Senaste nytt. De nya grannarna har nu fått tidigare ägare till tomten att överklaga - som är behöriga. Länsstyrelsen kommer nu att ta ställning till inhibitation alt vidare åtgärder. Mycket roligt. De verkar inte ge sig i alla fall. Hörde med tidigare ägare och de nämnde att grannarna är ute efter ekonomisk kompensation i någon form. Oavsett - så kan ju det betyda att vi måste avstanna bygget eller ev riva. Var går gränsen. Vi följer ju bygglovet som dock är felaktigt handlagt. Avvikelsen som sådan uppgår till 3,2 kvm av cirka 134 kvm så den är ju inte jättestor. Javäl, vi får se vad som händer.
 
Men hur i herrans namn har han lyckats få den gamle ägaren att blanda sig i?

Det är väl inte möjligt att det kan finnas TVÅ såna idioter i en och samma affär?

Om jag förstår dig rätt så har den gamle ägaren sålt även er tomt till er?

Börja kräv honom för diverse riktiga eller inbillade fel, på tomten. Han kanske förstår vinken och tar tillbaka stitt överklagande.
 
Ringde honom (tidigare ägaren) för att höra vad som förmått honom att överklaga rakt av samma överklagan som den nuvarande grannen. Vad jag förstår så känner sig den tidigare grannen pressad då den nya indirekt menat att det var hans skyldighet att hålla koll på vad vi skulle ha byggt och överklagat redan då - dolda fel och sånt - kan ge lite pengar. Så istället för att tidigare grannen ger dem pengar hoppas de nu på att staten skall punga ut med lite. Att vi kommer i kläm är det ingen som bryr sig om och om vårt hus skulle rivas eller att bygget skulle stoppas - so what! Rätt skall vara rätt som nuvarande granne sa.
 
Låter som det är dags för dig att hota med dolda fel klagomål. Det måste ju vara säljarens fel att er tomt inte går 4,5m ut från där ni tänker bygga huset...(exempel på fel ni kan "okynneshävda" för att sätta lite press på honoim).

Den förre ägare har ingen skyldighet att överklaga. Det ligger i köparens undersökningsplikt att ta reda på vad som skall byggas på granntomten, om det finns beviljade bygglov.
 
Hur då menar du? Hur skall man formulera det hela och skall man ställa en skrivels till tidigare ägare. Problemet med de nya ägarna verkar vara att de inte släpper taget, i stort sett har de ringt alla myndigheter i hela Stockholm samt gråter och skriker över att allt är förstört och det är så synd om dem etc etc.
 
Vad jag menar är att den förre ägaren har tydligen låtit sig pressas av den nya grannen att överklaga. Ev. har han varit rädd för att den nye ägaren skall hävda att ert bygge är ett dolt fel för honom. Det är det inte.

Om den förre ägaren är så rädd för ersättningsanspråk rörande dolda fel, så borde ju ni kunna hävda några dolda fel också. Att varken ni eller grannen har några giltiga skäl hör ju inte hit. Om förre ägaren inser att han slipper kraven från er om han drar tillbaka sitt överklagande. Det gäller väl iofs att inte göra det sambandet alltför uppenbart, någon skulle kunna börja prata om "övergrepp i rättssak".
 
Sånt är ett djävla skit, man är inte säker på att man har bygglov, även om det beviljats i kommunen. Det vinner inte fullständigt laga kraft förrän efter preskriptionstiden dvs efter 10 år. Har grannen byggt garaget för nära?

 
Nja, han har fått bygglov för 0,5 m från tomtgräns men det blir tio år nu i slutet på augusti, så ingen kommer göra något åt att han byggt 0,3 m från tomtgräns. Däremot kan jag glädja hempularen åt att jag ringt tidigare granne. Nämnde något om dolt fel m a att de sålt tomten i syfte att vi skulle bygga nytt och sedan överklagar utan skäl - detta om något måste ju vara ett dolt fel. Han uppgav att han absolut inte ville att det skulle behöva bli inhibition eller rivning och skulle se över vad han kunde göra. Jag får väl avvakta lite till. Det är roligt att bygga nytt ;).
 
