Hej!

Jag håller på med en trapprenovering (2 trappor på en gång..). De gamla stolparna sitter fast ordentligt och genom planen, dvs går inte att ta bort. Jag vill ändå byta utseende på dem, från svarvade till plana, kvadratiska stolpar.

Så här ser de ut idag:
xJAnV.jpg


Nu behöver jag tips på hur jag skall få dem snygga kvadratiska.
Jag har två idéer själv:

1) Klä in dem i t.ex. 12mm plywood på alla fyra sidor. Limma fast mot de plana ytorna. Spackla, slipa, måla vitt.

2) Kapa av dem 15 cm ovan golvet och skarva på med en "ny" kvadratisk pelare. Hur ska jag då lyckas med
a) att få snittet helt plant ?
b) att montera fast den nya stolpen på den gamla så att den blir stabil? I stolparna skall det fästas glasräcken, så det måste bli hyfsat gediget.

3) Några andra förslag?

Tack för era förslag och tips!

ps. Japp, det är grönlaserad furu...
 
Om det inte är viktigt med diametern på stolpen så är det väldigt lätt att klä den som du beskrev med 12 mm plyfa. Ett bra sätt att få det stadigt på är att bredden på alla 4 plywood delar är lika (om nu stolpen är kvadratisk) så du bara får en limskarv per sida på stolpen.

Om du vill skarva den så blir en 3 delad blad lask bra på den befintliga stolpen, dela den i tre delar på bredden behåll ytterdelarna mitten delen tar du bort. På den nya stolpen så gör du motsvarande du behåller mitten delen själva längden på lasken kan du ta 2 ggr bredden på stolpen.
En annan enkel eller modärnare lösning är att kapa av den befintliga stolpen

pär
 
Redigerat:
Spontant är det nog lättast att klä in. Men personligen tycker jag det är svårt att få spacklade skarvar att vara snygga över tiden.
 
Intressant, tack för bra tips. Jag ska fundera på laskning, det har jag inte tänkt på som ett alternativ!
 
Jag märker nu att min modärna metod inte kom med. Jag tänkte att man kapar den befintliga stolpen jäms med golvet och borra ett hål i den använd. Gör den nya borra hål i botten på den. Använd en metallstång som tapp 10-15 mm diameter, längden 25-35 cm limma allt med epoxy.

Pär
 
Tack Pär, mycket intressanta tips..
Jag har börjat söka för att få tag på borrstativ, 24mm borr och M24 gängstång. Allt verkar gå att lösa.
Skall ikväll jaga 70x70 pelare för att göra lite tester. Tänkte ev prova på laskning först och om det inte blir tillräckligt bra kan jag gå på gängstång + epoxy. Ev kan det bli en kombination av de båda.
 
Liter återrapportering: Har varit på jula och köpt ett borrmaskinsstativ för att kunna borra helt rakt
http://www.jula.se/borrmaskinsstativ-drill-easy-050061

Dessutom köpt 24mm borr och borrförlängare. I helgen ska jag ge mig på att kapa så rakt jag kan och sedan limma in en M24.
 
Kan du inte bara lägga sågen mot golvet med någon mm distans under så inte tänderna gör märken i golvet.

Pär
 
Tror inte stolpen går genom planen, prova med att skruva hela stolpen för den sitter troligtvis på ett gängat beslag.
 
Jo, stolpen går genom planen, men inte hela tvärsnittet. Delar av stolpen är urkapad och går vidare ner genom planen.

Det betyder att jag kanske inte kan kapa vid golvet och sedan borra ner en gängstång, utan jag måste kapa cirka 12-15 cm över golvet och lägga skarven där.. Dvs strax under där den svarvade ytan börjar.

Stolpen är skruvad från sidan in mellan planen och både innertak och delar av trappa måste demonteras för att komma åt. Verkar krångligt.

Den sitter inte på gängat beslag underifrån. Undersidan av stolpen kan jag nämligen se från våningen under. Men som sagt, det är bara en fjärdedel av tvärsnittet som sticker ner hela vägen.
 
Om du inte redan är färdig med stolpen, kan jag tipsa om en annan metod. Gör ett stolp-rör och trä över den gamla stolpen. Hörnförbindningarna fräser du med en Mitre lock router cutter
Du behöver ett fräsbord till fräsningen. Skarven hamnar ytterst i hörnen, och fogen blir mycket stark.
 
Tack Mattias, något att titta på nästa gång! Jag valde den "Moderna" varianten från Pär H, med raka hål i stolpen, M24 gängstång och sedan limning med epoxy.

Det tog en del tankearbete för att få till en bra borrjigg för att borra riktigt raka hål, men nu har jag allt på plats. Återstår limning, men jag vill tänka till ett varv till på stolphöjd innan jag limmar fast allt..
 
Så, då var det limmat och klart. Blev jättebra.

Eftersom "socklarna" blev lite större fick jag handsåga ned dem i dimension. Tungt men det blev snyggt.
Här är foton som visar hur jag skapade metoder/jiggar för att kapa helt vinkelrätt, borra helt vinkelrätt och hur monteringen gick till.

Limmet blev en blandning av Epoxy och PL400.

Alla bilder här:
http://imgur.com/a/Lkbg1



Så här såg det ut när det blev klart:
YMAeOh.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.