kostnaden för fjärrvärme helt försvinner när den inte används? Dvs inga fasta kostnader på fjärrvärmen.
 
Nej, fjärrvärmen behövs alltid till de rum som inte nås av LLVP luftflöde och för varmvatten samt är backup om om det blir fel på värmepumpen. Denna typ av värmepump är ett komplement, ej huvudvärmekälla. Med en någorlunda öppen planlösning når värmen (och kylan på sommaren) från värmepumpen en relativt stor del av huset. När det blir riktigt kallt fungerar det dock sämre och det är bäst att stänga av LLVP och köra med enbart fjärrvärmen och varma radiatorer i alla rum. Under övriga delen av året sparar LLVP mycket energi. Går att få med 5 års garanti numera. Försäkringsbolagens åldersavdrag säger att de håller ca 5-6 år, värmepumpssäljare säger 10-15 år. Vanligt underhåll/rengöring sköter man normalt bäst själv och tillsyn ofta är viktigt för att t.ex. upptäcka isbildning på fel ställen kalla vintrar.

När det gäller energideklarationer har jag sett många som redovisar en orimligt låg energiförbrukning i äldre hus om man tänker sig +20C inomhus (någon grad svalare i källare), hyfsad ventilation och varmvatten ca 1100-1200 kWh/pers & år. Energideklarationen utgår från de som bott där innan och åtminstone året innan det ska säljas verkar det bli fasligt energisparande i huset....
 
Men hur kan man överhuvud taget fundera på en luft-luftvärmepump när man har fjärrvärme. Är inte komfort och avsaknad av underhåll värt något.
Jag skulle betala massor för att bli av med en ful luft-luftvärmepump och slippa fläktljudet (både invändigt och utvändigt).

Kanske skulle en luft-luftvärmepump vara ett alternativ om alla andra möjligheter var borta och man bara hade direktverkande el, men jag vet i katten då heller.
 
Just nu har jula rea på en Luft/Vattenpump. 18000:- ska de ha för den. COP = 4,65. Min el kostar just nu 90 öre/kWh fast pris, och fjärrvärmen 78 öre/kWh. Skulle jag generera min värme via en sån luft/vattenpump så skulle den löpande kostnaden för uppvärmning troligen reduceras kraftigt.

Funkar det att koppla in en sådan pump tillsammans med en fjärrvärmecentral? Jag hade inte tänkt använda elpatronen utan förstärka med fjärrvärme om pumpen inte räcker till. luftvatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det en bra/dålig idé i övrigt? Eller är det smartare att skaffa en luftvärmepump?

Ljudnivå utedel = 54 dB. Skulle isåfall stå mot gatusidan och inte vara särskilt störande. Är det mycket/lite? Irriterande eller inte?

Har den nominella effekten något att göra med COP-talet? Bifogar tekniska data och graf.

Anslut 416-085
Värmeeffekt max. 6000 Watt
Kyleffekt max. 4600 Watt
Effektförbr. kompl. anläggning –
värme
500 – 1750 Watt
Effektförbr. kompl. anläggning - kyla 495 - 1650 Watt
Nominell värmeeffekt 1400-5270 Watt
Driftsområde -25°C - +40°C
Maximalt vattenflöde m3/h 0,65
Behovsstyrd avfrostning Ja
Värmekabel for avfrostning Ja
Förvärmning av kompressor Ja
Kompressor Inverter Rotary
Ljudnivå innedel 35 dB
Ljudnivå utedel 54 dB
Vikt innedel 20 kg
Vikt utedel 33 kg
Köldmedium R410A
Mått innedel b x d x h 400 x 200 x 600 mm
Mått utedel b x d x h 780 x 255 x 550 mm
Matningsspänning, jordat* 230 Volt, 50 Hz, 10A
Jordfelsbrytare och
överspänningsskydd
 
Ganska högt pris för fjärrvärmen så något komplement lönar sig. Denna modell och motsvarande från Energicentra.nu finns mycket skrivet om på www.varmepumpsforum.com. Ha inte alltför höga förväntningar jämfört med en riktig luftvattenvärmepump.

Betydligt enklare och troligen mer lönsamt är att komplettera med en luftluftvärmepump. Kan ge ett riktigt bra tillskott under vår, kyliga sommarveckor, höst och milda vinterdagar. Fungerar även som A/C under sommarveckor.
 
Ja, det blir nog en luftvärmepump. För samma pengar som denna pump får man en riktigt bra luftvärmepump och det blir nog enklare. Det hade dock varit schysst att kunna använda luft/vattenpumpen för varmvatten och för att kunna ha en innedel i teknikrummet istället för en luftvärmepumpsinnedel i hallen. Jag blev nog mest förvånad över hur billig den här luft/vattenpumpen var. De flesta andra verkar ligga på 50000 - 80000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.