Visst kan han väl ha garaget om han inte bråkar. Har det inte gått tio år kan du faktiskt använda det som påtryckning, inte bara att det är 2 dm närmare än bygglovet, utan själva bygglovet. Du har 10 dagar på dej att förlikas.
 
Så, det är ganska så kört. De tidigare grannarna tog dock tillbaka sin överklagan men de nya grannarna hade då redan anmält att de ville ta över densamma. Så de stoppar i alla fall inte bygget men bygglovet blir vi av med.
 
christi skrev:
Så, det är ganska så kört. De tidigare grannarna tog dock tillbaka sin överklagan men de nya grannarna hade då redan anmält att de ville ta över densamma. Så de stoppar i alla fall inte bygget men bygglovet blir vi av med.
Om nu inte länstyrelsen ansåg att de nya ägarna är behöriga att överklaga så borde ju inte de gamla ägarna heller vara behöriga att överklaga efter att de sålt fastigheten. Man kan inte vara behörig att överklaga bara för att man tidigare har ägt en fastighet, och därför kan inte heller dina nuvarande grannar ta över deras talan, då länstyrelsen borde ha avvisat de förra ägarnas överklagan med motiveringen att de inte är sakägare i ärendet.
 
Jo, tyvärr kan man ha behörighet. Om kommunen gjort ett fel i handläggningsprocessen vilket skett här så kan det överklagas när som helst. Kanske dessa grannar gör oss en tjänst med tanke på att om 7 år hade någon annan kunnat överklaga. Jag har nu fått lära mig att ett bygglov aldrig s a s "vinner laga kraft" på samma sätt som andra domar. Det enda man kan hoppas på är att de som gett bygglov och man själv inte gjort något fel då kan ingen få rätt gentemot dig. Annars är det i stort sett kört, vilket det är för oss just nu. Att de tidigare grannarna fick behörighet och inte de nya beror på att de var de som ägde granntomten när bygglovet felaktigt gavs till oss.
 
christi skrev:
Jo, tyvärr kan man ha behörighet. Om kommunen gjort ett fel i handläggningsprocessen vilket skett här så kan det överklagas när som helst. Kanske dessa grannar gör oss en tjänst med tanke på att om 7 år hade någon annan kunnat överklaga. Jag har nu fått lära mig att ett bygglov aldrig s a s "vinner laga kraft" på samma sätt som andra domar. Det enda man kan hoppas på är att de som gett bygglov och man själv inte gjort något fel då kan ingen få rätt gentemot dig. Annars är det i stort sett kört, vilket det är för oss just nu. Att de tidigare grannarna fick behörighet och inte de nya beror på att de var de som ägde granntomten när bygglovet felaktigt gavs till oss.
Ett bygglov kan visst vinna lag kraft:
för att ett bygglov skall vinna laga kraft krävs det att alla sakägare skriftligt underrättas efter att man fått bygglovet(med tex rekommenderat brev, så man kan bevisa att motparten tagit del av bygglovshandlingarna) samt att man bifogar en redogörelse hur man överklagar.
 
Jo precis det var det jag menade med att om alla gjort rätt i förfarandet när bygglovet gavs. I mitt fall har dock nämnden gjort ett misstag i handläggandet, vilket gör att det går att överklaga även om det är år senare.
 
Det värsta av allt är väl kanske att ni oavsett hur detta slutar sedan ska ha dem som grannar ... man måste undra hur de tänker? Ert hus lär ju inte försvinna, åtminstone inte så mycket mer än de tre kvm som ni byggt för nära och relationen mellan er lär ju aldrig bli bra. Om man ska bo så nära som det verkar som att ni kommer att göra kommer det vara svårt för er bägge att trivas. Har ni fler grannar? Vad tycker de?

Hur har avståndsmåttet kunnat bli fel? Vad beror det på?
mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.